2 stora träningsmisstag du kan göra som nybliven mamma

– springa för snabbt efter förlossningen

– börja för intensivt

Visst- tjatigt men jag ger mig inte.

Om att jogga för tidigt:  inga coremuskler- ingen jogging. Om någon säger ”jag har starka magmuskler” 3 månader efter sin förlossning så kommer jag sluta som PT.

Inget core- mycket dålig joggingteknik. Om bäckenet är dessutom ostabilt så kommer hela kroppen påverkas under joggingen- sned belastning, framåtlutad överkropp och självklart ingen core som ger stöd för att orka jogga längre. Vi ska inte tala om vilken belastning på bäckenet varje steg ger- 7x din vikt. Inte kul när kroppen är som trasdockans pga alla hormoner.

Intensitet- dels pga samma anledningar som ovan men även pga för lite sömn. Intensitet+för lite sömn ger höga kortisolnivåer och det är ingen bra kombination.

  1. Hej!
    Jag undrar hur det är med spinning? Har liten tjej på snart 4 mån. Är det också för intensivt?

  2. Frida skriver:

    Hej Olga!
    Otroligt inspirerande att läsa din blogg.. Har en dotter på 7 månader och har börjat träna, det går långsamt men det går! – 7 kilo på vågen och framförallt mer energi! Fortfarande en tjockis men jag är fast besluten att göra träning till en del av mitt liv. En fråga! Jag gillar verkligen att springa, det är liksom min grej. Är det ok att göra det nu? Jag har även tränat magen ”som vanligt” på gymmet efter det att barnmorskan kollat att musklerna gått ihop, ok?? Blev visst två frågor, hoppas du har tid att svara!

  3. Håller helt med Olga. Jag började jogga 3 månader efter förlossning och jag märkte direkt att jag inte var stark nog! Fick inte ont men kändes att jag var mjuk i bäckenet och magen, ingen stabilitet alls.

    Är superglad att jag hittat till din blogg Olga, dessa plankor är suveränt effektiva. Det är bara prioriteringen av tid kontra träning som jag ska få till till vardags (helgen tränar jag). Ska snart iväg till Thailand i 2 månader, då ska jag träna varje dag och målet är att gå ner minsa sista 3 kg (de sitter som berget!!! :(

  4. Cecilia skriver:

    Vilken otrolig inspiration du ger Olga. Du har en sån sund och lugnande inställning till träning samtidigt som vi alla ser vilka resultat du själv åstadkommit.

    Verkligen jättebra inlägg och speciellt senaste veckan/orna.

  5. Ninis skriver:

    En av de kommentarerna som jag gärna hade fatt fran barnmorskan eller läkaren efter min förlossning. Jag började springa 6 veckor efter förlossningen och envis som en asna sa fortsatte jag trots att jag haft foglossning fram tills födelsen och bäckenet kändes som nagot daligt ihopsatt pa ikea. Nu 1,5 ar senare maste jag ga till en osteopat för att rätta till bäckenet…En läxa fôr alla som jag, ivriga att träna och ovanligt envisa.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..