Hårrosetten är rena kioskvältaren

Vi är många mammor som gärna sätter en hårrosett i håret på våra barn (och i vårt egna hår). Med en klämma fäster man detaljen som fått många av Sveriges mammor att bli fullständigt shoppinggalna. Bara min lilla butik har sålt över 50000 hårrosetter, bara den summan sätter en viss förståelse till hur många barn som bär denna accessoar.

I Sverige var det Floralin som år 2009 började med hårrosetten, sedan kom Livly, ByEngberg, Marie-Chantal och ett helt hav av andra aktörer. Undra hur många hårrosetter som vi tillsammans har sålt i Sverige de senaste 6 åren?

Prinsessan Estelle och prinsessan Leonore har flitigt synts bärandes på hårrosetter i alla dess olika kulörer. Man skulle ljuga om man säger att de inte skapar en trend med dessa, för syns de i en färg så är det just den som säljer markant de närmsta veckorna.

Hårrosetter har burits i generationer i Sverige, så inte är det någon ny modefluga, men jag vill våga påstå att idag finns ett utbud vi sällan skådat i Sverige. Då var det sidenbandet, nu är det den oeko-tex märkta rosetten som efterfrågas. Oeko-tex innebär att produkten är fri från kemikalier.

Foto: Kungahuset.se – Prinsessan Madeleines facebook sida

Foto: Kungahuset.se – Kate Gabor

En ytterligare trend som verkar kommit för att stanna är hårtofsen formad som en rosett, den bärs av såväl barn som mammor. Prinsessan Estelle har vid flera tillfällen synts bära snodden. Svenska varumärket Ia Bon står bakom tofsen, som kopierats av den ena efter den andra lågprisbutiken likt hårrosetten med har gjort och det är ju just det som räknas som en trend när alla ska sälja produkten som efterfrågas.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..