Olga Rönnberg

En spännande tid framöver

Olga Rönnberg

”Nu j…r” har aldrig varit min melodi. Inga revanscher, inga förklarade krig mot mig själv, inga straffar i form av mycket träning och lite mat för att ”gottgöra” semestern. Jag kan känna ibland att nu får det vara nog, att nu vill jag sätta igång igen, kroppen skriker efter att slita och få mer genomtänkt mat.
Som nu.
Mer struktur, mer plan, mer genomtänkt. Det är då jag mår som bäst.
Dock att äta och träna blir inte den största utmaningen, den biten sitter liksom in i märgen. Jag har slutat tänka ” är jag motiverad idag eller inte?”. Jag bara kör. Sen att passens kvalité blir kanske inte det bästa är det något som jag får ta då. Men det händer aldrig längre ”ville men hann inte”. Allt planeras utifrån ”hann med träningen och resten får anpassa sig”. Det som är viktigt för en det prioriterar man, så är det ju.

Den större utmaningen för mig blir personlig utveckling. Jag har nämnt i våras att jag vill satsa på att bli tränare som livscoachar för man kan inte separera hur man mår och har det i livet och vilka resultat man får från sin träningssatsning. Trivs man inte på jobbet- träningen blir inte prio, trivs man inte i relationen- energin kommer gå åt det, inte förändringen. Det är sällan man blir överviktig av att man mår super och trivs med allt. Snarare helt tvärtom.
Det är inte utbildningen (2årig och på distans) i sig som jag ser fram emot utan att bli bättre själv, att förstå andra genom att förstå sig själv bättre. Och bara för att man vill bli bättre så betyder inte att man är dålig på något sätt, men man kan alltid optimera och bli bättre. Stor skillnad! Och som det känns nu så är jag mogen för det steget. Magkänslan säger det och magkänslan har jag börjat lita på mer och mer. Eller snarare att jag börjat tro mer och mer på mig själv.

Det blir onekligen en spännande höst!

 

Kommentera - 2 kommentarer
Föregående artikel Varför ska du ly…

Varför ska du lyckas just denna gång?

Olga Rönnberg

Det är lätt att vara igång när man är motiverad.
Tillbaka från semestern, trött på skräpmaten man var ”tvungen” att äta, börja träna efter flera veckors uppehåll. ”DEN gången ska det bli av”.
Vad gör just denna gång så unik? varför just nu men inte för 6 månader sedan? vad har förändrats?
Risken är stor för att det blir ”göra samma sak men förvänta sig annorlunda resultat”.

För att slippa känna sig misslyckad när dåliga dagar kommer (de kommer!) gör det klart redan nu:

- vad driver dig att träna och äta rätt, VARFÖR gör du det. Att alla andra gör det är ingen anledning, för diffust . ”Vill att min klänning från 1994 ska sitta bättre än den satt då” är däremot bättre och mer personligt, du är känslomässigt bunden.

- vad är din exakta plan för dessa dagar? Om du är sjuk? jobbar för mycket? barnen är sjuka? Så du kan ta fram plan B, plan C och plan D om det så behövs

- gå genom det du misslyckats med under våren. Det blir lättare att se mönstret. Jag kan nämna några punkter som kanske kan hjälpa dig på traven- känner du igen dig? Trots allt har jag jobbat med kvinnor varenda dag i snart 5 år.

stress: stressar på jobbet, hemma och tackar ja till allt. Sen sitter in the deep shit -trött, hungrig, sjuk- och borta i flera veckor.

skador: börjar ta i för mycket från dag 1 utan att göra förarbete. Hoppar på crossfit innan hon stärkt bålen och resten av kroppen.

orkar inte hålla ut och vänta ut sina resultat- och ger upp.

underäter: det blir inga muskler om man äter för lite. Inget växer från ingenting. Punkt slut. Man kan träna ihjäl sig men så funkar det.

tycker att det är tråkigt: resultatbaserad träning är inte till för att underhålla en, det är precis vad det är- den levererar dig resultat, tar dig från var du är till var du vill vara. Sen vad du tycker om den är en annan story. Man lär sig.

faller för trycket från familjen/omgivningen: ja men sluta käka så här nu/ja men nu räcker det, du är redan smal/ja men klart ska du ta en bit då är det gammelfarmors 98 års dag/barnkalas/kollegas sista dag/kick off/jobbresa/utelunch med kunderna/weekendresa/ytterligare 5 olika måstepleasaallaandraannarstrordeattjagärweiredmåltid.

Så ha en plan för bra dagar men även för dåliga dagar. Genom att känna sig själv så kan man förbereda sig väl.

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln En spännande tid…
Föregående artikel Min bok + 6 nr M…
Kommentera
Nästa artikeln Varför ska du ly…
Föregående artikel Till er, mackoma…

Till er, mackomaner!

Olga Rönnberg

Tipsade en kund imorse om vilket proteinrikt pålägg man kan ha på sin macka. Allt är inte skinka! Skinkan är för salt, för processad och ger alldeles för lite protein så hoppa den.

Själva brödet: nej, ingen Lingongrova eller Skogaholmslimpa. Själv föredrar jag Rågstyrka eller knäckebröd, surdegsbröd är också ok men vetemjöl är vetemjöl. Varför inte baka eget bröd i fall man vill vara säker på innehållet? Dock kom ihåg att inte överdriva- som med allt annat. Personligen äter jag det till fruskot då och då, kanske 1 dag/v. Passar även bra efter ett styrkepass för att få in snabb energi.

Andra nyttigare alternativ, fullproppade med mättande protein (som behövs om man styrketränar):
-blanda keso och avokado, salta lite med örtsalt

-egna köttbullar och egen rödbetssallad (dressingen gjord på yoghurt)

-lax, gravad eller rökt

- makrill i tomatsås

- tonfisk med keso, hakad lök och curry

- rostbiff

- räkor, ägg, mayo, citron

- hummus och avokado

-  grillad kyckling

- mozzarella, avokado och skivade tomater

- avokado, feta ost på 10% och oliver

 

 

Kommentera - 6 kommentarer
Nästa artikeln Min bok + 6 nr M…
Föregående artikel Detox? vilken de…