Cardio : hur mycket är för mycket?

Alla vi varit där: skrämmande långa cardiopass och ingenting hände med fysiken. Va? Hur är det möjligt? Bränner en massa kalorier, äter hur bra som helst och fortfarande inga minus- varken på vågen eller måttbandet. Svaret är att ofta handlar det om hormoner, inte bara kalorier i sig. Man kan stå där och bränna, bränna, bränna och gå på kaloriunderskott  men ändå är det plus minus noll.

Folk som gör för mycket cardio kan ha en sk ”kortisol utseende” (lite puffigt) Mycket cardioträning i ”fel” zon (varken lågintensiv eller högintensiv) kan orsaka kroniskt förhöjda kortioslnivåer som i sin tur kan störa vår insulinmetabolism. Och när detta händer så kan både sköldkörteln och binjurarna påverkas. Inte konstigt att kroppen slutar svara. Som sagt- cardio kan bli en fälla.

Hur mycket cardio ska man göra då?

Som vanligt säger jag så lite som möjligt. Problemet med cardio är att ju mer du gör, desto mer måste du fortsätta att göra för att få samma resultat. Det är alltid bäst att göra mindre om du kan komma undan med det. Använd styrketräning som primär form av träning, för att bygga muskler , stärka skelttet och forma kroppen. Släng in ett par intensiva cardiopass om du vill ha flåsträning. Men håll dig borta från utnötande långvariga cardiopass.

Här är ett exempel på hur ett pass kan se ut, testa vet jag!

Avser löpband.

Lycka till!

 

 

 

  1. hahaha dead butt syndrom, vet presis – fast i mitt fall har rumpan bara försvunnit…för mycket spring och för lite styrke:( Benböy och utfall, here I coooooome!!! Ha en bra dag, tack för en inspirerande blogg! K:)

  2. Passade på att testa detta i morse. Min andra vecka tillbaka efter min operation, detta pass gjorde vad det skulle! :) Underbart! Träningsvärken kommer så smått krypande! Tack för tipset!

  3. Är spinning bra då? Där varierar man ju tempot en hel del.. Har inte kört på ett tag men funderar på att börja…?

  4. @Sara
    Hej, jag är kund hos Olga sen några månader tillbaka och har följt henne långt innan. Mitt råd till dig om du vill sätta igång efter graviditeten är att titta på denna guiden http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2010/03/04/din-miniguide/.

    Men även att läsa igenom hela bloggen hur Olga gjorde efter tvillingar. Jag gjorde det under min graviditet och det gav mig så mycket inspiration och pepp.

    Lycka till!

  5. Hej Olga!
    Har läst din blogg ett tag nu men aldrig lämnat några kommentarer. Vill bara säga att du har en väldigt inspirerande blogg :) Du har inget bra tips på Cardio på Crosstrainer? Lik de som du skrivit ut på löpband med tid/hastighet/motstånd. Ha en go helg! //Ulrika

  6. så skönt att varje dag få läsa om det man tror på! aldrig tveka utan bara köra! en gråga: celluliter och tråkiga ojämnheter? hur tar man bort demma??

  7. Skulle gärna vilja ha ett liknande upplägg för stairmaster samt antal dgr i veckan du rekomenderar det ?

  8. Snälla kan du inte göra ett liknande pass fast på en crosstrainer!!!! Har inget löpband. Tack!!

  9. Hej Olga!
    Jag är nybliven mamma och vill komma igång med träningen. Innan graviditeten både löptränade jag och gymmade. Min fråga är hur man ska börja. Vår dotter är 8 veckor och jag tycker det är så svårt att veta hur man ska börja. Vissa säger att det är lugnt att löpträna, andra säger tvärtom. Kan man styrketräna trots att man ammar? Ja du hör, jag har många frågor och behöver lite vägledning. Hade blivit så glad om du hunnit svara, vill så gärna börja träna men vet inte vart jag ska börja!
    /Sofie

  10. Låt säga att an kör ett timslångt program, hur mycket tid på cardio är rimligt att lägga då? Typ 10 minuter som uppvärmning innan styrketräningen? Finns det ingen funktion med ett kort cardiopass i mitten av passet?

    Tacksam för svar!

  11. Hej! Vill först tacka för en bra och innspirerande blogg!
    Jag springer aldrig på löpband utan håller mig utomhus. Har du några tips där? Räcker det med hastighetsväxlingar eller bör man försöka ta spåret som är mer backar?

  12. Hej! Ska absolut testa det nya intervallupplägget men kan man på något bra sätt översätta det till motionscykel istället?

    En annan fråga, det har säker efterfrågats förut men kan du inte tipsa om fler bra mellanmål?

    Tack på förhand. /A-K

  13. Läste länken sist i inlägget. Du bjuder på aha-upplevelser dagligen Olga. Känns som om livet kan räknas i ‘livet före och livet efter mötet med Olga Rönnberg:-D
    Tack!

  14. Linda:
    Det beror på vad det är för löpband. Men på alla band jag sprungit på så får man trycka upp/ner hastighet och lutning efterhand.

  15. NYBÖRJARFRÅGA:
    Hur genomför man intervallpass som detta? Kan man programmera löpbandet i förväg eller måste man ha med sig en lapp och manuellt ställa in lutning/hastighet efterhand? Eller finns det nån app som man kan förprogrammera?

  16. Konditionstränande sedan barnsben men vänder nu fokus mot att bygga muskler. Kroppsform som ett äpple (väger 65 kg på 170 cm, men har ett bukmått på 87 cm), med en ständigt svullnande mage och samlar lätt väska. Några tips för en färsking när det kommet till styrketräning? Vad kan äppelformen vara tecken på? Några tips? Sliter mitt hår för att förstå och sedan kunna LÖSA, men nu är det totalstopp!

  17. Olga, som jag fattade det hela är att svaga gluteus ger problem på många sätt för löpare. Squats, utfall med vikter, är det bra styrkeövningar om man trots allt vill springa? Eller har du några andra tips på bra gluteus övningar? Löpträning är ca 20% av min totala träning men vill ändå inte hamna i skadeträsket, tänker att den tid jag lägger i gymmet är rättprioriterad

  18. Jon: Och du menar att de som tävlar i maraton och på elitnivå i skidåkning aldrig är skadade?? Och att när de ”pensionerat” sig från sin elitsatsning mår kroppen (skelett och leder) tipptopp??

  19. Källa på det här? I min värld ser jag de som kör extremt mycket cardio, t.ex maratonlöpare, de är tunna som streck. Kolla på elitskidåkare. Tränar extremt mycket cardio, äter otroligt mycket, ser ingen tendens till cushingoida tecken hos dem.
    Nä, det här tror jag inte på…

  20. Förlåt en dum fråga, men jag är nybörjare på det här med löpband… Är det meningen att hastighet upp till 6,5 är ”gående” och 10 är löpning eller hur funkar det?

  21. Ja tyvärr tror jag att detta drabbar mig, men inte för att jag kör för mycket cardio utan för att just både min sköldkörtel och min bukspotkörtel är ”paj”.
    Du vet ju hur mycket jag kämpar men ibland utan några resultat alls. Som tur är slutar jag inte träna för det. Men det optimala för mig är nog blandning av just TUNG styrka och intensiva crossfit pass.
    Hur många cardiopass (efter styrka) skulle du rekomendera mig att ta? 2 i v?

  22. Ha ha, ”Dead butt syndrome” vill man ju inte drabbas av! Min butt är iaf vid liv efter måndagens styrketräning.. ;)

Comments are closed.

LOADING..