10 tecken på att du håller på att insjukna i julstress 

Det lackar mot jul och det börjar droppa stresspärlor i filmjölken. Du som lovade dig själv att inte hamna där i år igen. Dalai Lama-ishstyle remember???? Men för att du inte ska behöva sitta där på julafton med medeltidsblick och kolla på Karl-Bertil Johnsson håll koll på dina julstress-symtom. Här är 10 bombsäkra tecken att du är på väg att insjukna i julstress. 

1. Dina barn är halvljumma när du initierar årets tredje pepparkaksbak men du insisterar. Ni ska ha stora pepparkaksgubbar och gummor i fönstret! Bara det att en unge behagar att bajsa mitt under gräddningen och snart börjar brandlarmet tjuta. Men som vi brukar säga, ”En svart plåt är också en plåt”. 

2. Dina släktingar har redan börjar promenera dig på nerverna. ”Vilken tid är det?” ”Finns det sillsallad?” ”Kommer barnen att följa med i kyrkan?” och försöker hitta på smarta ursäkter för att kunna gå/se till att alla går tidigt.

3. Du har redan sprängt julklappsbudgeten med ett litet lands BNP.

4. Du tänker, ”Lika bra att jag planerar allt själv så går det snabbare och jag har koll”och planerade allt i så god tid att granen redan har barrat big time och  

 ser ut som en tall. 

5. Du har köttbullerullvalkar och paketinslagstumme efter att ha rullat 3000 köttbullar och slagit in 100 paket, trots att du lovade dig själv att köpa Mamma Scan.

6. Du drömmer mardrömmar om hur pinsamt det blir när barnen direkt ser att tomten är farbror Sven och han (efter några julnubbar) spelar ho-ho-köret alldeles för länge och tappar skägget på golvet.

7. Du blir osams med din snubbe för att han lägger julribban så lågt och säger grejer som, ”men vi kan väl ta hämtmat” eller ”ingen blir besviken om det inte blir nån julskinka och plastgran”.

8. Du har skuldkänslor över dom som inte är bjudna.

9. Du hittar inte vart du har ställt bilen när du är på stan och handlar julklappar.

10. Du tullar på julglöggen och tröstäter lussebullar när du inser att allt blev precis lika stressigt och osoft som förra året.  

 

  1. Man måste inte göra allt det där som så många gör inför julen och stressar upp sig över. Och sen ursäktar vissa sig med att ”det är för barnens skull”. Vill man så kan man absolut stressa halvt ihjäl sig. Det vill inte jag. Problemet löst 🙂

  2. Pynta hemmet till första advent
    Beställ julklapparna på nätet istället för att springa på stan
    Köp och klä granen i god tid
    Handla maten några dagar innan julafton
    Jag har ett åtta till fem-jobb (självvalt, så det är inget synd om mig), tänker att du som jobbar kanske mer oregelbundet, mer i vissa perioder och mindre i vissa perioder kanske kan förbereda på ett annat sätt?

  3. Har planerat bra i år, nätshoppade alla julklappar under en helg – till och med inslaget och klart första advent! Insåg att det går åt på tok för mycket energi att springa runt på stan, skönare att sitta i soffan ett par timmar och sedan har man energi kvar till annat.
    Jul- och adventssakerna åkte fram första advent. Väl nedpackat och organiserat sedan förra året = lätt att ta fram igen.
    Julgranen åkte fram för en vecka sedan, tog två timmar en em.
    Julbak gör jag när andan faller på.

    Men skillnaden är nog att jag inte far och flänger på alla möjliga event eller har ett jobb som innebär sådana saker. Jag pluggar distans, är hemma med yngsta barnet så jag planerar livet utifrån det. Har insett hur mycket energi som går åt att fara på tillställningar och liknande, ju mer okänt folk/bekanta desto mer energi går åt.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..