Mobilhypnos?

På 1.5 månad har jag lyckats äta helt veganskt och köpt ett plagg på 1,5 månad. Jag tror jag har köpt 20 plagg i månaden annars. Jag har inte köpt något jag vill ha bara behöver. Det här har varit skitlätt. Jag köper bara veganskt och anmält mig till matkurser i vegansk matlagning. Sen vad det gäller konsumerandet så har jag bara slutat gå in i klädbutiker. Trots att jag velat några gånger så har jag låtit bli för det är inte roligt om man inte får köpa, så jag skiter i’t. Och vet ni vad? Det går hur bra som helst.

Så att äta veganskt och inte köpa saker som jag inte behöver går så bra. Jag tror jag inte bara har klarat ett nyårslöfte utan livsstil som håller. Så nu till min stora brottningsmatch.

Varför är mobilen sånt stort problem?!

Jag fattar inte. Jag LYCKAS inte parkera den när jag kommer hem. Småpillar och kollar när barnen inte ser, som nån jädra alkoholist. Detta inlägg skriver jag 00:24 på natten innan denna dag då jag borde sova. Men jag passar på att ha blogginlägget klar tills fredagen så jag kan slippa stressen av fredagen och jobba med retorikuppdragen mellan 09-17. Men hur jävla rimligt är det att blogga 00.24 på natten för att slipp jobba den tiden man ska jobba?!

Jag har problem helt enkelt. Pascal sover bredvid mig i detta nu. Om jag hade haft mobilen parkerad hade jag somnat till hans andetag för 1.5 timme sedan. Men jag bloggar och scrollar. ”Passar på”

Jag MÅSTE få bukt på telefonanvänddet. Jag har haft detta som nyårsmål i två år. Och inser att jag klarar det inte själv. Jag behöver hjälp! Jag vill kunna parkera mobilen i hallen sekunden jag kommer hem och leva med att inte vara uppkopplad på helger och utanför jobbtider. Det är nästan så att jag skulle vilja att mobilen gav mig elchockar om den kom med i sovrummet.

Jag har byggt upp ett galet beroende sedan Iphone kom till världen för 10 år sedan. Sen att det till viss del är mitt jobb och att jag dessutom har det som verktyg i mitt opinionsarbete mot sexuellt utnyttjande av barn gör inte saken lättare. Jag ”måste” läsa färdigt artikeln om utsatta spädbarn, ”måste” kolla inkorgen på treskablinoll, ”måste” skriva ett inlägg om att lära barn integritet innan jag lägger ifrån mig luren och ska sova.

Ni hör ju. Det är inte klokt.

Jag kan inte själv.

Jag behöver hjälp.

Vet ni var man söker hjälp för att bli av med mobilberoendet?

  1. Anna skriver:

    Varför inte ha en jobbmobil? Enbart jobbrelaterade saker på och lättare att lägga bort ”efter arbetstid”. Så kan du skilja på de två.

    Sedan kan du ha din privata telefon enbart för privata saker. Där kan du ju ha det du vill ha, kanske endast för att ringa och ta foton med? Rekommenderar appen ”Moments” som är igång i bakgrunden och registrerar hur mycket tid man använder telefonen. Kan vara en bra idé att tävla med sig själv att minska tiden. Köp en vanlig väckarklocka att ha i sovrummet och lämna jobb- och privatmobil i tex tvättstugan så tänker du inte på dem.

  2. Linn skriver:

    Vill också (och måste verkligen) mobil detoxa. Men vart hittar en snygg väckarklocka som man kan ha i sovrummet då??

  3. Sanna skriver:

    Kjenner meg igjen. Vil bruke mindre tid foran telefonen men så ender jeg alltid opp der likevel. Slettet Instagram en periode og det fungerte veldig fint. Nå tenker jeg å innføre mobilparkering fra henting på førskolen til leggetid. Kanskje bare skjemalegge inn 15 minutter på kvelden til mobilen. Leser gjerne mer om din prosess med dette Elaine:)

  4. Natalie skriver:

    Inget internet igång, mobilen i sin parkerade yta med ljud. Är det viktigt så messar eller ringer folk, inte pm på insta eller fejan

  5. Johanna skriver:

    Jag har bytt mobilen till bok. Parkerar mobilen i köket senast 22 och går sedan och lägger mig utan den. Mvh en till beroende

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..