9 steg till en perfekt relation

Jag har varit ihop med Li sedan februari 2002 (Typ. It´s complicated.). Vi har haft barn i nästan sex år och varit gifta i drygt fyra. Det här har jag lärt mig så här långt. Fyll gärna på listan i kommentarsfältet.

9 steg till en perfekt relation

1. Glöm inte bort att pussa och krama varandra varje dag. 

Vi mjukstartar listan lite. En trevlig vana, i alla fall trevligare än att inte ha det som vana.

2. Städa och tvätta på vardagar.

Jag vet att det kan vara svårt för folk som till skillnad från jag har riktiga jobb. Men fläska hellre av städ- och tvättskiten på vardagskvällarna så att ni kan ägna er åt myz med stort jävla ”Z” på helgen i stället. Det är värt det.

3. Date nights Schmate nights.

Jag har sett över hela internet att det här är ett vanligt fenomen. Så klart är det asbra att mysa lite med varandra då och då. Men det får inte bli för jobbigt att styra upp (om man kollar på Instagram så verkar det obligatoriskt med skaldjursplatå och Moët. Mannen ska gärna ha smoking, kvinnan långklänning och hon ska dessutom helst ha hyrt in en make up-artist för sminkningen. För mig räcker det med att jag och Li struntar i att sätta på TV:n och lägger undan mobilerna en kväll i veckan (nåja) och typ tittar på varandra, då brukar det hända en hel del spännande grejer.

4. Fixa barnvakt över natten lite då och då.

Man behöver inte dra iväg på nåt fanschy-schmancy ställe. Det räcker med att barnen sover borta en natt och man får en hel natts obruten sömn, lite sovmorgon och kan äta frukost i lugn och ro samtidigt som man läser tidningen från pärm till pärm (jag vet , det låter overkligt…) För mig som är lite neurotisk är det viktigt att dessa tillfällen inte betyder att det måste idkas sexuell samvaro. Då kan det lätt ”låsa sig”. Men blir ni sugna så är det här ett ypperligt tillfälle att ägna er åt sånt. För mig funkar det bäst om man säger att man ska ”massera” varandra. Då brukar mina stressnivåer lägga sig och jag kan bli lite upphetsad och inte så freakig. Men det är som sagt bara jag, ni är som vanligt säkert mycket mer avslappnade.

5. Håll käften.

När jag är trött och det är tisdag i november och det är mörkt ute och jag håller på och lagar någon äcklig jävla middag med barn skrikande runtomkring mig brukar jag ofta få ett nästan sjukligt behov att tjafsa med Li. Jag tänder till direkt och de syrliga kommentarerna står plötligt som spön i backen. För stunden känns det skönt, lite som att släppa ut ånga liksom. Men efteråt känns det aldrig skönt. ALDRIG. Jag har lärt mig att (och gud ska veta att jag inte alltid lyckas) i stället hålla käften de här stunderna. Alltså helt enkelt knappt svara på tilltal. Det är nog så otrevligt, men det är inte lika förödande för relationen och varaktigt som att hålla på och strö giftiga kommentarer runtomkring sig. Jag brukar öppna munnen och prata igen när jag har fått i mig några tuggor mat. Då brukar det gå bättre.

6. Lägg inte alla skitsnacksägg i samma korg

Se till att gå ut och ta en drink (eller vad du nu föredrar) med en kompis en kväll i månaden och snacka en massa skit. Det är nämligen viktigt att inte lägga alla skitsnacksägg i samma korg (dvs din partners). Inte bara för att din partner kan ledsna på allt snack utan också för att det kan vara bra att se sitt liv lite utifrån tillsammans med nån annan ibland. Plus att det är kul så klart.

7. Ha ett mantra

När man har små barn som kladdar, skriker och aldrig låter en sova på nätterna är det lätt att tro att det alltid kommer att vara så. Då är det bra med ett mantra, typ: ”Det kommer inte alltid vara så här.”. För så är det ju. Alla (ja, alla) jag känner med äldre/vuxna barn säger samma sak: ”Vad fan hände? När blev de så här stora?!”. Jag tycker att det är värt att ta på allvar och tänker själv på det ganska ofta – snart är de där små pluttarna stora och man får vara glad om man får träffa dem överhuvudtaget. Och helt plötsligt är frukostarna med din partner alldeles för långa och tysta.

8. Gör inget förhastat

Om det är megakris och du känner att det inte funkar och skilsmässan står för dörren. Gör inget förhastat en tisdag i november (punkt 5) utan se till att styra upp en punkt 4 först och prata med varandra. Tänk också på punkt 7 när det känns jobbigt.

9. Njut

När bostaden är städad, barnen är tysta och det doftar nybryggt kaffe. När solen lyser ute och din partner skrattar i ett annat rum (Jag lovar, det händer ibland. ). Stanna då upp, ta ett djupt andetag och njut lite. 

IMG_0633

Jag brukar titta på den här bilden ibland för att påminna mig om att livet är rätt bra ändå (och att Manne och Li konstigt nog är siamesiska tvillingar).

 

 

 

  1. Tack för att vi slipper läsa om sex på listan. Det är så förbannat tjatigt. Tänk att det finns ANDRA sätt att boosta relationen. Who new liksom?!

  2. Nä, det skönaste med denna lista är att det inte tjatas om ligg. Mycket uppskattat från min sida faktiskt (med jobbig snart fyraåring plus tolv veckors bebis hemma).

  3. Klockren lista! Håller med om som någon ovanstående skrev: NÖDMAT! Till både föräldrar och barn. Tålamodet och orken håller inte utan påfyllning.

    Det gäller ju att hitta något som funkar i vardagen. Det här tipset som Hormoner och Hemorojer fick av en psykolog (eller hur det var) att en kväll i veckan gå ut på dejt, åka bort i hop en helg i månaden och sedan en vecka per år åka bort ihop, allt detta UTAN barnen. Som sagt hur fixar man det? Många gånger kan det räcka med att ta en prommenad ihop, eller ligga sked i soffan och skratta ihop åt en film.

    Verklugen toppenlista!

  4. Trots att du har snopp o jag sni…nä jag fixar inte det ordet på min egen….iallafall, du säger allt jag tänker. O framförallt allt jag tänker jag borde göra och önskades säga till min man att tänka. 2 småbarn o livet är så olikt sig det bara kan bli.
    Sen…..allt blir bättre sen ??

  5. NÖDMAT!
    Att läggas på listan: Nödmat. Ha alltid med något att äta, alltid. ALLA i familjen mår dåligt av lågt blodsocker, oavsett vem som drabbats av det…
    På samma tema kan man även lägga ”Matlagningsmat”! Jag lärde mig för några år sedan att äta ”mammapankakan” direkt, dvs första ut ur stekpannan rakt ned i min mage. Sen grejar jag att steka färdigt de andra förtifemton pannkakorna utan att få sammanbrott.

    Skulle också vilja lägga på listan: Berätta för din partner hur du mår, när du mår det och varför du mår det. Vänta inte ett och ett halvt år…

  6. Visst är det tungt med barn som väcker en på nätterna, MEN det är mycket värre när de blir stora och är ute med kompisar/festar och man vaknar av att man INTE hört dem komma och måste stiga upp och kolla och märker att de faktiskt inte dykt upp och klockan är kanske 2.. Då önskar man att barnen var små och man hade koll på dem! Vänta bara!

    H. Maria, mamma till fem

  7. Kan nog vara din bästa lista hittills ? Så bra tips och jag kan verkligen känna igen mig i nr.5 och mantrat i nr7 är klockrent! ?

  8. Bra lista! Så enkla grejer egentligen, men man glömmer det allt för lätt. Nu ska jag gå och pussa och krama maken och prata om vår dejt night vi ska ha imorrn!

  9. Bra lista, för vår del är det bra att göra saker ihop med barnen (vi har två). Alltså att vi hittar på nåt tillsammans alla fyra. Det blir så lätt att en ”tar barnen” så den andra får vila/träna/städa etc men när vi ex går och badar allihopa på nåt mysigt ställe (tips är att kolla upp barntider på SPA-hotell) så växer även vår parrelation. Blir en så tydlig känsla av varför vi står ut med tisdagar i november, typ som den fina bilden på Li och barnen.

  10. HÖG igenkänningsfaktor på punkt 5. Fan vad jag vill tjafsa med mannen i mitt liv ibland. Särskilt vid femtiden, tisdagar i november. Så himla taskigt, för han är ju världens snällaste och finaste kille. Får alltid dåligt samvete efteråt. Ska öva på att hålla käften. Tack för påminnelsen 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..