Måldag :)

Välkommen kära måldag, för det är det du har blivit för mig älskade måndag – en måldag. Måndag är dagen då du kan börja om, starta nytt och/eller göra om och göra bättre. Är ni några som vill haka på min lilla måldagssekt ;) så är ni varmt välkomna. Jag tänkte göra det här till en må(l)ndagstradition.

20120729-233720.jpg

Förra veckan tog jag det rätt lugnt med målen. Jag satte faktiskt ”bara” fem stycken eftersom det var födelsedagar, släktträffar och annat. Men jag tycker det är bra, vissa veckor ska man bara vara i nuet och ta allt som det kommer. Förra veckans mål:

1. Hälsa på farfar. YES

2. Försöka vara ÄNNU trevligare mot Gustav oavsett hur trött jag är. YES, jag tror bara att jag har bråkat med honom en gång i natten tack och lov var han för trött för att komma ihåg det dan därpå.

3. Göra plankan tre minuter varje dag. NEJ, jag hade totalt glömt bort detta mål. Det var inte förrän Gaby sa, har du gjort plankan idag som jag kom på det. Jag tar med mig det målet till denna vecka istället. 🙂

4. Träna med David. YES

5. Skriva ett blogginlägg om folk med komplex för det har jag tänkt göra alldeles för länge.YES

Den här veckan känner jag mig målinriktad så jag tar i lite mer:

1. Hälsa på farfar. (stående mål)

2. Försöka vara ännu trevligare mot Gustav än förra veckan oavsett hur trött jag är.

3. Göra plankan 3 minuter varje dag, 50 knäböj och 10 armhävningar.

4. Gå Årstaviken runt eller 8 km (valfri destination) varje dag.

5. Boka tatueringstid för Gustavs och Matheos namn.

6. Fixa mitt brasilianska medborgarskap.

7. Börja läsa ett lättsam bok.

8. Be/snacka till/med Gud lite oftare.

Vad har ni för veckomål. Känn er inte pressade att ha många bara för att jag har det. Jag är lite galen denna vecka, vissa veckor har jag bara ett mål andra inga alls.

/Elaine, gör sig i ordning för dagens långpromenad med Gaby.

  1. Den här veckan ska jag bli snittad så jag har som mål att läka snabbt. Inte så lätt att styra över kanske, men jag vill inte vara på sjukhus i hundra år. 🙂

  2. åh vad du är inspirerande! Själv fyller jag 18 om två veckor så igårkväll anmälde jag mig både till blodgivningscentralen och skrev upp mig på donationsregistret. Nu ska jag också ta och skriva ner lite veckomål! 😉

    1. Det är en jättefin gest men unga kvinnor bör inte ge blod, det innebär ofta att man får järnbrist som i sin tur kan leda till andra komplikationer i längden. Min mor jobbar med blodgivning (inom sjukvården) och hon har berättat att sjukvården är oerhört dåliga på att upplysa unga kvinnor och kanska framför allt varna för att man bör avstå om man har dåliga värden. Eftersom många av oss redan lider av järnbrist så är det inte bra för kroppen att utsätta den extra. Jag förstår om du vill men var extra vaksam över dina hemoglobinvärden och liknande, en järnbrist som sitter i nu kan ge dig svårigheter längre fram i livet, ex när du vill skaffa barn och behöver allt järn du kan få då ist. Lycka till! Kram /J

  3. Tack för peppen Eliane! Det är underbart med mål- och måndagar!

    Jag ska:
    Spela in en riktigt bra föreläsning på torsdag om konflikthantering, som sedan ska säljas till skolor.
    Jag ska komma igång och springa 2 gånger denna veckan.
    Ha en sötsaker-fri vecka.
    Hälsa på vänner som jag inte sett på länge
    Åka till graven på vår förlovningsdag

    Belöningen är redan inbokad på fredag – massage!

    Vill önska alla lycka till med era mål!

  4. Jag är på 😀
    1) Boka massage 🙂
    2) Hälsa på pappa minst 1 gång.
    3) Jobba ända in i kaklet fram till semestern!
    4) Boka en privatlektion med en kund.
    5) Träna 2 gånger. (minst)
    6) Vara toktydlig mot en familjemedlem o inte låta henne påverka mig!
    7) Klippa klorna på hunden och fortsätta lära henne att GÅ in i lägenheten, inte kuta 😉

    Nu köööör vi!!

  5. Jag vill då ge dig ett, eller snarare två tips på lättsamma böcker. Den första är Malin Wollins krönikesamling Malin från Skaftnäs – så otroligt rolig och lättsam. Perfekt om man bara kan läsa en snutt här och där eftersom de olika krönikorna är så korta. Den andra är Fredrik Lindströms novellsamling När ska det riktiga livet börja, också väldigt roliga korta noveller. Lycka till med målen, mina ska vara: 1. Börja ta kortare promenader med valpen varje dag. 2. Träna minst 15 min med valpen. 3. Börja läsa en ny bok. 4. Starta nyttighetsperioden 1 augusti. 5. Klara av 30-årskalaset utan att frestas. 6. Vara trevligare mot min fmailj. Tack Elaine för en inspirerande blogg.

  6. Du har en så bra blandning av mål eftersom du varvar typ träning med lite mer feel good grejer. Om du vill läsa nåt bra och lättsamt tipsar jag om första delen av Hungerspelen. Brukar ofta börja med en ungdomsroman för att komma in i läsflow

  7. Härliga Elaine, vad peppande med måldag! I egenskap av psykologisk coach, med väskan full av målsättarverktyg tar jag mig friheten att kommentera kring dina mål. När man sätter mål är det nämligen superviktigt att vara specifik så att man enkelt och tydligt kan avgöra om målet är uppnått eller ej.

    Träningsmålen och att träffa farfar är konkreta mål som du lätt och tydligt kan kolla om du uppnått. Däremot ”att vara lite trevligare mot Gustav” är ett väldigt luddigt mål. Vad innebär ”lite trevligare”? Att skälla lite mindre på honom? Att inte skälla alls? Att ge honom extra kärlek varje dag? Who knows?

    Det är som skillnaden mellan att säga till sin PT ”jag vill bli snygg/starkare” och att säga ”jag vill bygga 7 kg muskler och klara av 25 armhävningar på tårna”. Det är väldigt stor skillnad, eller hur? Att vara ”snygg” är inte en tillräckligt tydlig definition, och ”starkare” kan innebära något så litet som att orka en extra armhävning. Du skulle ju aldrig sätta upp som träningsmål att ”försöka träna lite oftare”, eller hur?. ;o)

    Trots det är ett av målen den här veckan att ”försöka vara trevligare mot Gustav”. Vad innebär det?! Jag får lust att citera Yoda: ”Do or do not. There is no try.” Jag tror du skulle ha nytta av att utforska vad det är för något som rör sig i dig när du blir otrevligt mot Gustav. Kanske är ett bättre mål att få kontakt med ilskan eller ta tre djupa andetag när du får lust att skälla på Gustav? Det är konkret och tydligt och ger dig dessutom verktyg för att hantera situationen. Att ”försöka ta sig i kragen” är inte ett tillräckligt specifikt mål.

    Så om vi tittar på resten av den här veckans mål utifrån detta ser vi att nr 1,3,4,5 och 6 är tydliga och specifika mål.
    Nr 7 (att börja läsa en lättsam bok) skulle kunna innebära att läsa första meningen eller halva boken, who knows? Vad är ett rimligt mål för dig den här veckan? Ett kapitel? Två? Och avslutningsvis, hur ofta vill du snacka med Gud? Varje dag? Två gånger i veckan?

    Det är både lättare och mer motiverande att nå sina mål när man vet exakt vad de innebär. Det är ju faktiskt det som är hela poängen med att sätta mål; att tydliggöra för sig själv exakt vad man vill och göra en plan för att komma dit.

    Jag önskar dig och alla läsare en härlig Måldag!

    Linnea Molander
    http://www.katchingcoaching.se

  8. Åh vad jag gillar ditt begrepp måldag! Från och med nu ska jag också börja kalla måndagar för måldagar – jag hakar gärna på din måldagssekt! 🙂 Ska sätta mig ute i solen med en kopp kaffe och börja klura på denna veckas mål på en gång!

  9. Gud vilken bra idé! Ska jag absolut börja göra!

    Jag har beräknat förlossningsdatum NU PÅ TORSDAG! Jag väntar en liten flicka (första barnet) och det är så spännande nu… man vet aldrig när det kan dra igång! Spenderar dagarna med att känna efter tecken och vika om barnkläderna ännu en gång.. haha..

  10. I’m in! Tänk att det kanske var precis detta jag behövde för att få lite ordning i vardagen! Super!

  11. Jag kommenterade häromdagen men det verkar ha blivit nåt knas så det jag skrev inte fastnade så jag provar igen. Vill börja med att säga att jag tycker Måldags-idén är strålande och känns superinspirerande.

    Eftersom jag är psykologisk coach tänkte jag bjuda på lite feedback gällande dina mål. Närmare bestämt gällande vikten av att sätta specifika mål. För att ett mål ska kunna nås måste man ju såklart veta vad det innebär att nå målet. Flera av dina mål, särskilt gällande träningen, är väldigt specifika; du vet precis hur långt du ska gå eller hur länge du ska göra plankan. Däremot är några av de andra målen lite mer luddiga. Tex att vara trevligare mot Gustav. Vad innebär det? Att skrika lite mindre på honom? Att inte skrika alls? Att ge honom extra kärlek? Kort sagt, hur vet du att målet är nått? Kanske är det bättre att fokusera på att bekanta dig med och hantera din ilska och tex ha som mål att ta tre djupa andetag när du blir arg. Då blir målet både specifikt och ger dig verktyg för att hantera situationen.

    Jämför med att gå till din PT och säga att du vill bli ”snygg/starkare” vs ”öka 5 kg muskelmassa”. Snygg och starkare är inte tillräckligt specifikt för att det ska gå att bocka av på en lista som avklarat eftersom snygg kan betyda lite vad som helst beroende på vem och i vilket sammanhang man frågar och starkare kan vara allt mellan att orka göra en armhävning till och bli body builder. 5 kg muskelmassa däremot är tydligt och mätbart.

    Veckans mål nr 2 innehåller också det diffusa ordet ”försöka”. Ditt mål är att ”försöka vara ännu trevligare mot Gustav”. Här säger jag som Yoda: ”Do or do not. There is no try”. Om vi fortsätter med träningsjämförelsen blir veckomål nr 2 som att sätta upp träningsmålet att ”försöka träna lite mera”, vilket jag inte tror att du skulle göra eftersom det inte är särskilt inspirerande och egentligen inte säger nånting. Själva poängen med att ha mål är ju att de ska konkretisera och tydliggöra vad man vill uppnå och hur det ska gå till.

    Även veckans mål nr 7 och 8 är lite luddiga. Att ”börja läsa en lättsam bok” kan innebära allt mellan att läsa första meningen till att läsa halva boken. Hur många kapitel känns rimligt? Passar det kanske bättre att sätta ett tidsmål, tex läsa en kvart om dagen? Alltså, hur mycket vill du ha läst för att känna att målet är uppnått. Samma sak med sista målet, hur mycket vill du snacka Gud? En stund varje dag? Flera gånger per dag? Räcker det kanske med en gång i veckan? Eller är det en specifik känsla du vill uppnå? Igen; hur vet du att målet är uppnått?

    Kram och kärlek
    Linnea
    http://www.katchingcoaching.se

  12. Jag kommenterade häromdagen men det verkar ha blivit nåt knas så det jag skrev inte fastnade så jag provar igen. Vill börja med att säga att jag tycker Måldags-idén är strålande och känns superinspirerande.

    Eftersom jag är psykologisk coach tänkte jag bjuda på lite feedback gällande dina mål. Närmare bestämt gällande vikten av att sätta specifika mål. För att ett mål ska kunna nås måste man ju såklart veta vad det innebär att nå målet. Flera av dina mål, särskilt gällande träningen, är väldigt specifika; du vet precis hur långt du ska gå eller hur länge du ska göra plankan. Däremot är några av de andra målen lite mer luddiga. Tex att vara trevligare mot Gustav. Vad innebär det? Att skrika lite mindre på honom? Att inte skrika alls? Att ge honom extra kärlek? Kort sagt, hur vet du att målet är nått? Kanske är det bättre att fokusera på att bekanta dig med och hantera din ilska och tex ha som mål att ta tre djupa andetag när du blir arg. Då blir målet både specifikt och ger dig verktyg för att hantera situationen.

    Jämför med att gå till din PT och säga att du vill bli ”snygg/starkare” vs ”öka 5 kg muskelmassa”. Snygg och starkare är inte tillräckligt specifikt för att det ska gå att bocka av på en lista som avklarat eftersom snygg kan betyda lite vad som helst beroende på vem och i vilket sammanhang man frågar och starkare kan vara allt mellan att orka göra en armhävning till och bli body builder. 5 kg muskelmassa däremot är tydligt och mätbart.

    Veckans mål nr 2 innehåller också det diffusa ordet ”försöka”. Ditt mål är att ”försöka vara ännu trevligare mot Gustav”. Här säger jag som Yoda: ”Do or do not. There is no try”. Om vi fortsätter med träningsjämförelsen blir veckomål nr 2 som att sätta upp träningsmålet att ”försöka träna lite mera”, vilket jag inte tror att du skulle göra eftersom det inte är särskilt inspirerande och egentligen inte säger nånting. Själva poängen med att ha mål är ju att de ska konkretisera och tydliggöra vad man vill uppnå och hur det ska gå till.

    Även veckans mål nr 7 och 8 är lite luddiga. Att ”börja läsa en lättsam bok” kan innebära allt mellan att läsa första meningen till att läsa halva boken. Hur många kapitel känns rimligt? Passar det kanske bättre att sätta ett tidsmål, tex läsa en kvart om dagen? Alltså, hur mycket vill du ha läst för att känna att målet är uppnått. Samma sak med sista målet, hur mycket vill du snacka Gud? En stund varje dag? Flera gånger per dag? Räcker det kanske med en gång i veckan? Eller är det en specifik känsla du vill uppnå? Igen; hur vet du att målet är uppnått?

    Kram och kärlek
    Linnea

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..