Resultatet efter en dryg månad

IMG_9859

Ovan: Bilder tagna 9 maj

IMG_9860

Ovan: Bilder tagna idag 16 juni. 11 veckor efter förlossning.

Camilla:

Lade ju ut en bild på mig för 4-5 veckor sedan och utmanade er att hänga på att komma i form. Och med risk för att upprepa mig – för mig finns det inget som heter BANTA. Det är idiotiskt, icke hållbart och rent ut sagt destruktivt. Däremot halkade jag ur mina goda kostvanor de sista månaderna av graviditeten och föll tillbaks i gamla dåliga vanor – och min målsättning är att hitta tillbaka till min vanliga kosthållning och min vanliga kropp igen.

Och har varit noga med att inte stressa eller hetsa. Att komma tillbaks in i sin vanliga form efter en graviditet kan ta tid, och jag har bestämt mig för att ha tålamod och ta det ett steg i taget. Jag har inte vägt mig nu, jag har inte tagit några mått, jag går efter hur jag mår och känner mig, och jag går efter spegeln och hur kläderna sitter. Allt annat tycker jag känns otroligt missvisande och jag har bestämt mig för att inte hamna i fällan med att stirra på vågen.

Det jag har gjort den här dryga månaden är att jag kapat sockret. Jag är en sockerjunkie, jag blir oerhört lätt sockerberoende, och för mig personligen är enda vägen att kapa sockret helt. Jag KAN inte äta lite socker och snabba kolhydrater, utan äter jag minsta lilla triggas direkt mitt sockersug. Och det är ju därför jag med framgång ätit LCHF-kost i dryga tio år nu. Föll dock dit i sockerfällan under graviditeten, därför har jag kostmässigt ägnat dessa 4-5 veckor åt att ta bryta mitt sockerbehov igen. Jag har tagit bort allt uppenbart sött (godis, glass, bakverk mm mm) men även tagit bort de snabba kolhydraterna som t ex bröd, pasta, ris, frukt osv.

Vad har jag då ätit?  Ja, jag har fokuserat på att ändå äta gott. Jag älskar mat och blir rent ut sagt deppad om jag inte får äta gott. Så jag har försökt att istället för att tänka på vad jag INTE får äta – fokuserat på vad jag får äta. Så jag har ätit kyckling, fisk, kött, ägg, ost, avokado, nötter, grönsaker (ovan jord grönsaker), goda såser, oljor mm.   Sådant som är tillåtet med strikt LCHF. Vi har lagat omelett med västerbottenost till frukost, gjort egen ceasarsallad till lunch, grillat till middag – te x kyckling med broccoligratäng och bearnaisesås.  Har inte försöka god mat öht och det har varit min räddning för det ÄR jobbigt att kicka sockersuget. Hela kroppen skriker SOCKER i cirka två veckor och man vill inget annat än att hitta en ursäkt att ta ”bara lite glass” eller ”bara lite godis” eller ”bara en kaka….”  Men jag har stått emot och fokuserat på god LCHF-mat istället.

Vi har också vinnlagt oss om att hitta substitut till sånt vi saknar (för Simon har hängt på LCHF-maten). Vi har bakat LCHF-bröd, vi har gjort blomkålsris istället för ris, vi har ätit bönpasta istället för pasta, mm. (Ok, tror inte bönpasta iof är STRIKT lchf, men små undansteg från det strikta har vi gjort men då max medelstrikt LCHF. Vi har sett till att ha några säkra kort med LCHF-mat vi vet vi gillar, och när vi ledsnat på våra säkra kort, har vi googlat recept, kollat i LCHF-kokböcker, och hittat nya goda recept.

Och när jag väl hade tagit mig förbi de två första veckorna, så är det faktiskt inte så svårt längre. Smaklökarna vaknar till liv igen när de inte är dränkta med socker längre, allt smakar godare, aptiten börjar reglera sig, man äter tills man är MÄTT och vill sedan inte ha mer bara för att det finns. Mat blir plötsligt okomplicerat för mig bara jag tar bort sockret, och mat blir ett glädjeämne istället för något skuldbelagt. Jag väljer automatiskt de nyttigare alternativen och känner inget sug efter skräpet. Och det är en vansinnigt befriande känsla.

Träning då? Nja inte tränat alls hittills mer än barnvagnspromenader, just för att inte stressa och ta tag i för mycket på en gång och sedan ledsna. Men nu när kosten börjar falla på plats börjar jag faktiskt känna ett sug efter att röra på mig. Så det blir nästa fas att lägga till nu. Men kommer börja lååååångsamt….

  1. Ida skriver:

    Hur resonerar ni kring frukt? Äter ni det?

  2. Maria skriver:

    Bra jobbat och sund inställning, tycker jag. Har själv försökt att kapa sockret helt, men har inte lyckats. Faller i efter ett tag. När jag var yngre (är 35 år) kunde jag äta vad som helst utan att gå upp i vikt (bryr mig egentligen inte om vikten i sig, men mer hur kroppen ser ut och hur det känns för en själv att vara i den). Pga min hälsa ser min livssituation lite annorlunda ut. Jag har svår skolise (s-formad) ryggrad med roterade revben, som är väldigt smärtfull och är därför sjukanmäld. Är tvungen att ligga ned en stor del av dagen pga smärterna. Fram till jag var 26 kunde jag träna någorlunda som vem som helst, och Innan dess gick jag en dansutbildning på heltid, som jag dock var tvungen att sluta med pga smärtor. Var då ganska vältränad. Idag är den enda konditionsformen jag kan göra att cykla på vanlig cykel, i ganska lugnt tempo, då andningen är påverkad av skoliosen. Men jag väger några kilo extra och det har satt sig på magen som ju inte är bra rent hälsomässigt. Trivs inte med det rent utseendemässigt heller (vem gör det?), och är inte bra med extravikt med dålig rygg och så har jag diabetes 2 i familjen som jag för allt i världen inte vill ha. Så det går kanske bara att komma av med extravikten med hjälp av kosten i min situation (?). Jag är lacto vegetarian så kan inte bara sno ditt framgångsrecept rakt av. Det blir enorma mängder bönor/tofu/ärter för att äta vegetarisk lchf, inte allas magar som klarar det. I alla fall inte min. Förresten om du el någon som läser detta vill äta riktigt god vegansk mat, så kan jag tipsa om deliciouslyella.com, om någon skulle ha missat henne. Ung kvinna i London, som även utgett kokböcker översatta till svenska. Hon utesluter dessutom gluten och socker från hennes recept. Har provat göra nästan alla hennes varma rätter och det är såå gott, och okomplicerade recept. Enda rätten som inte var god var palsternackssoppan. Hon gillar dock att krydda väldigt starkt, så jag brukar halvera mängden kryddor, så blir det lagom, tycker jag. Många bland kommentarerna på hennes blogg skriver ofta att de har lagat maten till inbitna köttätare i deras närhet, och de har inte ens tänkt på att maten var vegansk. Just det, hon utesluter dessutom halvfabrikat och konserveringsämnen. Så det är s.k. clean eating mat.

  3. Maria skriver:

    Jag har kört lchf snart tre veckor nu, har tappat tre kilo och har, faktiskt, inte haft nåt sug efter socker alls. Lite motion på det här, så kanske det är möjligt att komma i form! Kul att man kan äta så enkelt o gott o må bra, annars hade jag gett upp ??

  4. PiaLia skriver:

    Jag tycker bönpasta är vidrigt. Jag tar hellre och strimlar zuccini med en potatisskalare. Lägger den i kokande vatten i ngr minuter. Faktiskt gott till köttfärsås mfl. Något som är väldigt gott är riven rödkål och brysselkål och steker detta. Mums till grillat.
    //Tjing

  5. Lena skriver:

    Klarade lchf endast 2 v tills allt fett och skit stod mig upp o halsen urk? kör nu vv passar mig kanon?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..