Att träna under motstånd

Jag satt på gymmet och tänkte på mitt träningsberoende. Hur det är otänkbart att skippa träningen eftersom det får mig att må så dåligt. Men så kom jag att tänka på hur det slogs bort under mina graviditeter. Hur det inte gick. Det kändes som att jag var bakfull hela tiden de 13 första veckorna. Det gick inte att träna alls. Ändå sa broschyrerna att man skulle fortsätta träna som man brukade, att det var bra för både mamma och bebis. Men hur tusan går det ihop med att man mår så helvetes dåligt första tiden. Vissa på mitt gym sa att träningen hjälpte mot illamående. Kul för dom. Jag vill kräkas bara jag snuddade vikterna. 
Hur fungerar ni? 

  1. Jag ÖNSKAR verkligen att jag kunde träna. Herregud vad jag saknar att röra på mig. Men de första 20 veckorna kunde jag inte ens sköta vardagen. Min man och svärmor fick pussla för att ha hand om stora barnet, laga mat osv. Kräktes bort 7kg och fick kämpa för att ens kunna ta en dusch då och då. Nu är jag i v.31 och har ont överallt, får vila flera gånger för att ta mig upp för trappan till vår lägenhet. Inte en chans att jag skulle kunna utföra någon som helst form av träning.

    Ser drömmande på folk som joggar förbi när jag pustande vaggar fram. Men snart, snart är han ute och då jäklar ska jag NJUTA av att kunna använda kroppen igen!

  2. Fia skriver:

    Tränade knappt nånting. Om det skulle bli en tredje hade jag ändrat på det och träna genom hela graviditeten.

    Men tränade inte du på rätt bra i din andra graviditet? Körde inte du på med chins hela vägen? Eller minns jag helt fel ??

  3. Ninni skriver:

    Är i v. 11 och att träna går bara inte. Ingen ork och mår illa dygnet runt. Förra graviditen var likadan men det gick tack o lov över runt v.12. Håller tummarna för att det blir likadant den här gången så jag kan börja röra på mig igen!

  4. Johanna skriver:

    Graviditet nr 1 tränade jag en del. Kunde inte träna t ex spinning from v. 20 ca pga sammandragningar men väl anpassad styrketräning och promenader. Graviditet nr 2 nu (bf 1/10) väldigt tätt inpå och jag har inte tränat på månader. Jag älskar att träna annars. Gravidyoga och ta hand om 16-månaders är min träning just nu. Om en har mycket god fantasi kan vissa lyft av barn motsvara övning med en 11-kilos kettlebell…

  5. Lisa skriver:

    Jag är gravid i vecka 15 nu och i söndags var första gången jag orkade med mig själv och gick på lite zumba. Innan dess har tanken på att gå upp för trapporna i min lägenhet gjort mig helt matt eftersom jag mest mått illa/spytt första tiden. Min första tid har mest gått åt att få i mig vätska, då kanske inte gymmet är så lockande ? Så all omtanke från andra har varit motion men kände verkligen att jag inte var mottaglig då….

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..