Äpplen, päron och love handles

Vi är många med våra egna problemområden, det är inte bara det- vi har olika problemområden: vi ser ut som ett äpple (där fettet sitter kring magen och man har oftast smala ben), päron (smal överkropp men större och bredare underkropp), love handles (där fettet hänger ovanför troskanten fast man är smal i övrigt),  fett på ryggen (där fettkanten envist hänger över bh:n).

Det handlar inte enbart om kalori in- kalori ut, även om jag personligen tror starkt på det om det handlar om viktnedgång, viktuppgång eller muskelbyggande. Men det funkar till en viss gräns – visst. Sen finns det något mycket mer än bara det.

Faktorerna som styr var problemområdena finns  är ofta hormonella. Hormoner styr en massa processer i kroppen och även var på kroppen fettet hamnar.

Var vi lagrar fett beror på obalanser i hormonsystemet som i sin tur påverkas av dålig kost, stress, miljö och utebliven träning.

Varje problemområde har sina egna hormoner kopplade till sig.

Genom att korrigera din egen personliga hormonella obalans genom specifik  kost, motion, kosttillskott och livsstilsförändringar kan du minska dina problem på egen hand.

Jag har nu läst på inom detta område i ett år och jag  märker att rent generellt rekommenderas medelhavskost (frukt, grönsaker, fisk, lite kött, hälsosamma oljor, men inget socker, skräpmat och lite mjölk och alkohol), daglig multivitamin och mineraltillskott  och tillskott av omega 3 (som är anti-inflammatorisk). Lägg sedan till ett effektivt träningsprogram på det, så börjar det likna något.

Men vi går genom område för område:

 

Love handles

Kan vara tecken på insulinproblem. Insulinet  reglerar blodsockernivån och kan leda till att fettet lagras kring höfterna.

En sockerrik kost tvingar bukspottkörteln att pumpa ut insulin för att reglera ner blodsockernivån. Men med tiden, om sockerintaget förblir högt kan cellernas receptorer få en minskad känslighet, vilket ger ännu högre insulinpåslag och sämre fettförbränning.  Dessutom ger blodsockersvängningarna hungerkänslor och man överäter därför lätt.

Actionplan:

Lugna insulinproduktionen genom  att lära dig  hantera socker och kolhydrater.

Håll dig till en medelhavskost och undvik socker och snabba kolhydrater som alkohol, vitt bröd, kex, kakor, chips,  sötade frukostflingor, vitt ris, godis, läsk.

Ät livsmedel rika på antioxidanter (detta hjälper till att förhindra skador från fria radikaler och minskar insulinresistens) som kanel, kryddnejlika, gurkmeja, färska örter, chili, tranbär, blåbär, broccoli och grönt te.

Förutom multi-vitaminer och fiskolja, anses tillskott av krom (för att kontrollera blodsockernivån), magnesium, zink vara bra.

Ryggfett

Fettet som buktar ut från sidorna av din bh kan vara ett tecken på en trög sköldkörtel.

Sköldkörten styr i vilken takt du förbränner kalorierna från maten du får i dig .

Låg sköldkörtelfunktion kan orsaka inte bara det problemområdet men även viktökning, trötthet och depression.

Actionplan:

Vissa råa livsmedel kan störa  sköldkörtelns funktion så begränsa intaget av  broccoli, brysselkål, kål, grönkål, kålrot, persikor, sojabönor, spenat och jordgubbar. Men om du tillagar dessa livsmedel så blir effekten tvärtemot bättre.

Öka ditt intag av jod och selen för att stödja din sköldkörtel genom att äta paranötter, råris, vitlök, kelp, lever, lök, lax, tonfisk, vetegroddar och fullkornsprodukter.

Och slappna av – stresshormonet kortisol kan påverka  sköldkörtelfunktionen (jag pratade om det i cardio-inlägget längre ner)

Ett annat tips är att undvika att svälja  fluortandkräm då  fluor kan hämma verkan av sköldkörtelhormon.

Gäddhäng

 

Ansamling av fett på undersidan av överarmarna kan bero på sjunkande testosteronnivåer hos medelålders kvinnor.  Att öka testosteronnivåerna kan, tillsammans med specifik träning hjälpa till att återställa formen på armarna.

Actionplan:

Styrketräning: brist på motion minskar testosteronnivåerna, men träning med vikter gör att musklerna behöver mer energi och ökar testosteronbehovet.

Sex: ökar dina testosteronnivåer.

Se till att du får tillräckligt med sömn för att maximera produktionen av testosteron.

Slappna av!  Stress minskar produktionen av testosteron.

Ta bort socker och raffinerade kolhydrater ur kosten då höga blodsockernivåer minskar produktionen av testosteron, men undvik att svälta dig  – på lång sikt kommer kaloriunderskottet påverka hormonet negativt.

Öka ditt intag av hälsosamma fetter –  lax, linfrö och avokado – som krävs för produktionen av testosteron.

Päronformen

Det kvinnliga könshormonet östrogen främjar fettlagring runt höfterna, och många av oss utsätts för höga halter av både naturliga (i vatten och odlad kött) och syntetiska östrogener (kemikalier i plast och non-stick beläggning) i miljön.

Actionplan:

Ät mer frukt, grönsaker och fullkorn eftersom de innehåller speciella ämnen som binder till, och hjälper utsöndra, överskott av östrogen.

Skär ner på alkohol, smärtstillande och drycker med kemiska konserveringsmedel och färgämnen eftersom dessa hämmar leverns ansträngningar att minska östrogenöverskottet.

Ät  naturlig yoghurt för att hjälpa de vänliga bakterierna i tarmen som hjälper kroppen att handskas med för mycket östrogen via mag-tarmkanalen. Skär ner på kaffe. En studie fann att koffein motsvarande mer än två koppar per dag kan öka frisättningen av  östrogen hos kvinnor.

Undvik att dricka från plastflaskor och micra i plastburkar.

Östrogenet ska fajtas emot med testosteron: se gäddhäng-problemet.

 

Äpple-mage

En stor buk kan tyda på problem med binjurarna och överproduktion av hormonet kortisol.

Långvarig stress gör att kroppen producerar för mycket kortisol som kan i sin tur höja blodsockernivån. Detta i sin tur utlöser frisättning av insulin, som instruerar kroppen att lagra överskott av glukos som envisa fettdepåer runt magen.

Den huvudsakliga boven i dramat är för många sockerbaserade kalorier, särskilt i form av alkohol och raffinerade kolhydrater.

Actionplan:

Relax – allt som hjälper dig att varva ner och minska stress bryter den hormonella cykeln som gör att din kropp lagrar fett på magen. Studier visar att vila också kommer att minska cravings för kaloririk kost.

Håll blodsockernivåerna stabila. Öka konsumtionen av långsamma kolhydrater med lågt GI (fullkorn, grönsaker, baljväxter, fisk och kött) och ta bort bearbetade livsmedel, spannmål, socker, mjölkprodukter, torkad frukt, öl, vin, juice och kaffe.

Måttlig motion kan minska stressen, så inga långa utdragna pass som jogging eller dans och liknande – satsa på korta intensiva pass, vi pratar om max 30 min.

 

  1. Känner igen mig väl i detta om hur kroppsfettet sätter sig. Har även hypotyreos men upplever att jag nu mår bra med medicin. Har dessutom långvarig och grav sömnbrist bakom mig under flera år pga allergiska barn. Dessutom haft obehandlad astma som nu är bra med daglig installation av kortison. Kroppen har nu återhämtat sig, fått ordning på sömnen, äter bra kost, tränar regelbundet och äter kosttillskott. Många år sedan jag mådde så bra! Och dessutom gick jag ner 5 kg bara sådär!

  2. Vad bygger du den här informationen på? Vilka vetenskapliga studier kan du referera till? Det här känns precis lika seriöst som en expressenartikel när du exempelvis skriver att päronformade ska undvika att dricka ur plastflaskor.

    1. Du får jättegärna läsa verk av Nigel Abrahams, Benjamin Brown. Välkommen till verkligheten.

  3. Nu är det tid för att säga att man precis fick en ”Aha!” – upplevelse. :) Tack för detta!
    Precis vad jag har grubblat över. T ex varför har jag inte samma kroppsform som mina föräldrar.

  4. Tack för pepprande läsning, känner dock igen mig i alla former och vet att jag stressar 110 % samtidigt sim jag byter maten mot kaffe….. Skall ta till mig detta och tror på ngt resultat eftersom jag tränar regelbundet….

  5. Intressant!
    Hur mycket har du läst om Paleo? GAPS? Fodmaps?
    Jag skulle tycka att alla dessa besvär skulle kunna bekämpas med riktig och näringsrik mat, plocka bort allt vad processad mat/spannmål/socker heter, skär ner på frukt med mycket fruktos och börja lyfta tunga vikter.

  6. Tack för en fantastisk blogg :)

    Om man ingår i flera problem områden love handels pärom kropp pch äppelmage vad ska man göra då??handladlar det både om kortisol insulin och östrogen och finns det då något som e bra för alla tre eller motverkar det varann??
    Mvh Michaela

  7. Hej,
    Kan man köpa de olika mineraler man behöver och ta som i mitt fall en tablett med zink/ en med magnesim och en med krom istället för ngn multivitamin tablett? På MM sport har de olika tabletter, är detta bra sådana? Tack för svar !

  8. Skriv din kommentar här!Det här var intressant!
    Har alltid varit päron med mkt höfter men sedan jag gick över till rawfood har detta försvunnit! jag håller nu på att öka vikterna och fokuserar mycket på baken då den försvann..lite mer än jag ville. Det där med kaffe visste jag inte får tänka på detta. Häftigt hur allt hänger ihop, har alltid haft hög hormonhalt, klarar inte av p-piller etc detta blev lita AHA upplevelse, tack du r bäst!

  9. Kan du ge tips på vilka magövningar man kan träna när man är gravid? Är det okej att köra plankan? Jag är i v.9 nu.

    Tack för alla intressanta inlägg, du är en riktig inspirationskälla :)

  10. Äppelform: Öka fullkorn, men vad är fullkorn när man ska utesluta spannmål? Jag tänkte fullkorn =fullkornspasta, fiberhavregryn etc :/

    Tack för en inspererande blogg!!! Jag har just hittat hit och blir så peppad =)

  11. Jag vet att du säger att man ska skära ner på cardio, den pulsökning och flås som man får upp av styrketräning, jag kör med pt och flåsar som en gris när jag kör tunga marklyft m.m, är det en ”annan” cardio träning som är helt ok? Eller menar du tt man får cardio genom styrketräning och därför inte behöver köra enbart cardio?

  12. Du skriver att: Östrogenet ska fajtas emot med testosteron: se gäddhäng-problemet. Det som gäller för gäddhäng gäller alltså också Päronproblemet?

  13. Hej! Beror finnar, (snarare stressacne), delvis också på hormoner el dyl? Jag intar B-vitamin men vill och är beredd att göra ALLT för att få bukt på detta. Har aldrig haft finnar (egentligen) men för några år sedan dök plötsligt en mängd upp och de fortsätter komma och gå när jag är mer uppe i varv än vad som är bra för mig.

    Kram på dig!

  14. Jag ingår i flera av dom grupperna;/
    Jag vill börja träna hemma men vet inte hur jag ska börja!?

  15. Tack för ett bra inlägg – jätteintressant!!!! Jag blir/är så taggad inför ptonline starten 1 dec! Nu är jag då en blandning av kroppstyper, förutom gäddhänget ;) och jag inser att allt beror på den inre stress jag bär på – nu ska/måste ”tänket” förändras, styrkan tränas, gå & löpbandet användas lite mindre och kaffe drastiskt skäras ned!!

  16. Måste bara tacka dEj Olga för ALLa bra inlägg du gör nu hela tiden!!! Så intressant och jag bara längtar till gymet!!!

  17. Jag jag lider ju av både ”love handels” och ”rygg fett”. Vilket inte är konstigt då jag har både diabetes o hypotyreos. Men jag kämpar o slutar aldrig träna för att jag inte får mina resultat :) dom kommer!

    Vad jag däremot har fått svar på är att jag slipper en knä leds protes :) wieee. Däremot skall jag göra om samma operation jag gjorde förra sommaren, med förhoppning att det blir bättre denna gången. Alltså 6v till på kryckor :( tack o lov för arm cykeln o mina KB. Har jag otur, så inser han när han gör ingreppet att min kropp inte svarar bra o får då göra en stööre op av knät där dom öppnar knät o tar ben o brosk o flyttar runt, men det hoppas jag att jag slipper, tänk positivt :-) right?!
    Ha en underbar helg, i morgon går vi till gymmet o lyfter tunga marklyft, vi satsar på 70-80 kg :-)

  18. Tack!! Nu förstår jag varför ja ser ut som jag gör: ryggfett och en sköldkörtel i obalans (äter levaxin). Uppskattar mest att få veta att jag borde tillaga min broccoli och blomkål, jag som annars göra äter det i rå form med dippa…. Tummen upp!

  19. Enda positiva med att vara hemma och sjuk är att bla kunna följa bla din blogg/fejjan…tanka inspiration…
    Detta med formerna är intressant… men jag kan inte komma fram till vad jag är..Ett fruktträd?
    Om man är allergisk mot alla kärnfrukter….vad kan man då äta som är bra?

  20. Detta är ju så intressant! Har väl rätt nyligen fått upp ögonen för hormonerna i kroppen. Tycker kroppen är mer och mer fantastisk för varje framsteg jag gör. Just nu är det hormonernas påverka som är mitt stora intresse. Tack så mycket för konkret fakta med tips på hur man ska gå tillväga.

  21. TACK OLGA för att du postar sådana här inlägg. God & nyttig fredagsläsning. Ska ta till mig av detta.

  22. Vilken intressant läsning!! Jag har också hypotyreos och äter levaxin… jag är dock en sådan som lägger på mig jämt fördelat över hela kroppen… man tror nog inte att jag väger så mycket som jag gör för jag har grova ben, höfter, har dock midja, stor byst, stora armar, valkar på rygg…. Vad kan det då vara hormonellt- om man är en blandning av alla? Väntar också mitt första barn… v15 :-) När den pluppar ut så blir det Olga för hela slanten :-)

  23. Hej! Jag har också en ganska grav hypotyreos och är just nu gravid med min andra barn. Men har som målsättning att anmäla mig när barnet är kommet. Har hört av läkare att det kan ta längre tid att få tillbaka formen efteråt pga av sköldskörteln. Dock visste jag inte detta innan jag blev gravid igen och har kämpade som bara den efter första men undrade vad jag gjorde fel eftersom det tog sån faslig tid. Kanske kan man ha lite mer tålamod när man vet att det går men kommer att ta lite tid istället för att bli ledsen och nästan ge upp för att man tror att det inte går.

  24. Hej!
    Det här inlägget gjorde mig jätte intresserad, jag har grav hypotyreos (medicinerar) och de sätt jag ätit och tränat på har inte hjälpt. Så min fråga är väl den att tar du emot folk med hypotyreos? För jag är jätte intresserad.

Comments are closed.

LOADING..