Övningtips: ass on fire!

God kväll!

Denna rumpövning är en av mina favoriter. Det är en mycket isolerande och ”tar” just enbart rumpan, OM man har tekniken under kontroll för den övningen kräver en hel del. Stark mage först och främst men även kontakt med rumpan, många har inte hittat den.

Självklart är det ingen nybörjarövning, långt ifrån. Och gör man det för tungt så skaderisken är hög- det har jag upplevt en gång tidigare, trodde att jag lassade 75 kg men det var 90. Så nu börjar jag om från början igen, med 40 kg.

Det ska INTE kännas i lårens baksida utan bara i rumpan. För att bygga upp styrkan, börja i den ordningen: höftlyft på golvet- höftlyft på golvet på ett ben- höftlyft på boll- höftlyft med vikt på golvet- SEN denna. Resan är lång mao. Och återigen: kontakt, kontakt, kontakt

Ass on fire hela tiden.

[youtubeplay id=”7b7ZHXeHTAU” size=”medium”]

 

 

 

  1. Hej! En fråga… Vad anser du om intervallträning på löpband när man är gravid i V 21? Kan d vara farligt på nåt sett? Tacksam för svar// Michaela

  2. Sarah skriver:

    Grym övning. Men har du tips på hur man ska hålla stången. Jag fick ont på benen hur jag ön försökte. Så jag tig en viktplatta istället. Men jag vill ha stång gör att kunna köra tyngre…
    Sarah

    1. Malin skriver:

      Finns kuddar att sätta på stången, även bra vid benböj när du lägger den på axlarna kan det ju bli tungt. Jag undrar däremot hur man kommer i och ur position på ett smidigt sätt utan att ha en partner med som hjälper till? Ska man använda stång i ställning? Känns riskfyllt att lägga sig/resa sig ur positionen med stången på höften när man börjar komma upp över 40 kg…

      1. Per skriver:

        När jag kör brukar jag använda en bosuboll så slipper du själva kanten på bänken (om det är det som gör att du tycker det är meckigt att komma i position). Har du ingen bosuboll (en ”halv” balansboll) kan du ta en vanlig och stötta i ett hörn så att den ligger still.

        Personligen börjar jag alltid från golvet, dvs sitter på rumpan på golvet och sedan upp, inte står med stången och sätter mig ner alltså. Kan vara lite svårare möjligen om man inte har så stora viktplattor på att man enkelt kommer under stången men i så fall kanske du kan be någon på gymet att de lyfter lite lätt i alla fall i ena änden av stången så att du kommer under med benen.

  3. Mii skriver:

    SÅ bra att få tips med övningar när kreativiteten börjar tryta i gymmet! Känner själv att jag saknar övningar på baksida lår och vader. Har du tips där så hojta till :)
    Har en fråga om din bok. Mina barn är några år nu, funkar ändå din bok eller är den bara för nyblivna mammor?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..