ANNONS

veckomatsedel

/

Här kommer veckans matsedel. Hoppas den kan ge lite inspiration.På veckans meny står det lite lättare och enklare maträtter då jag tänker att det är många som är hemma och måste därför laga både lunch och middag och då vill man kanske inte göra ett långkok: )Måndag: Falukorv och makaronerTisdag: Kycklinggryta med nudlarOnsdag: Omelett med ”det man har hemma”Torsdag: Torsk med spenatsåsFredag: Grillad korv med pastasalladFalukorv med makaronerJa här behövs ingen beskrivning antar jag: )

Kycklinggryta med nudlar

  • kyckling
  • gul lök
  • vitlök
  • broccoli
  • morötter
  • röd paprika
  • 2 grönsaksbuljong tärningar
  • 1 dl vitt vin
  • 1 burk kokosmjölk
  • salladslök
  • nudlar

Dela kycklingen i bitar och stek i smör tillsammans med löken och vitlöken. Lägg i grönsakerna (förutom salladslöken) som du delat. Häll på vinet och smula ner buljongtärningarna. Koka upp så alkoholen försvinner. Häll sedan på kokosmjölken och låt puttra i några minuter.Lägg i salladslöken precis innan du serverar. Servera med nudlar.

Omelett med ”det man har hemma”Jag gör min omelett på endast ägg och kryddor.

  • 3 ägg
  • paprikakrydda
  • salt och peppar

Vispa upp äggen tillsammans med kryddorna. Lägg det i en stekpanna med smör. Stek tills den inte rinner längre. Du behöver inte vända den. Lägg över den på en tallrik. Fyll den med något du har i kylen. I min omelett blev det rester från chili con carnen som jag gjorde förra vecka som jag bara värmde i micron. Supergott och enkelt!

Fisk med spenatsås

  • torsk eller lax
  • spenat, frusen och hackad
  • grädde
  • vitlök
  • parmesan
  • couscous

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fisken i en form. Salta och peppra. Ställ in den i ugnen i ca 15-20 minuter beroende på om fisken är färsk eller fryst.Lägg den frysta spenaten i en kastrull och tina upp den. Häll på lite grädde och pressa i vitlök. Riv i parmesan. Smaka av med salt och peppar. Servera med couscous.

Grillad korv med pastasallad

  • Färsk korv
  • pasta
  • valfria grönsaker
  • pesto
  • olivolja

Släng på korvarna på grillen. Går självklart lika bra att steka.
Koka pastan. Dela de grönsakerna du vill ha i din sallad. Blanda med pastan när den är klar. Häll pesto i en skål och häll på lite mer olja så den blir lösare. Häll över den över pastan och blanda ordentligt.Jag la lite pasta åt sidan som barnen fick då de inte är så förtjusta i pesto.

0
17

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00