Olga Rönnberg

Till alla sjuka, skadade och alla som inte kan träna

Olga Rönnberg

Hej alla skadade, sjuka och hängiga!
att inte kunna träna …se det som en mental prövning.
Ja, jobbigt. Ja, gnälligt. Men se upp med till vem du gnäller. Misery loves company. När vi är i ett negativt tillstånd så ser vi negativt på allt. Snabbare än du tror så sitter du där med helt fel sällskap som drar dig bara neråt genom att vara negativa. Vi alla känner sådana vampyrer som bara pratar om sina problem och sjukdomar- vem vill förvandlas det?
Se träningsfria tiden som utvärdering av vart du är på väg: hur känns det idag? har jag kunnat göra allt jag kunnat trots jag inte kunnat träna och så lede mig dit jag vill? är jag motiverad? är jag fokuserad?
mina mål: är de verkligen mina? är de realistiska utifrån vad jag har gjort fram till idag?
Förbered dig inför det som kanske aldrig inträffar, men OM det inträffar så är du väl förberedd. Slänger in ett mellanmål för dagen? släng in två. Man vet aldrig, kanske blir du sen hem till middagen.Men du är förberedd.

1. Lär dig hur vinnarna gör. Hur förbereder de sig inför sina tävlingar trots dåliga förutsättningar. Ger de upp och lägger sig i soffan? Tveksamt.  ”Men jag är ingen atlet”. Oh ja, du är det- suprice! Du strävar efter att bli bättre, eller hur? Vinna? även om du gör det för din egen skull- så ja, du ÄR en atlet.

2. No pain , no gain. Bullshit. Idiotiskt. Nej, man behöver inte gå genom alla sorts smärta för att bli framgångsrik. Tänker du så så är du farligt ute, det kan leda till utbrändhet- fysiskt och psykiskt. Men genom att vara tålmodig och envis kan du åstadkomma det du önskar.

3. Prata gott om din hälsa.  Förkyld? so what? det går över. Det finns inget värde i att vara sjuk, glamourifiera inte det.  En vanlig svensk blir förkyld 6 ggr/år. No big deal.

4. Och sist : mental uthållighet ligger i planeringen som aldrig tar slut.

Det bästa du kan göra är att välja det du anser rätt och vara förberedd.

 

Krya på er!

Kommentering är avslutad.

Föregående artikel Hur du kan vända…

Hur du kan vända dina egna misstag till din egen fördel

Olga Rönnberg

Låt oss vara realistiska för en stund.

Att förändra något är svårt. Det ska vara svårt tom. Att utmana kroppen ur sitt bekväma läge är svårt. Och många har försökt. En hel del har misslyckats.

För det krävs mycket mer än bara ”just do it”.

Innan du bestämmer dig för femtioelfte gången (och det är helt ok!) : läs gärna detta, begrunda- kanske känner du igen dig. Kanske kan dessa rätt självklara riktlinjer kan hjälpa dig på traven:

Om jag gör ett misstag-  jag kommer inte känna skuld över det eller tycka synd om mig själv. 

Jag ska inte ge upp och gå tillbaka till dem gamla mönstren som hade orsakat mig så mycket smärta och problem

Jag ska inte försöka kompensera för mina misstag när jag väl gjorde dem , t ex: äta extra strikt dagen efter. På det sättet skulle jag inte falla tillbaka i  jojo-bantning.

Om jag gör upp misstag, jag ska ”komma över det” och gå vidare med mitt program.

Kommentering är avslutad.

Nästa artikeln Till alla sjuka…
Föregående artikel Om du ska läsa e…

Kommentering är avslutad.

Nästa artikeln Hur du kan vända…
Föregående artikel Kaffe på sängen

Kaffe på sängen

Olga Rönnberg

En härlig morgon, kl är 11.30 och jag ligger fortfarande i sängen. För att jag vill.
Försöker fånga mina må-bra stunder…

IMG_4208.JPG

Kommentering är avslutad.

Nästa artikeln Om du ska läsa e…
Föregående artikel Anledningar till…