Monica Eisenman
Annons

Hemgjorda chips


Tips mot illamående – Ät lite och ofta

Så fort jag blev hungrig blev jag också illamående. Höll jag hungern i schack kunde jag även hålla illamåendet i schack. Jag hade alltid i handväskan några ziplockpåsar med t ex frukt, kex, morotstavar eller chips. Jepp, du hörde rätt. Jag åt chips. Jag har knappt haft några cravings alls – men ibland kunde jag bli galet sugen på chips. Av någon anledning har många med graviditetsillamående ett behov av salt (jag har googlat hur det kommer sig, men inte hittat någon konkret info). Även om jag självfallet inte gjorde egna chips under den tiden jag mådde illa, tänker jag ändå dela med mig av recept på hemgjorda potatischips och rotfruktschips. Annars är mina köpta favoritchips OLW naturchips med sourcream and onion. Förutom att de är de godaste chipsen, så är jag även lite stolt över det faktum att jag har ”stylat” chipsen på nästan alla OLW´s chipspåsar. I flera dagar satt jag hukad över ett litet bord med en hög chips och en pincett för att få chipsen att ligga i en helt perfekt/nonchalant utslängd hög.

Även om chips är som sagt knappast det ultimata näringsmässig att äta så var det viktigare för mig, när jag mådde som mest illa, att överhuvudtaget få i mig någon form av mat.

 

Chips
Foto Roland Persson

POTATIS- OCH ROTFRUKTSCHIPS

Blanda gärna alla möjliga rotfrukter och potatis: blå kongo potatis, vanliga samt gula och lila morötter, palsternackor, röd-, gul och polkabetor etc…

 ca 600 g rotfrukter
1 liter rapsolja
flingsalt

Skala rotfrukterna och skrubba potatisen. Skiva flortunt på mandolin, i matberedare, på rivjärn eller med en vass osthyvel. Värm oljan i en tjockbottnad kastrull till cirka 180 grader. Fritera potatisen och de olika rotfrukterna var för sig i omgångar tills de är gyllenbruna och knapriga. Låt rinna av på hushållspapper.

Strö över vanligt salt eller flingsalt.

Tips! Prova att fritera färska örter som dill och persilja och blanda med chipsen eller blanda med ett
gott smaksatt flingsalt.

Systrarna Eisenmans mingelmat

Foto Roland Persson

Receptet på chipsen kommer från min och Lisas kokbok Systrarna Eisenmans mingelmat.
Besök adlbris.se för att köpa boken.

 


Monica med chips

Fastän jag inte var gravid då åt jag en hel del chips under plåtningen av OLW påsarna…

OLW chipspåsar

Jag har ”stylat” chipsen på bland annat dessa chipspåsar. För att se fler stylingjobb som jag har gjort besök min agenturs hemsida:  LUNDLUND.se

..

Annons
  • http://kiwiberries.blogg.se/ kiwiberries

    ser inte lite gott ut!

  • Annie

    Hihi, hade aldrig ens tänkt på att det är någon som har stylat chipshögarna som pryder påsarna! :-D

Annons
Annons