Olga Rönnberg

Lite kan ge mycket

Olga Rönnberg
Ibland krävs det små förändringar för att få stor effekt.
Om vi tar kosten.
Denna effekt kan uppnås genom att utesluta alla små tillägg som finns i vår mat, våra små dagliga treats som håller oss i ”schack”. Men ibland är det just dessa treats som står mellan dig och dina resultat:
bär hit och dit, honung hit och dit, russin här och där, en ruta av mörk choklad varje dag, frukt i tid och otid, torkade frukter någon gång under dagen, proteinbarer, osv.
5 g russin till gröten låter inte mycket men om vi lägger till chokladen till eftermiddagskaffét, frukt som del av mellanmålet, honung till kvällstéet, proteinbar som nästa mellanmål så blir det mycket under en dag.
För att testa hur dessa små tillägg kan påverka formen: testa att gå utan ett enda under 1 v tid.
Kommentera - 19 kommentarer
Föregående artikel Före och efter

Före och efter

Olga Rönnberg

Det kom ett mejl från en av våra tjejer:

”Hej Mamma Fitness gänget!

För ganska precis ett år sedan födde jag mitt andra barn. Jag var rent fysiskt ett vrak då jag inte kunnat träna någonting alls under graviditeten pga konstant illamående. Kroppen kändes sliten, jag var svag och konditionen obefintlig.
Jag bestämde mig för att under föräldraledigheten prioritera min hälsa – att ge mig själv en chans att komma i form, bli stark och bygga upp kroppen från grunden.

Började träna efter boken ”Träning för nyblivna mammor” 1,5 vecka efter förlossningen.

Nu har ett år gått och jag är så vansinnigt nöjd över att jag höll mitt löfte till mig själv. Tack vare ert fantastiska upplägg har jag lyckats komma i form. Och jag är starkare än någonsin!!!

TACK!”

Stark, stolt, mätt.

www.mammafitness.se/ptonline

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Lite kan ge mycket
Föregående artikel Du och din PT

Du och din PT

Olga Rönnberg

När man kommer till en tränare så borde man vara open minded.
Man går inte till en pro och berättar hur den ska göra sitt jobb.
Vår uppgift som tränare är att ge kunden resultat . Men HUR vi gör det är upp till oss. Fair enough?

Om en kund ”beställer” 5 dagars träning per vecka och vi ger 3. Är det fel? Troligen inte. För man räknar in resten: hur man sover, hur mycket man stressar, hur många barn man har och hur gamla de är, vilket jobb man har, vad man har tränat innan osv. Man kan inte isolera träningen från resten, man kan inte ge 5 pass/v om livet ser ut som ett ekorrhjul. Det blir inga resultat, det blir bara ångest och dåligt samvete. Vem vill ha det?

Om man kommer till en tränare för att få hjälp så tyder det på att det man gjort hittills inte funkat. Så det i sin tur kan innebära ”kill your darlings”, precis vad jag pratar om i boken. Man måste ge upp vissa moment för att lyckas. För vem vet, det är kanske just detta spinningspass man gör på torsdagar som är too much i ens nuvarande schema eller 5 crossfit pass /v eller 8 pass löpning/v. Så om man vill ha resultat: våga tänka nytt och annorlunda! Just ja: våga. Det krävs ett visst mod att ändra på saker och ting. Och många spenderar åratal på att försöka lösa mysteriet med uteblivna resultat dock med samma medel.

Kommentera - 2 kommentarer
Nästa artikeln Före och efter
Föregående artikel Medan jag yogade…

Medan jag yogade...

Olga Rönnberg

Idag var det äntligen dags för mitt första på länge yin yoga pass. Troligen är det studions miljö som gör att man möter sig själv. Jag gör dig iaf. Möter mig själv, min kropp, allt som är jobbigt och obekvämt. Dels vill man rymma pga den obekväma känslan man upplever när man håller varje position i 3 minuter och dels vill man stanna för att allt känns så fridfullt. Go figure!

Iaf, tanken slog mig: förenkla.

Förenkla livet, ta bort en massa skräp som fyller ens liv. Distraherar. Tar bort fokus från det viktiga.

Kommer hem: rensa, rensa, rensa, slänga, slänga, slänga. Ni skulle sett mitt badrumsskåp. Känner man lugn och ro när man öppnar det? Åh nej ! stäng igen så snabbt du bara kan- det är vad man känner.  Och varför ska jag behålla alla dessa flaskor i åratal?  Samma med kläder, samma med allt papper, prylar.   Varför ska jag befinna mig i en miljö som stör och irriterar mig?  Nej. Det är trots allt mitt eget hem och i att jag dessutom jobbar hemifrån så är det dubbelt så viktigt med trivsam atmosfär.

I våras började jag fundera mer och mer på vad mer jag vill göra. Eller inte mer, men hur jag ska bli bättre på den jag är , det jag gör idag. Man kan alltid blir bättre, eller hur? Man kan alltid förändra. Men det är något man skulle vilja göra. Inte för att man känner att man måste utan för att man vill.  Och hur ska man kunna hjälpa andra om man inte gått genom det själv?

För 5 år sedan kunde ni läsa om min 1 års förändring här på bloggen. Det hela gick ut på att jag gav mig själv 1 år för att komma i form efter tvillinggraviditeten och ville skriva om det. Nu vill jag göra en annan sorts förändring- att bli bättre, effektivare, optimera mitt eget liv. Det är nog en större satsning än förra. Visst, det har hänt en massa sedan dess, jag har lärt mig så mycket om mig själv , om andra, lärt mig driva eget företag, se företaget växa, börja föreläsa, skriva 2 bästsäljare, blivit expert inom det jag gör, jag har det bra. Men jag vill även inspirera andra till det- ta steget, vilja förändra, bli bättre. Nej, det är ingen kris eller så, det är ett behov.  Jag vet redan en hel del men detta behöver organiserar och praktiseras. Jag ser emot att lära mig ännu mer.

Jag har inte gjort någon plan ännu, ingen klar strategi hur det hela kommer gå till men jag vet iaf en bra start:

Hitta din ultimata livsstil, din dröm livsstil: vad drömmer du om? hur vill du att ditt liv ska se ut? vad är viktigt för just dig? vad ger dig 100% tillfredsställelse? glädje? vad gör dig lycklig?

Rita en karta – så här ska du ta dig dit, med hjälp av det, det och det.

Go get it.

Och det är precis det jag tänker göra: go and get it.

 

Kommentering är avslutad.

Nästa artikeln Du och din PT
Föregående artikel En spännande tid…