Få igång magen!

6 februari, 2017 1 kommentar
Markiz Tainton / Mat

Få bukt på magen din! I samband med graviditet sänks via hormoner hastigheten på tarmarnas rörelser och aktivitet. Det kan orsaka förstoppning hos oss som är gravida.

Har fått många frågor om hur man bäst får igång magen och det finns lite olika tips. Jag försöker hålla mig till det naturliga.

  1. Ät 4 kiwi samtidigt på kväll eller morgon – Många frukter innehåller stor mängd fruktsocker som kan ge upphov till gasbildning i magen. Därför är kiwi ett bra och fiberrikt alternativ när du är förstoppad.
  2. Katrinplommon torkade eller juice – Kanske den mest kända och använda huskuren för att få fart på en seg tarm. Innehåller mycket fibrer som drar till sig extra vatten in i tarmen och gör den lösare.
  3. Vatten– Drick mera uppvärmt vatten. Gärna med lite kokosfett / Ghee i som stimulerar tarmen. Starta dagen med att långsamt dricka 1-2 stora glas rumsvarmt eller uppvärmt vatten för att snabbt återställa vätskebalansen efter nattens fasta.
  4. Linfrön –  Att ha linfrö i din müsli, på din gröt eller i din smoothie är ett enkelt sätt att hålla igång magen på.
  5.  Rör på dig så mycket du förmår, då rör sig tarmarna också. Har du suttit och krystat utan att något händer, så ta en promenad innan du försöker igen!

Skärmavbild 2017-02-06 kl. 21.37.23

*Ghee är rent smörfett.

LOVe Markiz

1 kommentar

Skriv en kommentar