Kost & Hälsa – my way

IMG_0451

 

IMG_0399

Back stage bilder till fitnessartikel för Topphälsa. Tagna med min iPhone, dvs icke retuscherade

 

Camilla:

Vilken fantastisk respons på mitt inlägg igår! Vad många ni är som känner igen er….   Och ja, det är lite märkligt att ”vara nöjd med dig själv” nästan slagit över, så att man ska vara nöjd även om man känner sig ohälsosam och äter och lever på ett sätt som är destruktivt för kroppen. Handlar inte om att vara smal, handlar om att vara stark och sund och ha energi för det man vill göra i livet. Sen råkar man ofta tappa vikt på kuppen om man äter en bra kost och rör på sig. Som jag skrev igår – svälta sig är lika ohälsosamt det, handlar om balans och att hitta ett sätt att leva som man mår optimalt bra av. Och jag mår helt enkelt bättre när jag känner mig sund inifrån och ut.

Och en del av er blev sugna att hänga på. Och många frågade även rent konkret hur jag gör – vad äter jag, hur rör jag på mig osv.  Ja det där med att röra på sig är ju onekligen min akilleshäl. Jag har aldrig haft någon vana av att motionera, jag har aldrig hållit på med sport, jag tycker inte om att bli andfådd, jag hatar att bli svettig, jag tycker helt ärligt det är rent ut sagt skittråkigt att motionera. Enda undantaget är dansen, som jag hittade till pga Let’s Dance. Det tycker jag på riktigt är kul, och jag försöker dansa som motionsform när jag kan, men det blir tyvärr lite spridda skurar dels pga mitt eget schema som varierar i hur mkt tid jag kan avsätta till dansen, och sen även beror det på hur tillgänglig min fantastiska danspartner Stefano Oradei är. T ex gör han italienska Let’s Dance ett par månader varje år, och befinner sig då i Italien.

I övrigt är de två saker jag finner åtminstone tolerabelt, att styrketräns och att gå på löpband/stairmaster. Och då menar jag gå. Inte springa. Hatar att springa. Tänker aldrig mer springa en meter i mitt liv om jag inte måste. Och något som ger mig totalt krupp är när nån förfasar sig över att jag hellre kör löpband än springer utomhus. ”Det är ju så hääääärligt att springa ute i naturen. Jag laddar mentaaaalt och rensar tankarna….” osv osv. På riktigt. Jag hatar att springa ute lika mycket som jag hatar att springa. Fruktansvärt tråkigt. Att jag klarar en stunds powerwalk på bandet/stairmast är enbart pga att jag kan distrahera mig åtminstone delvis med att titta på TV samtidigt. Men bara delvis. Tycker det är FETT tråkigt ändå.  (Sen fattar jag att springa ute är en ekonomisk fråga också. Vi har ett löpband hemma och det är en möjlighet inte alla har, det fattar jag. Och många har inte möjlighet att ha ett gymkort heller, det vet jag. )

Men apropå gym då. Hatar gym. Vidrig miljö tycker jag. Luktar konstigt, låter konstigt, massa maskiner jag inte förstår mig på och känner mig skitdum när jag står och kliar mig i huvudet och försöker klura ut om jag ska sitta i den eller hänga upp och ner, och om det är armarna eller benen eller kanske nån annan kroppsdel som ska tränas i den. Nej det är inte min grej alls och jag tillhör de där som har köpt gymkort med en rasande hög engångskostnad… (dvs ett årskort, utnyttjat en gång, oftast 2 januari…)

Så ja, ni hör ju vilken fantastiskt positiv inställning jag har till träning. (Min sambo skakar bara på huvudet åt mig när jag går igång. Han tycker han träffat jordens fysiskt lataste människa – vilket nog stämmer ha ha ha.)  Så med den här otroligt taskiga inställningen till träning – hur ska jag då bära mig åt nu hur jag tänkt. Jo, för mig handlar det om att hitta minsta möjliga nivå som ger mesta möjliga acceptabla utdelning. Dvs ”hur lite kan jag komma undan med”. Och för mig verkar nivån jag pallar med, vara att ett par gånger i veckan powerwalka, samt att jag gör styrkeövningar hemma framför TV:n, så jag slipper ta mig iväg till gymet. Och sen blir det lite dans i omgångar, men kan ju tyvärr ibland gå månader emellan. Och lägger jag det på den här nivån, så grejar jag det faktiskt. Och det ger faktiskt resultat även på den rätt blygsamma nivån. Trodde länge i mitt liv att om man inte tränade stenhårt fem gånger i veckan så var det liksom inte lönt. Men det stämmer ju inte. Lite varje dag, eller ett par gånger i veckan, ja det kommer märkas det också. Och när man inser det, och märker det, så blir det faktiskt roligare. Så det är onekligen STOR humor i att bilderna till det här inlägget är från en Fitnessplåtning för Topphälsa. Men det är just det som är grejen. Fitness för mig handlar inte om att man måste hänga på gymet 5-7 dagar i veckan och ägna timmar om dagen åt träning. Jag lade absolut i en extra växel inför den här plåtningen, det ska jag inte neka till. Men maxade då på 4 ggr per vecka powerwalk 40 minuter, och sedan cirka 20 minuters styrkeövningar. Mer än så var det inte. (plus bra kost dock)  Ändå kände jag mig redo för OS typ… ha ha ha.

Sen kosten då. För det är faktiskt där största nyckeln legat till att jag i tio år mått bra, legat på en stabil och bra vikt, och faktiskt tagit bort mat som issue i mitt liv. Och träning i all ära, men det är kosten som ger största effekten på vikten, och under många år klarade jag lätt att hålla vikten utan att träna ett dugg. Och det är viktigt att komma ihåg – för för många blir det övermäktigt när de samtidigt som de lägger om hela sin kost, också börjar träna. Det blir för många förändringar på en gång. Ta en sak i taget. Och jag började med kosten. Och fick ett helt nytt bra mående enbart tack vare det.

Vad som är bra kost är nog olika för alla. Jag är ingen kostrådgivare, så jag kan bara prata om vad som funkat för mig. Och jag är sjukt sockerkänslig, så för mig har varit – och är – enda sättet att ta bort socker och det mesta av kolhydraterna ur kosten. Och det känns radikalt och konstigt först, men man vänjer sig snabbt, och man hittar alternativ till det som tidigare kändes som ”måsten” till maten. Jag äter t ex inte regelrätt bröd, pasta, ris och potatis när jag håller min kost, men jag saknar det inte alls längre för jag har hittat ersättningsprodukter, vissa ”duger” som ersättning, vissa är t om bättre…   Jag tycker  t ex bättre om blomkålsris än vanligt ris, och skulle välja det alla dagar i veckan. Samma sak med sötpotatis framför potatis….

Så hur ser en typisk matdag ut för mig då? Ja, finns ju tusen recept om man söker på LCHF på nätet, och en uppsjö av bra kokböcker. Jag brukar börja med några enkla, säkra kort som jag varierar mig med, och sedan bygga på nya rätter efterhand. Det är också för att man inte ska behöva handla hem tusen nya olika ingredienser och så blir det både dyrt och känns bökigt. Och jag kommer inte ge recept här, för jag gör lite olika från gång till gång. Men googlar ni rätterna nedan, och LCHF kommer ni hitta massa recept, och prova er fram till era favoriter: (och sånt som är under frukostförslagen kan man ju istället ha till lunch osv….

 

Frukostförslag:

Turkisk yoghurt med bär och hackade rostade nötter

En halv avocado med skagenröra (jag köper färdig skagen på burk och har hemma)

Omelett med västerbottenost.

 

Lunchförslag:

Mozzarella med tomat och löksallad

Laab Gai (Thailändsk kycklingfärssallad, googla recept)

Halv grillad kyckling med sallad

 

Middagsförslag

Kycklingfilé med rostade grönsaker

Lax med blomkålsris

Färsbiffar med rostad sötpotatis

Tacopaj gjord på LCHF-pajdeg

 

Med den här typen av mat brukar jag sällan behöva äta något mellan målen, jag blir helt enkelt för mätt. Men skulle man behöva äta nåt mellan, ta en bit ost, lite oliver, lite nötter, eller nån ölkorv.

Och som med allt är det sunt förnuft som gäller. Det är inte så med LCHF att man kan äta HUR stora mängder av allt som helst heller, vilket många som inte testat verkar tro. Nej, du kan inte vräka i dig fett och ändå gå ner i vikt. Men det jag upplever händer är att efter ett par veckor börjar aptiten reglera sig och tala om när du är mätt och inte vill ha mer. Tidigare innan LCHF var jag typen som tog om 2-3 gånger och skrapade ur det sista ur grytorna, tills jag var så mätt så jag kunde spricka. Att lämna något på tallriken fanns inte…  Med LCHF var första gången jag kände att jag halvvägs genom en portion var NÖJD och inte ville  ha mer. Det var en helt revolutionerande känsla för mig. Men det tar ett par veckor och bli inte förvånad om du i början äter för mycket, och antingen står still eller t om går upp i vikt. Du kan inte trycka hur mycket nötter som helst t ex, även om de är LCHF-godkända…  MEN – det kan faktiskt vara värt att några veckor när du börjar med LCHF att tillåta dig lite större portioner och lite mer t ex nötter osv – för att kunna fokusera på att knäcka sockerbehovet i första hand. För om du är som jag kommer din kropp reagera starkt på att du tar bort ”knarket” som sockret ibland känns som. Första veckorna jag kickar sockret blir jag sur, grinig, trött, yr, mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Vilket säger en del om hur starkt vanebildande socker är… Men pallar du härda ut i ca två veckor så lyfter det sen plötsligt. Du känner dig pigg, stark, har mer energi, och hela systemet känns annorlunda. Jag kan inte lova att alla upplever det så, men för mig funkar det på det viset, och jag vet många andra som upplevt det på samma sätt. Så om du inte är typen som kastar in handduken om du inte går ner 5 kg första veckan (varken realistiskt eller bra för kroppen) – så ställ in dig på att inte märka så mkt första veckorna och fokusera på att få sockret ur kroppen.

Ja, det var lite om min personliga filosofi och hur jag förhålla mig till träning och hälsa senaste tio åren. Och detta är då också hur min plan ser ut för att komma tillbaks till mitt vanliga jag igen eftersom jag tyvärr föll ner i sockerträsket igen sista månaderna av graviditeten – och nu får ta konsekvenserna av det…

Dock är jag ingen kost- eller träningsexpert och allt jag skriver är ENBART utifrån mina egna erfarenheter. Någon som däremot ÄR utbildad på både kost och träning är min sambo, så jag har bett honom att skriva ett inlägg i eftermiddag med sin syn på saken utifrån sin erfarenhet och utbildning.

Slutligen vill jag länka till ett blogginlägg som kom igår, efter att jag lagt upp mitt. Coola Charlotta Flinkenberg gjorde samma sak, la upp bilder på sin nuvarande hälsostatus som hon också är missnöjd med, och vi har sagt vi ska följas åt i det här nu och peppa varann.

Blogginlägget ”Att göra en Läckberg” hittar du HÄR

  1. Åhhh jag älskar Lchf. Gick ner 12 kg för två år sen med hjälp av den kosten. Men fick såna jädra problem med gallsten så jag slutade tyvärr. Sedan ett problem till och det var det värsta. KLÅDA! Jag höll på att klia sönder armarna och bålen.
    Grymt irriterande för jag har aldrig mått bättre än jag gjorde i övrigt dessa månaderna.

  2. Hej! Jag har också börjat med Lchf. Men då va det en vännina som sa till mig att om man fuskar med något så har man förstört all o står på ruta 1 igen……. Alltså om jag tar honung i te någon gång eller om jag är på kalas o äter en tårtbit…. Så min fråga är Kan det verkligen vara så??? Mvh Åsa ?

    1. Sarah skriver:

      När du äter kolhydrater/socker kommer fettförbränningen att stanna av och kroppen använder sig av kolhydraterna som energi
      När de är slut kommer den återgå till fettförbränning igen men det kan ta ett par dagar innan den är tillbaka ordentligt
      Ju mer fusk, ju mer avbrott, desto sämre fettförbränning

  3. Åsa skriver:

    Hahaha känner så igen mig när du beskriver din känsla när det gäller träning, är likadan. Men nu har jag gett mig sjutton på att gå ned i vikt för att må bättre och har börjat med lchf. Så det är inspirerande att läsa att du ätit så i flera år och mått bra. Tack för en mycket bra blogg. ?

  4. Maja skriver:

    Sund och bra inställning! Man gör det som funkar, sen är det bra med det. Har du något alternativ till pasta, eller det kanske du inte äter alls?

  5. Tusentack för att du/ni delar med er på ett jordnära sätt 🙂
    Jag har också några kilo som jag behöver gå ner, för min hälsas skull.
    Så dom här inläggen blir verkligen en spark i baken.
    En önskan är att ni visar på vilka övningar som du använder i din styrketräning.
    All lycka till er?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..