Testas alla produkter som det skrivs om?

De soooover!!!

Det senast dygnet… Båda barnen är förkylda. Hugo på bättringsvägen och pigg och glad som en lärka. Vincent? Not so much.

I natt sov han kanske sammanlagt 3 timmar. Gudars vad han åkte på en sjujäklars infektion stackarn. Fräser, nyser, skriker, gråter och är allmänt missnöjd. Förstår honom, såklart. Men tappar även förståndet varannan timme eftersom han helst vill ligga i min mage igen och kura, typ.

Passade idag på att göra utfall i 10 minuter med honom krampandes vid min arm eftersom mantrat ”See the opportunity”är det som de coola framgångsrika säger.

Nu sover de som sagt och jag behöver kanske stupa i säng så snart som möjligt jag med för att inte bli till Godzilla vid midnatt, när det säkerligen är rena rama Vilda västern hos oss igen. Känner mig uppspelt.

Innan dess tänkte jag i alla fall ta upp en grej som jag fått frågan om ett antal gånger. Nämligen:

 TESTAR SKÖNHETSREDAKTÖRER VERKLIGEN DET DE SKRIVER OM? TRODDE DET BARA VAR ETT HOPPLOCK SOM MAN EGENTLIGEN INTE VET SÅ MYCKET OM..?

W.A.I.T a minute säger jag.

Här måste vi alltså klargöra en sak. Jag känner de flesta skönhetsjournalisterna i Sverige, och även en del utomlands. Så jag vet vad jag talar om när jag säger att vi alla som jobbar för etablerade magasin är extrema skönhetsnördar. Och framförallt, något som den oinvigde inte verkar veta alls: Vi är extremt bra på grävande journalistik! Så det så.

Alltså, vi tänker oss t ex att en kräm ska lanseras.

Inför detta så har företaget ett pressmöte. På mötet berättas det om produkten, dess ingredienser, varför de valt att använda just dessa komponenter och hur den bäst appliceras och jadijadijadi… Här tror de flesta kanske att skönhetsligan mest sitter på sina snygga bakdelar och mumsar kanapéer och sipprar bubbel. He he, måste jag då säga. Här får PR-folket eller/och experterna på plats det verkligt svettigt om både händer och panna.

Det frågas hej vilt om varför den ena ingrediensen uteslutit den andra, varför just denna kemiska reaktion under framställningen är så bra jämfört med den äldre varianten, varför det krävs två pumptryck av den här krämen istället för det ekonomiskt bättre antalet en.. Well, detta kan pågå i timmar.

Sedan har vi alla dessa nyheter som ska utvärderas och testas, för inte vill man tipsa sina läsare om skit.

Personligen skulle jag tycka att det var skamset att skriva om produkter som jag inte visste något om. Och att bara skriva av ett pressmeddelande. Nej nej. Här sorteras saker in i olika kategorier, testas, betygsätts, utvärderas och sållas. Det som inte funkar får inte vara med. Det som funkar ska i sin tur sållas och godbitar och det som känns relevant för magasinet och sidorna som ska skrivas ska sedan förklaras och tipsas om, oftast på bara några få rader.

Det är alltså ett stort jäkla maskineri bakom detta. Inget ”Söt krämburk! Den slinker med”-tjafs.

Låter jag arg? Sorry! Det är jag inte! Men jag vill poängtera hur mycket jobb som läggs ner på skönhetsjournalistik. Lika mycket som på all annan, faktiskt! Även om det förvisso är så sjukt mycket mer kul att skriva om saker som hårschampon, parfym och mascara.

Med detta sagt önskar jag er alla en fin natt. Om du är uppe vid 02-rycket kan du skicka en röksignal till Vasastan i Stockholm så skickar jag tillbaka en! Kan ju bli riktigt kul!

LOADING..