Nyårslöftena – såhär risigt gick det

I samband med att det nya året ringdes in och att vi flyttade bloggen hit till mama, listade vi ett gäng nyårslöften som vi visserligen var rätt säkra på att vi inte skulle uppfylla (det gäller ju att manage expectations, ni vet).

Men vi tänkte ändå att vi skulle göra en liten utvärdering på hur dåligt det faktiskt har gått. Har vi överraskat oss själva till och med? Under har ju skett förut, liksom.

1. Sluta med godis och kaffe
Status: Fail. Vi åt ju till och med godis när vi skrev ner löftena. Och dagen därpå. Och alla dagar sedan dess.

2. ”Komma ihåg att ge d-dropparna, varje dag.”
Status: Knivlisa påminde oss om att man ju faktiskt inte BEHÖVER ge dropparna efter 2 års ålder. Så: CHECK PÅ DEN!

3. ”Använda tandtråd.” 
Status: Det har inte hänt. Alls.

4. ”Sätta upp gardinerna i sovrummet.” 
Status: Äh. Fuck the mainstream.

5. ”Skriva upp förskolans APT-dagar.” 

Status: Det var en APT här om dagen, tydligen. Som ett mirakel sammanföll den med en dag då mormor och morfar hämtar, vilket ändå är innan APT-deadline. Thank God.

6. ”Begränsa barnets surfande.” 
Status: Med en argsint 2,5-åring i hushållet är faktiskt inte detta ett rimligt krav. Vi får skjuta upp det ett par år när man faktiskt kanske har något att säga till om. Eller när hot funkar. 

7. ”Äta mer grönsaker.”
Status: Denna är ju lite lurig för ”mer” antyder ju att utgångpunkten sätter ribban liksom. Så om man åt noll grönsaker i förrgår och ett par persiljekvistar slank ner till biffen igår så är det ju faktiskt en ökning.

8. ”Göra dagliga knipövningar och komma igång med träningen.”
Status: ”Dagliga” är ett tufft kriterium, helt klart. Kvartalsvisa?

9. ”Rensa bland mobilbilderna och göra fotoalbum.”

Status: Vi behöver inte ens prata om den här punkten.

10. ”Sluta skylla alla tabbar på att man är nyförlöst.”
Status: En av oss kan numera skylla fadäser på graviditeten. Sen är det ju lite godtyckligt och högst individuellt hur länge man upplever sig vara nyförlöst, så på den här punkten får man vara lite generös och gärna åberopa den gamla myten om att det tar årataaal att återhämta sig fysiskt efter en normal förlossning. Just det.

  1. heffa skriver:

    Apropå ingenting egentligen – någon som har tips på hur f-n man lyckas borsta tänderna på en ett-och-etthalvt-åring? Hon älskar att suga i sig Bamsetandkrämen och sedan fortsätta att suga, suga, suga på tandborsten, men det är ju liksom inte det som är grejen med tandborstning.
    Försöker jag greppa tandborsten och faktiskt borsta lite, kniper hon igen både lilla handen och munnen om tandborsten.
    Alla tips mottages tacksamt!

      1. Har exakt samma problem så gärna veckans fråga!

  2. Jenny skriver:

    Här kommer ett tandpetartips! På de flesta ICA-butiker finns en tandpetarmojäng som är som ett skaft med en liten båge med tandtråd på som är superbra. Tar typ 15 sekunder att riva av mellan alla tänder och man slipper sticka in hela näven i truten. Har blivit en vana att göra efter tandborstningen och jag kör faktiskt varje dag nu (innan använde jag tandtråd ca 1 gång per år).

  3. Jag har över 2000 foton i min mobil. Say no more. Att göra fotoalbum är inte ens att tänka på. Jag behöver avsätta ett dygn ungefär för att överföra bilderna till datorn. Kanske rensa bilderna först. En av bilderna föreställer en bajskorv som ligger på vardagsrumsbordet… Fråga inte ens…

  4. Isa skriver:

    Försök att komma ihåg D-droppar. Det kan finnas samband mellan brist på D-vitamin och MS.
    Med vänlig hälsning, mamma med MS.

  5. Stina skriver:

    De där jämrans ADHD-dropparna. Hur ska man komma ihåg dem, när man knappt kommer ihåg att ta på sig brallor innan man lämnar ”hemmets lugna vrå”. Eller kommer ihåg att betala på ICA. Eller att ta med sig maten från rullbandet, efter att man inte har betalat för den.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..