Låt folk se ut som folk. För bövelen!

dressmann2

I sin senaste reklamkampanj använder sig klädföretaget Dressmann av helt vanliga män som fotomodeller. Skärmdump från Dressmanns hemsida.

Gårdagens inlägg här på bloggen, om Dressmanns nya reklamkampanj med helt vanliga män som modeller, orsakade en intensiv debatt på min privata Facebooksida.

Nu ska jag inte hänga ut de personer som deltog i diskussionen, men i stora drag handlade det om följande: en person reagerade på att en av de två modellerna jag visade på bild igår skulle vara ”tjock och otränad”. Jag svarade då att jag ogärna kommenterar folks kroppar, men att man ju faktiskt kan vara jäkligt vältränad utan att vara pinnsmal. Sedan tillkom fler personer i debatten, bland annat ett par stycken som tidigare hade brottats med övervikt och nu hade gått ner en hel del. De tyckte också det var fel att döma en person efter utseendet.

LÄS OCKSÅ: Välsvarvad löparmamma sticker i ögonen

Personligen ser jag hellre den här typen av reklam än Calvin Kleins aktuella och omdiskuterade underklädesreklam, alla dagar i veckan. Är ärligt talat less på att företag ska försöka sälja på mig produkter genom att anspela på sex och dessutom nästan uteslutande använda unga, smala modeller. Att ett företag som Dressmann använder sig av vanliga människor som modeller är ju ett smart sätt att nå rakt in i målgruppen. För jag har svårt att tro att klädjättens målgrupp endast består av vältränade, unga män med magrutor. Låt folk se ut som folk, även i reklamsammanhang.

LÄS OCKSÅ: Löpning är till för alla kroppar – alltid

Ja, de flesta av oss har lite hull, putmage, rumpa eller vad det nu kan vara. Helt enkelt för att vi kanske inte har ork/tid/lust/intresse av att fokusera på vårt utseende 24 timmar om dygnet. Hälsa handlar ju om så mycket mer än att se ut på ett visst sätt, det bloggade jag också om igår. En bild är som sagt en bild och säger inget om en människas fysiska kapacitet. Tyvärr råder det en viktfixering på många håll inom uthållighetssporterna, men också inom andra sporter. En fixering som i förlängningen är med och bidrar till den likriktade synen på hur en snygg, attraktiv kropp ska se ut.

Men när Dressmann vill sälja underkläder till en stor publik tycker jag de gör förbaskat rätt i att låta oss inspireras av riktiga människor och inte sönderretuscherade illusioner. Fortsätt att presentera alternativ till dagens likriktade modeideal, säger jag. Vad tycker du?

  1. Gymtränat i 40 år sett utvecklingen från jeansreklamen med killar i bar överkropp i slutet av 70-talet,H/M Ann Nicole Smith
    underkläder 90-talet m.m folk är ganska trötta på kroppar reklambyrån är smart fler kunder har råd med ”dressmankalsong”
    än Calvin Kleins för 300-400 kr.Åt jag sallad och drack vatten i två veckor skulle jag lätt kunna visa tvättbrädan
    ..men som ödmjuk maratohonlöpare är jag helt ointresserad av tvättbrädor.Samt hjärnan tillhör kroppen en person som enligt
    andra kanske har övervikt kan ha ett pannben som knäcker en deffad räka som äter kvarg till middag.

  2. Håller helt med! Kampanjen är riktigt bra och just att dem har flera typer av människor med. Gammal, ung, lång, kort, smal, tjock, vita, mörka osv. Det är så vårt samhälle ser ut! Det är även så klädkampanjer borde vara, just för att det är våra kroppar kläderna ska passa.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..