Heja Apan!

Jag blir så jäkla glad när det händer grejer! 

Står du en dag ute på gatan och kollar in folk och deras kroppar (låter ju som en skum grej att göra, men försök ändå ponera att du gör det) så kommer du med största säkerhet att se följande:

  • långa, mellan och korta personer 
  • vältränade, mellan och sk otränade personer
  • stora, mellan och små rumpor 
  • långa, mellan och korta ben
  • små, mellan och stora fötter
  • ljusa, mellan och mörka hudfärger
  • massor av olika hårfärger och texturer 
  • detsamma med magar, bröst, armar, lår, näsor, munnar, ögon etc etc osv osv mm mm …

Ja, du fattar. Vi människor kommer i en hel uppsjö av ljuvliga varianter.

Ändå är det nästan bara vältränade, långa, smala, vita personer vi ser visa mode, eller hur? Som dessutom är retuscherade till oigenkännlighet trots att dom redan innan ansågs vara ”snyggast nånsin”, typ. Inte som i verkligheten, alltså. Därför tänker och tror många att dom bör förändra sig, eller att deras kroppar är mindre attraktiva/mindre värda/fula etc. Och det är inte så konstigt, dom flesta ser aldrig sin egen sk kroppstyp representeras i det offentliga rummet. Särskilt inte avklädd. Tills nu, kanske?

Svenska klädkedjan Monki har helt oretuscherade bilder med sk vanliga personer i sina närmaste kampanjer. Nina Andersson Voigt har fotat och så här ser några av bilderna ut:

Jag skärmdumpade från aftonbladet. ”Det är två kampanjer som inte bör ses som kontroversiella men som är långt ifrån normen — framför allt när bad- och underkläder är i fokus” skriver Monki i ett pressmeddelande. Det är så det är. Detta borde inte vara det minsta kontroversiellt, men det är det tyvärr. (Det kunde ju varit mkt mer ”normbrytande” ändå, tex så är den typ av kropp vi oftast ser placerad i mitten på alla bilder utom en etc, men jag tror ändå att det skiljer sig så mycket från övriga klädkedjornas annonser att det faktiskt kommer göra stor nytta.) Jag tror tyvärr att många, tex den här personen …
… och många av hens följare kommer tycka att bilderna är långt ifrån lockande och köp-peppande. Men det får stå för dom. Samhället behöver nämligen dom här bilderna. Unga tjejer behöver se dom, unga killar behöver se dom. Och jag med. Och alla.
Nu ska jag sova! Godnatt alla! Och tack Monki!

PS: detta är inget samarbete eller liknande. Har aldrig fått så mkt som en strumpa från monki, men handlat desto fler, hehe.

  1. Bra Monki och bra Kitty! Upplyftande. Hoppas fler tar efter. Jag är så trött på alla ideal och banta hit och bli smal dit. Speciellt runt årsskiften.

  2. Håller helt med dig Kitty!
    Skrev själv ett inlägg tidigare idag om denna kampanj.

    Visst finns det mycket att problematiseras med Monki och ägarna H&M group i stort och även när det gäller denna kampanjen specifikt.
    Men jag tycker ändå att detta ett stort steg i rätt riktning!

    Hoppas att fler märken och reklammakare följer efter.
    Kvinnokroppar är en bred palett av former, färger och storlekar.
    Det är dags att låta alla få ta plats.

    Kärlek och pepp!

  3. Det här var något av det bästa du skrivit Kitty. Heja dig! Du är så klok, har så mycket smart att säga och du är en så bra förebild

  4. När du hade några kilo mer än vad du har idag la du inte upp ett enda foto på dig. Efter du gått ner i vikt lägger du upp massor av foto på dig själv igen. Förstår verkligen inte dina resonemang.

    1. Men Kitty förklarade ju att hon kände sig obekväm med sig själv just pga rådande normer. I en annonskampanj syns ju människor som uppenbarligen är bekväma med att visa upp sig själva. Det kan man ju knappast kräva av alla.

    2. Så när hon själv bantar för att bli smal så är det ok, men när andra gör det el skriver böcker om det så är det inte ok?

  5. Mycket dubbelmoral på din blogg senaste tiden.. Missförstå mig inte nu. Jag håller med om att alla är lika mycket värda oavsett utseende, och att det i media tyvärr ofta är bara ett utseende vi matas med. Förstår dock inte varför du för andra gången hänger ut Katrin?? So what att hon äter lchf och har skrivit en bok om det osv. Det är ju frivilligt att köpa hennes bok eller starta lchf. Det gör ju Många. Jag äter inte lchf, men känner många som gör. Om de mår bra av det och behövde gå ner i vikt och mår bättre nu, så är ju det deras val och jag lägger mig inte i det. MEN, vad gör dig så annorlunda egentligen? DU skrev själv för inte längesedan om att du själv gått ner en del i vikt, börjat träna och stt det får dig att må bättre. VAD är skillnaden?? Och alla dina inlägg om ditt hår, dina ögonbryn och otaliga inlägg om att ditt utseende. VAD är skillnaden? Du har ju själv förändrat dig. Varför är det så fel när andra gör det, men när du gör det är det ok?
    Visst, du har ingen utseendekampanj. Men en blogg har du som på senaste till 90% handlar om din egen osäkerhet och ditt utseende och självhat. Vad är skillnaden?
    Med detta menar jag Inte att trycka ner dig kitty. Jag menar bara att du borde verkligen tänka till lite. Döm inte andra, och häng inte ut andra. Sprid lite mer kärlek och förståelse för andras val istället. Om alla duger som de är så inkluderar det väl till och med katrin va? Låt då hennes blogg va, och provoceras du av någon anledning av hennes inlägg, sluta läs. Bli inget nättroll.
    Sköt om dig.

    1. Ett troll är ju en som bara är ute efter att provocera, för sakens skull. Känns väldigt långt ifrån Kitty. Och hur hänger hon ut Katrin när hon blurrar namn och bild? Det gör hon förmodligen för att hon INTE vill hänga ut just henne utan diskutera ett allmämt fenomen. Det är ju du som bidrar med namnet. Men eftersom du nu jämför de två kan man väl säga att det är väldigt stor skillnad mellan att racka ner på sig själv (som Kitty gör) och på andra (som Karrin gör).

    2. Oj vilken kommentar ”s”, hur är Kitty ett nättroll ?!
      Jag visste inte äns vem kvinnan på bilden var, förens du avslöjade det.

      Jag är glad att Kitty skriver om detta ämne! Att hon ifrågasätter texter som den på fotot, ”dax att bli smal” !?! 🙁

      Kitty är dessutom så modig som berättar för oss hur denna utseende norm påverkar även henne! Jag känner mig mindre ensam då. En eloge till Kitty! Som är så långt ifrån ett nättroll, hon är min förebild!

    3. Hahah åh det förvånar mig inte ett jota att d e katrin på bilden, hade ingen aning innan heller meen känns logiskt 🙂 mer pantad männska får man leta efter!

  6. Jag håller med om allt du skriver. Bra och viktigt att lyfta Monkis initiativ. Men jag tycker inte det är ok någonstans att hänga ut och rikta kritik mot en annan bloggare. Sätt dig över sånt!
    Särskilt bortkastat är det när personen du kritiserar inte bryr sig och får tillräckligt med publicitet i alla fall. Lyft positiva exempel i stället. Love 💕

    1. Om du kan läsa så står ju hennes namn där och det är bild på hennes bok.
      Alla som vet vem hon är ser ju att det är hon. Dom andra kanske kan läsa.

    2. Ja alltså om man verkligen zoomar in kan man ju se namnet, men det är väl uppenbart att Kitty har blurrat för att diskutera sakfrågan och inte personen?

    3. Men alltså lol vad gör katrins personliga lover försvararklubb här… patetiskt! Inte nån här visste att det var katrin på bilden men tack för hjälpen!

  7. Fast återigen är detta så långt i från verkligheten vi kommer och hur tänkte de när bara tog in en tjej med former som ser ut som idealet? De verkar ju ha ställt de andra trådsmala modellerna i lite obekväma ställningar för att de ska se ut som ”de ska ha former ”. Nej , tycker de här bara ser ut som vuxen mobbning. Hade varit roligare att se ett helt gäng tjejer med volanger istället för en ! Det här ändrar ingenting.

    1. Så kan man ju se på det hela om man anser att det ENDA problemet med bristen på mångfald av kroppstyper och utseenden I modereklamen är att det bara är smala kroppar som vanligtvis visas. Så verkar du, Maria se på saken.

      Men jag tillexempel är kritisk till modereklamens brist på mångfald av flera skäl än så.
      Till att börja med har smala modeller i ”vanlig” modereklam ofta stora fasta bröst och inte så sällan tydlig putrumpa och markerad midja.

      I den här reklamen var flera av tjejerna visserligen väldigt smala, men åtminstone två av dem har den kroppstyp naturligt smala tjejer vanligtvis har: Ganska rak och med rätt små bröst. Det är inte alls så långt från verkligheten man kan komma.

      I princip varje högstadie- och gymnasieklass finns det en eller ett par tjejer som har komplex för att de är smala och saknar former trots att de inte alls bantar. Inte alls smala på det sätt som supermodellerna med C-kupa utan smala på det sätt man oftast faktiskt är om man är naturligt smal utan att banta. Varför skulle de inte få någon att identifiera sig med i reklamen likväl som kurviga och överviktiga tjejer?

      Monkis målgrupp är liksom unga tjejer, och att vara ofrivilligt spinkig med små bröst och raka kroppsformer och vara missnöjd med det är som sagt inte alls extremt ovanligt hos tjejer mellan 13 och 20.

      Vidare är två av modellerna betydligt kortare än vad modeller i modereklam vanligtvis är. Det är också väldigt positivt. Vanligtvis är klädmodeller omkring en decimeter längre än vad tjejer som vuxit färdigt på längden i genomsnitt är.

      Sist men inte minst speglar den här kampanjen att i dagens Sverige lever människor med alla möjliga hudfärger och etniska bakgrunder. Att som ung tjej aldrig någonsin få se en klädmodeller med samma eller liknande hudfärg som en själv kan vara oerhört jobbigt.

      Om Monki gått ut och sagt att de skulle göra en kampanj som specifikt riktade sig mot normen om smalhet hade jag förstått att du är upprörd men nu var det inte så utan det handlar om att vilja visa mångfald av kroppstyper och utseenden i stort, vilket innefattar många fler saker än att alla modeller inte behöver vara trådsmala.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..