Mental träning – trimma hjärnmusklerna

20140625-132813-48493417.jpg

Det är den absolut tuffaste träningen på gymmet. Minuten innan jag börjar träna så har jag en mental brottningsmatch. Ni vet den där man kan ha med sig själv i soffan då man borde gå till gymmet men soffan är ovanligt skön. Den brottningsmatchen fortsätter på gymmet, jag borde börja passet nu men det är så skönt att bara stå. Sen när jag tagit beslutet att börja så börjar jag visualisera passet och hur jag gör alla övningar, bara tanken ger mig hjärtklappning. Sen kör jag. Här ser ni mina ångestladdade minuter innan jag kör igång.

Tips på mental träning för hjärnmusklerna!

20140625-133730-49050557.jpg

Tänk inte ”det är halva passet kvar” tänk halvvägs till mål.

Tänk ”jag är stark” istället för ”fan vad jobbigt”.

Säg peppande saker till dig själv mellan seten, hjärnan behöver stärkas också.

Klä dig bekvämt och snyggt för träningen. Du ska känna dig så bra du bara kan på gymmet.

Hämta kraft från andra, se hur de kämpar på och tänk att ”nu jävlar”

Tävla mot den på springbandet bredvid dig. Tjuvkika på personens siffror och överträffa. Så gör ofta jag, fast i smyg. Känner mig riktigt mallig då.

20140625-133810-49090344.jpg

Eller gör som Faje Gani – take a chill pill.

  1. Sanna skriver:

    Jag tänker alltid att jag inte ska analysera något innan ett pass – bara köra – för känslan efteråt är värd precis allt .
    Och intensiteten blir så mkt bättre när jag bara går in och rockar fett och inte har ägnat 2h åt att fundera på om borde avboka eller inte 🙂 har bestämt mig för att se träningen som att borsta tänderna – det ska bara göras <3 och ibland går jag bara ut och går en timme och lyssnar på radiopsykologen i P1 genom appen sr play , nu i sommar kommer det bli mkt promenader tack vare sommar i P1 . Lyssnade igenom Kristian gidlunds sommarprat förra året och snyftade mig igenom promenaden men försökte samtidigt suga i mig alla tänkvärda ord han sa , och helt plötsligt blev jag mer harmonisk och närvarande .

    Att variera sin träning och att hitta små sätt som fungerar för en själv är helt underbart , för mig fungerar det att tänka som jag gör , hållt på ett år nu och gått ner 21 kg <3

    Tack för dina peppande inlägg ! Du är alltid så inspirerande Elaine , massa kramar

  2. Ellen skriver:

    Ääääälskade det här inlägget, mer sånt här! Puss 😀

  3. Mental Träning är SÅ bra! Bra tänkt och bra jobbat! 🙂

  4. Den bästa självpeppen jag gav mig den korta tid jag tränade på gym var ”I am in control over my body” så sjuuuukt motiverande.

    Tyvärr så har jag släppt gymmet helt, blir sjukt inspirerad av dina inlägg dock, så förr eller senare är jag tillbaka 🙂

  5. Angående att ha sköna träningskläder på sig. Jag har bara möjlighet att träna hemma för tillfället och det är trist ibland. Men! Det ger mig samtidigt möjlighet att träna i min nya favoritoutfit, trosor och BH! Jag har insett att jag fullkomligt älskar att vara halvnaken när jag tränar. Att kunna se varenda muskel jobba och att ha noll kläder i vägen. Blir liksom lite småförtjust i min egen kropp varje träningspass 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..