SÅ FIXAR DU EN ENKEL & GOD FRUKOST

sponsorskylt cheerios

cheerios_bild1

cheerios_frukost

 

Det här är en av mina godaste & även snabbaste frukostar, ibland blir den också mitt mellanmål.

Så här gör jag:

I botten har jag gärna en kvarg med kokossmak. Man kan såklart ta fil, eller något annat man gillar. Men jag gillar något som är syrligt och friskt.

Därefter varvar jag med Cheerios fullkorn för att få till krispigheten. Sen toppar jag med med min favoritfrukt mango.

På toppen strör jag kokosflingor och pressar lite lime.

Under hösten kommer jag här på bloggen dela med mig av fler roliga och goda frukosttips då jag har ett längre samarbete med Cheerios!

  1. Hej!

    Jag måste hålla med översta kommentaren lite. Cheerios känns inte alls något som du vanligtvis skulle blogga om som en supergod frukost. Speciellt då du i din blogg förmedlar en känsla av att du tycker det är viktigt med ordentlig mat, gärna närodlat. Genom detta inlägg sjönk du tyvärr i mina ögon som en toppbloggare. Men jag antar: money rules the world.

    1. Du får gärna läsa mina tidigare svar i kommentarerna nedan, så hoppas jag oxå att du förstår mitt resonemang.
      Du har helt rätt att jag absolut bryr mig om mat osv. så väl till mig själv som mina barn. Men jag för oxå gärna ”undantag”, andra medvetna val där jag unnar mig. Och för mig är inte ett par frukostflingor någon gång veckan hela världen hur vida man äter bra eller dåligt osv. Utan helt okej här hemma hos oss! Tycker inte direkt att det är något man egentligen ska behöva ”försvara” eller förtydliga varför man äter flingor till frukost/mellis ibland eller inte oavsett om det har med pengar att göra eller inte. Så är det tråkigt om man sjunker i någons syn av människouppfattning beroende på vad man äter?

  2. Jag blir så ledsen av att kända bloggare ingår ett sånt här samarbete med ett företag som producerar skräp. Att det står fullkorn betyder inte nyttigt. I deras cherios kommer socker på andra plats i innehållsförteckningen, och de jag kollade hade mellan 10-12 gr sockerarter. Tyvärr har det inte specificerat tillsatt socker vad jag kan se, men det skulle förvåna mig mycket om det var nåt annat än tillsatt. Samt att de också har sirap.

    Snälla, snälla. Gå inte deras ärenden och få småbarnsföräldrar att tro att dessa är nyttiga. Det är rena godiset som de förespråkar att vi (barnen) ska äta till frukost.

    1. Tack för en bra kommentar, och jag förstår din poäng. Jag tänkte exakt som du INNAN jag signade upp för det här samarbetet – det kommer komma mer fi höst. Av just den anledningen, jag hade oxå förutfattade meningar, trodde allt var skräp å bara socker, tills jag läste på, tog reda på fakta och det är inte riktigt som du beskriver. jag tror många har just förutfattade meningar om ”sockerflingor” till frukost – och visst finns det mycket sådant. Det är skräp. OCh det finns väl sämre och bättre val bland Cheerios sortiment oxå givetvis.
      Däremot så tycker jag inte heller att barn ska äta enbart flingor till frukost – varje dag. Å det är oxå min poäng i inlägget, att man kan ha det till något annat, göra på ett annat sätt. Däremot skriver jag aldrig ”nyttigt” i den bemärkelsen. Det tycker jag inte heller att det måste vara. Hos oss unnar vi oss något extra då och då, det kan vara godis, det kan vara flingor, det kan vara annat med socker. Det tycker JAG är okej, om det sker med sunt förnuft. Å det kanske jag tar för givet att andra oxå gör. Men som sagt bra poäng- å kanske något jag kan vara tydligare med i nästa inlägg i detta samarbete. tack!

      1. Tack för att du tog dig tid att svara! Detta är jätteviktigt tycker jag och ansvaret ligger på producenterna helt och hållet, men vi föräldrar bär det yttersta ansvaret vad våra barn stoppar i oss. Jag har ändå svårt att se hur detta kan vara nyttigt med 10-12 gr socker/100 gr men jag hoppas alla gör aktiva val och läser innehållsförteckningen innan de köper. Det är ju det vi kan göra som konsumenter.

        1. Men självklart, jag tycker liksom du att det är viktigt. Jag är noga med både vad jag själv stoppar i mig och mina barn. Och håller till fullo med dig! Jag tycker att man ska ta det ansvaret, utan att gå till överdrift förstås. Som jag skrev och även i inlägget, så nämner jag inget om nyttigt. Jag påstår aldrig att det är nyttigt eller att jag tycker att det är nyttigt. Den jag har är 9% socker, å det är som du säger, trots allt socker. Vilket motsvarar det samma i många yougurts, juicer, vanligt bröd osv. Sånt som många äter dagligen och betydligt större mängd av. Däremot så tycker jag att man kan i viss mån unna sig socker, bara man väljer sina stunder och gör aktiva val – så gör iaf vi i vår familj och det i sig tycker jag inte är fel. Men håller med dig, jag hoppas på sunt förnuft å att allt fler skaffar sig bättre koll över konsumtionsvaror över lag, men det tycker jag man märker att vi är på god väg.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..