Olga Rönnberg

Hur du kan vända dina egna misstag till din egen fördel

Olga Rönnberg

Låt oss vara realistiska för en stund.

Att förändra något är svårt. Det ska vara svårt tom. Att utmana kroppen ur sitt bekväma läge är svårt. Och många har försökt. En hel del har misslyckats.

För det krävs mycket mer än bara ”just do it”.

Innan du bestämmer dig för femtioelfte gången (och det är helt ok!) : läs gärna detta, begrunda- kanske känner du igen dig. Kanske kan dessa rätt självklara riktlinjer kan hjälpa dig på traven:

Om jag gör ett misstag-  jag kommer inte känna skuld över det eller tycka synd om mig själv. 

Jag ska inte ge upp och gå tillbaka till dem gamla mönstren som hade orsakat mig så mycket smärta och problem

Jag ska inte försöka kompensera för mina misstag när jag väl gjorde dem , t ex: äta extra strikt dagen efter. På det sättet skulle jag inte falla tillbaka i  jojo-bantning.

Om jag gör upp misstag, jag ska ”komma över det” och gå vidare med mitt program.

Kommentera - 3 kommentarer
Föregående artikel Om du ska läsa e…
Kommentera - 2 kommentarer
Nästa artikeln Hur du kan vända…
Föregående artikel Kaffe på sängen

Kaffe på sängen

Olga Rönnberg

En härlig morgon, kl är 11.30 och jag ligger fortfarande i sängen. För att jag vill.
Försöker fånga mina må-bra stunder…

IMG_4208.JPG

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Om du ska läsa e…
Föregående artikel Anledningar till…

Anledningar till varför din cardio inte funkar

Olga Rönnberg

Ni som följer mig vet att jag är ingen stort fan av cardio, eller snarare cardio i form av t ex vanlig löpning och enabrt det.

När cardio blir enda man gör, när man springer trots sina skador och när cardio blir ersättning för bra mat- dvs man försöker förbränna sin skräpig kosthållning med mängder av cardio.

Det finns smarta sätt och det finns osmarta sätt.

Smart i min värld är att göra cardio OCH bibehålla muskelmassan- den som är så svår att få för oss tjejer, därför blir den extra dyrbar och jag byter inte mina hårt förvärvade muskelgram mot 3 pass löpning/v. :-)

Men ni som redan styrketränar, redan äter rätt ok och göra lagom med cardio, utan att kroppens komposition förändras- vad kan tänkas gå fel?

Här är några tankar:

1. Du har ingen aning vad du gör. Du har inget mål med varken dina cardio pass eller din träning öht. Du kan lika gärna hoppa på vilken maskin som helst- du har ingen plan.

Om du inte vet vart du ska- då kan du lika gärna förvänta dig vad som helst. Även uteblivna resultat.

2. Det enda du gör är just cardio. Ingen styrketräning.

Om ditt mål att bli fastare och få former- enbart cardio kommer inte ge dig det. Du förblir du fast mindre till storlek.

3. Dina cardiopass är inte intensiva nog.

Att bara köra pass där man knappt svettas leder inte till resultat- kroppen väljer sig för snabbt. Så börja med intervaller där hjärtat slår snabbare och du svettas lite mer än du är van vid. Ta i!

4. Det finns ingen utmaning i dina pass.

Se punkt 3 men även försök byta cardioredskap!

5. Du tror att du kan äta vad som helst så länge du gör massvis med cardio

Basics: kalori in-kalori ut.

6. Du tar inte hänsyn till hur ditt liv ser ut. 

Tex: du är stressad, sover dåligt men kör för många högintensiva cardiopass. Det dränerar dig på energin som du har kvar. Tumregeln: ju stressigare liv du lever desto lugnare pass ska du göra.

Kommentera - 4 kommentarer
Nästa artikeln Kaffe på sängen
Föregående artikel Så här skapar du…