Studie: magmusklernas funktion minskar under graviditeten

och påverkan blir kvar även efter förlossningen.

Hela studien hittar ni HÄR.

Bakrund till studien: undersöka bl a magmusklernas funktion under graviditeten och några veckor efter.

6 kvinnor mellan 28 och 33 år deltog i 9 mätningstillfällen från graviditetsvecka 14 till 8 veckor efter förlossningen. Mätningsmetoden bestod av 3 Dimensionell fotografering av den raka magmuskeln. Man mätte även magmusklernas förmåga att kunna stabilisera bäckenet.

Resultat: man såg att separationen i den raka magmuskeln när det gäller separationens bredd, längd och även vinkeln tilltog. Separationen fanns kvar vid 4 v efter förlossningen. Förmågan att stabilisera bäckenet visade sig vara minskad ju längre graviditeten pågått,  defekten fanns kvar efter graviditeten. Även minskning i magmusklernas funktion påträffades under graviditetns gång.

Slutsats av studien:

eftersom magmusklernas funktion minskar under graviditeten och defekten finns kvar i minst 2 månader efter förlossningen är det viktigt att välja rätta magövningar.

Tillägg från mig: mao inga situps, crunches, benlyft  eller bålrotationer!

  1. Malin skriver:

    Hej Olga. Har skrivit till dig tidigare och undrat över detta med magmuskler som inte vill gå ihop. Min son är 16 mån och jag har hållt på med plankor i ca 10 mån. Det sista glappet jag har, som är ca två fingrar brett över naveln, vill inte gå ihop :( Kan man göra nåt åt det mer än plankor? Är det meningen man ska leva med en mage som blir ”spetsig” när man ska resa sig upp från halvliggande o.dyl? Känner att jag har svårt att bli stark i ryggen pga detta, har inte haft problem med ryggen förr utan det har börjat nu. Jag jobbar ju i vården också så ryggen får ta mycket stryk. Ska jag gå till en sjukgymnast kanske?

  2. Maja skriver:

    Hur lång tid efter förlossningen ska man undvika situps, crunches, benlyft och bålrotationer?
    Tacksam för svar!

  3. Linda
    BP är ok ett tag (man slutar få resultat efter ett pa rmånader- som med all träning) men jag är inte säker om step up. Man kommer sällan upp ordentligt i puls. Men om du tycker att passet är kul så ska du göra det!

  4. Lotta
    Jag skulle börja med vanliga höftlyft som jag länkade till i mitt rumpinlägg, det är en a och o övning för att få kontakt. Det gäller att nöta på och nöta på tills du får kontakt.

    Kattis
    jag menar där man ligger på rygg och sänker och lyfter raka ben.
    Knäna mot magen är ok OM man pallar det men där är det för mycket höftböjer som jobbar
    Malin

    Titta under ”Kost” där finns det inlägg om 25 bra mellanmål som man kan äta även som kvällsmål.

  5. Lotta skriver:

    Det är så intressant det här med ”plankor” samt studien som du redovisar. Mina vänninor blir mycket förvånade när jag berättar om att ”vanliga” magövningar är förkastliga efter graviditet. Har äntligen börjat få bukt med mina magmuskler. Har fått tre barn och är i din ålder Olga. Min yngsta är 11 månader och det är först nu som jag börjar att känna att magmusklerna börjar att gå ihopa. Har hållit på med plankor i 4 månader nu.

    Har börjat att köra ben. Är svag i benen men väldigt stark i överkroppen (har paddlat massor) . Tycker inte att jag riktigt får någon ”kontakt” med benmusklerna” Har kört dina rumpövningar men känner inte riktigt att det tar. Får bara lite träningsvärk.
    Tänkte köra benövningarna riktigt sakta. Kan det vara något? Har du några bra tips. Dvs vad skall jag tänka extra mycket på när jag kör ben? Är det ok att köra bålrotation nu är magmusklerna gått ihop?

    mvh
    Lotta

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..