Hormoner & hemorrojder

Rutiner, schmutiner

Här på en kakelplatta i köket började jag för ett par veckor sen föra anteckningar över Morris sov(o)vanor.

Ända sen den här herrn lämnade livmodern har saker liksom skett högst godtyckligt. Ena dagen si, andra dagen så. Förutsägbarhet noll. Så, tanken med detta initiativ var alltså att försöka urskilja något som helst mönster, om än det lilla. Det enda mönstret so far är de svarta kråkfötterna på kakelplattan.

Det går väl hand i hand – jag ogillar rutiner och blir därför kass på att införa och upprättahålla dem. Men, jag inser ju vikten och vinsten av att ha något sånär likartade mönster och nu när han passerat 4-månadersgränsen tänker jag att det kanske kan bli lite mer ordning på torpet.

Jag vet inte om det syns på bilden, men nånstans där under första veckan av augusti la han sig till med vanan att knoppa max 30 minuter, helst bara 20 minuter i stöten. Innan dess hade han iallafall ibland den goda smaken att sova 1-2 timmar.

Så, på tre veckor har han dagtid sovit längre än 35 minuter typ tre gånger. Det spelar ingen roll om han sitter i bärselen, jag ligger bredvid honom i sängen, jag inte ligger bredvid honom i sängen, jag lägger ner honom i vagnen – oavsett vad slår han upp ögonen efter 20-30 minuter. Ofta räcker det med att jag lägger ifrån mig honom så vaknar han, även om han bara sovit 10 minuter.

Och jag tycker att det börjar bli tröttsamt. På nätterna går det bättre, då sover han iallafall runt 1-2 timmar i stöten, tätt intill mig innan han vaknar för att äta/snutta. Men dagtid är det alltså små powernaps som gäller.

Det vore 200% mer okej om han vaknade pigg som en mört och glad som en lax, men många gånger vaknar han smågrinig och trots idoga försök går det inte att få honom att somna om. Det verkar som att han fortfarande har det lite knepigt med magen för han spänner sig och bökar mycket och blir märkbart lugnare efter att han lagt av en fjärt.

Jag misstänker att det inte blir bättre av att jag langar fram tutten i tid och otid heller. I och med att han inte tar napp men vill snutta – då blir det ju liksom småätande rätt ofta på köpet.

Ja, alltså, ni hör ju. Rutinerad tvåbarnsmorsa – my ass. Är det någon som haft liknande sömnsituation med närhetskrävande bebis som varken tar napp eller vill åka vagn och har några tips så får ni gärna hojta.

Tack för klagostunden. Nu ska jag dagdrömma om sparesor, vattenfall och gulliga enhörningar.

Kommentera - 23 kommentarer
Föregående artikel Mamma har halsfl…

Mamma har halsfluss

Tre saker brukar Malte ta med sig hem från föris: teckningar, grus och – virus.

I fredags hade han just virus med sig lagom till helgen och lagom till lördag kväll var min hals svullen och röd och resten av kroppen febrig och öm. Jag dreglar fortfarande sensuellt eftersom jag inte kan svälja riktigt så ofta som en normal, vuxen människa kanske borde.

Malte avrundade lördagskvällen med att glömma att säga till att han var kissnödig och lämnade en mörk fläck efter sig på soffan. Strax därefter somnade både han och jag, och sist hans pappa.

Nån gång efter 01 dundrar Malte in till oss och proklamerar att han tänker sova mellan oss. Klart han får. Men min kropp gör ont i varenda liten led som tydligen finns och jag vänder och vrider mig för att hitta en position som inte gör ont.

Då drar Maltes pappa igång kroppsorkestern och snarkar så tapeterna hade rullat ner sig, om vi hade haft tapeter. Jag sträcker vant ut en arm och boxar på honom så att han vänder sig och tystnar. Då gungar sängen till lite och Malte rullar i sin tur över på rygg och drar igång samma jävla snarkande. 97 centimeter människa, visserligen förkyld, som avger urljud som en vuxen karl. Talang 2014.

Jag sätter in mina armar som en gaffeltruck under Malte och flippar honom på sidan så han ska tystna. I exakt samma stund vänder sig Maltes farsa och återupptar sitt snarkande. Jag boxar och de snurrar efter varann som två timmerstockar på älven. Jag ger upp och börjar flabba mitt i allt.

Jag tar mitt täcke och lägger mig i soffan. Minns kissfläcken och sätter mig Maltes saccosäck istället. Där nickar jag till en kort stund men vaknar av att jag har ont som fan och måste rensa hemmet på tunga droger. Hittar Alvedon. Tycker med ens att det är tråkigt att vi inte umgås med nån langare.

I sovrummet har det blivit märkligt tyst så jag drar mig och mitt täcke tillbaka mot sängen. Klockan har sakta makat sig mot 03 och i samma stund som jag sluter ögonen kommer grannparet ovanpå hem och bestämmer sig för att ligga med varandra.

De bestämmer sig också för att leva ut alla hämningar ett par, tre meter ovanför mitt onda huvud. Hon kör porrfilmsljuden och vad han gör det vet jag inte. Det låter som ett jävla zoo. Jag är på vippen att dundra upp för trappan, banka på dörren och skrika att nu är Skansen-Jonas här med sina bedövningspilar. Men jag behöver inte, för i det resoluta knullandet river de ner något som kraschar i golvet och de båda börjar skratta. Sen blir det äntligen tyst.

Ett par timmar senare har Malte snarkat klart och sliter upp sin pappa. Jag får sängen för mig själv. Jag är sjukt nöjd. Här ska sovas in i nästa århundrade.

Då drar grannparet igång dammsugaren.

Kommentera - 12 kommentarer
Nästa artikeln Rutiner, schmuti…
Föregående artikel ”Det är en skräm…

”Det är en skrämmande låg kunskapsnivå inom mammaträning”

Katarina Woxnerud är träningsprofil, föreläsare och expert inom mammahälsa. Hon har hjälpt hundratals mammor att stärka kropp och själ genom sund träning. I framtiden vill hon starta en helhetsklinik för mammor.Katarina Woxnerud

Hej Katarina! Erfaren, kompetent och dessutom härligt befriad från ”PT-gapighet” och ”gojibärshets” – klart du är veckans peppmamma! 

Hur kommer det sig att du började specialisera dig inom mammahälsa/mammaträning?
– När jag var gravid med min första son, Albin nu elva år, letade jag information om hur man kunde träna under och efter graviditeten. Men det fanns nästan inget alls skrivet på svenska. Då skrev och publicerade jag en bok om detta. Efter det har det alltid varit intressant för mig.

– På senare år har jag även stött på många nyblivna mammor med rejäla problem med sina magar, och som har fått rådet att träna magplankan eller situps för att få ordning på magen. Och det är så fel! Till slut började jag fundera hur jag kunde nå ut med information som kan hjälpa kvinnor att börja i rätt ände, det vill säga med lättare övningar som kickar igång de djupa magmusklerna först. Därefter kan man planka, springa och annat.

Du har två barn. Vad har du själv för erfarenheter kring mammahälsa/mammaträning?
– Min erfarenhet är att det är många som inte vågar ge råd till gravida eller nyblivna mammor – förutom det klassiska ”känn efter själv”. Och visst är det viktigt att känna efter men samtidigt finns det rekommendationer som kan hjälpa kvinnan att lägga upp träningen.

– Jag tycker också att det generellt är en skrämmande låg kunskapsnivå om hur man bör träna för att få ordning på magen, ryggen och eventuell diastas (glipan mellan magmusklerna efter en graviditet) efter förlossningen, samt vad man kan göra för att minska risken att drabbas. Alltför många – även så kallade experter – rekommenderar magplanka som den första övningen att börja med och alltför många verkar tro att magplankan återtränar de djupa magmusklerna och minskar en diastas. Visst kan det fungera på ett fåtal men inte för de flesta. Kan man som yrkesperson sin teori och är lite uppdaterad på hur kroppen arbetar så vet man att det inte stämmer. Man måste börja i en annan ände – med lättare övningar där de djupa magmusklerna får en chans att aktiveras.

Vad är det vanligaste problemet/besväret du stöter på hos nyblivna mammor?
– Dels att man är rädd för att skada sin mage. Att man är rädd för att förvärra om man exempelvis har ont i magen, ont i ryggen eller inte får bukt med sin mage. Då undviker många att röra på sig helt, liksom att göra magövningar.

– Andra vill ösa på i fullt tempo direkt och går på alldeles för tufft för tidigt. Eller så ökar man på träningsmängden alldeles för fort.

– Jag har träffat många kvinnor som har börjat lugnt och fint med djup magträning men därefter växlar man upp – från växel ett eller två till växel sex på en gång. Det kan i stället skapa navelbråck, ryggont, problem med bäckenbottenmusklerna, problem med bäckenlederna och annat.

– Jag råder alla att ge kroppen ett år efter förlossningen för att återhämta sig. Gå inte på rubrikerna som skriker ut om kvinnor som kom i sina jeans tre veckor efter förlossningen eller mamman som springer marathon tio veckor senare. Visst, det kan fungera för vissa kvinnor men för flertalet gör det inte det. Du kan skada kroppen mer än du hjälper den genom att trycka på för hårt för tidigt.

Vad är den vanligaste missuppfattningen kring återhämtning/läkning?
1. ”Magen inte kan läka.”
Kommentarer som ”vad tror du att du kan förvänta dig efter att ha fött två barn – magen ser ut så där, det finns inget att göra”, är tyvärr inte helt ovanliga. Kvinnan intalas att ge upp och inte ens försöka stärka sin kropp.

2. ”Magen läker av sig själv.”
Om den inte läker finns det inget man kan göra. Vänta och se under ett år.

3. ”Plankan är den bästa övningen för att läka magens muskler och återträna funktionen i de djupa uttöjda musklerna.”
Man måste som sagt träna upp de djupa magmusklerna först. Sen kan man planka.

Är det kört att komma igen om man väntat ett par år efter förlossning?

– Nej, det är aldrig kört. Kroppen vill läka bara du ger den de rätta förutsättningarna. Givetvis kan det försvåras om du har en större skada eller sjukdom, men för gemene kvinna så kan man alltid bli bättre.

– Det går inte över en natt, så ha tålamod. Om du har väntat länge och/eller exempelvis har en lång, djup och bred diastas så kanske du inte blir helt återställd, men du kan alltid bli bättre.

Varför tror du det finns så många myter/skeva föreställningar kring mammahälsa?
– Min upplevelse är att det finns relativt få bra studier gjorda kring graviditet och träning, och hur man gör efter förlossningen. Det bidrar till att många tyckare kan få stort utrymme. En bidragande orsak kan vara svårigheten att hitta kvinnor som ställer upp i vissa studier. Jag menar, om man har en studie för att se när fostret mår dåligt av exempelvis rejält tuff motion så kan det vara svårt att hitta intresserade försökspersoner.

Du har utvecklat den otroligt populära appen Mammamage – hur föddes idén till den?
– Jag ville hjälpa nyblivna mammor med enkla råd och övningar att göra på hemmaplan för att läka magen, få kontroll på diastasen och minska risken att få ont i ryggen. Att återträna de djupa magmusklerna helt enkelt. På köpet minskar midjemåttet och du kan snabbare komma igång med andra aktiviteter – som löpning eller styrketräning – så du snabbare kan återfå din allmänna form. Med MammaMage behöver du inga redskap och ett pass tar bara några minuter att genomföra. Hittills har den haft över 31 000 nedladdningar.

Vad driver dig att hjälpa andra mammor?
– Att man med enkla övningar och relativt små insatser kan få stor effekt i kroppen. Att förstå att det vanligen aldrig är kört utan att man kan göra något. Att nå ut med den kunskap som faktiskt finns och den forskning som är gjord så att kvinnor själva kan bestämma vad de vill göra och vem de vill tro på. Att slå hål på myter och felföreställningar och ersätta det med vetenskap.

Berätta om dina framtidsdrömmar och kommande projekt!
– Jag håller som bäst på att utbilda och certifiera MammaMageTränare över hela Sverige och Norge – och vidare i Skandinavien. I dag åker kvinnor från Umeå, Oslo, Malmö och Helsingfors – och allt där emellan – till mig för att träffa mig en timme i Stockholm. Det är så klart jätteskoj och givande, men samtidigt synd att kvinnor inte kan få hjälp på sin hemort. Därför utbildar och certifierar jag nu MammaMageTränare runt om i landet för att du som kvinna ska kunna få bra hjälp med att mäta din mage och få övningar som passar just dig. Då får du även hjälp att se att du aktiverar magen rätt.

– Jag sätter även upp kurser om hur man bör träna under graviditeten – MammaGravid. Och det kommer kurser inom andra specialområden, som styrka, pilates, konditionsträning för gravida och nyblivna mammor.

– En dröm är att lansera appen i andra länder och jag håller just nu på med översättning av appen. En annan dröm är att starta en större klinik med exempelvis MammaMageTränare, terapeuter som är specialister på gravida och nyblivna mammor – som naprapater och massörer, och barnmorskor i samma lokal. En helhetsklinik för mammor helt enkelt.

Mitt talesätt: ”Ta hand om din kropp, var ska du annars bo?” stämmer mycket bra in även på mammor.

Katarina Woxnerud
Ålder: 46 år
Bor: Utanför Stockholm.
Familj: två söner, födda 2003 och 2005.
Mina bästa tips nyblivna och mindre nyblivna mammor:
1. Ge dig tid att återhämta dig. Stressa inte för att hinna ut i joggingspåret eller crossfitboxen direkt efter förlossningen.
2. Ta tag i dina problemområden och din kropp när det har gått ett år. Kilona försvinner oftast inte av sig själva därefter och magen läker inte av sig självt (spontanläkning sker bara de åtta första veckorna).
3. Småbarnsåren är speciella. Det enda man vet är att det förändras: är det tufft så kommer det att bli lätt och bra. Är det lätt och bra så kommer det att bli tufft någon gång. Go with the flow och ta hand om dig själv på vägen. Ingen mår bra om du som mamma tar slut i energi eller har superont i kroppen. Småbarnåren tar slut – även om det ibland kanske inte känns så.

Läs mer om Katarina här. Där kan du också ladda ner appen MammaMage.

Kommentera - 17 kommentarer
Nästa artikeln Mamma har halsfl…
Föregående artikel Viktigt med anti…

Viktigt med antioxidanter!

20140829-121342.jpg

Vi har alltid en välfylld fruktkorg hemma med exotisk, närodlad frukt! Barnen, i synnerhet Morris, 4 månader, älskar såväl kumquats som drakfrukt! För att inte tala om de egenhändigt plockade hjortronen. Mums!

Kommentera - 2 kommentarer
Nästa artikeln ”Det är en skräm…
Föregående artikel Dagens bärs...