Myter

Det är mycket bullshit man fått höra som tränare genom åren.

De vanligaste påståenden :

– min ämnesomsättning är långsam

– jag är känslig mot kolhydrater/jag tål inte kolhydrater

– jag blir snabbt stor av styrketräning

Okeeej.

När någon påstår att de är känsliga mot kolhydrater så brukar det bli så här: man undviker kolhydrater, kör LCHF, testar äta kolhydrater i form av rent socker och BOOM, vaknar 3 kg tyngre. Detta kallar folk känsligt. Jag kallar det ren hitta-på- idioti. Av ett par anledningar. På egen hand utan att forska runt om hur man gör i fall man vill minska på kolhydraterna på rätt sätt så minskar man rejält, extremt. 20 g per dag och det i form av grönsaker är det vanligaste. En dag crashar man för man kan inte leva så här under längre perioder, man käkar allt man ser- bröd, chips, potatis, godis, allt annat skräp. Klart reagerar kroppen för kroppen vänjer sig vid dessa ynka 20 g, klart glykogendepåerna är helt tomma. Klart går man upp pga all vätska, sockret och saltet. Folk gör slutsats att de är känsliga mot kolhydrater. NEJ, man är inte det. Man reagerar mot skräpet – inte mot bra kolhydrater – som man kan tåla i bra mängder (kanske inte svårt sjuka i diabetes men vanliga välmående friska kvinnor). Fortsätter man med sina 20 g så har man fastnat i sin personligt kolhydrat-fängelse och tror att allt är kört. Nej, det är inte kört alls men det är dags att vänja kroppen vid kolhydrater, av bättre sorten.

Angående långsam ämnesomsättning : jag skrivit om det igår. Det går att fixa! Det tar tid men det går.

Stor av styrketräning: Nej, det är inte så att man blir stor av ett par pass/vecka. Det är fettmassan som inte minskar. Musklerna växer men fettet försvinner inte- klart man blir större. Så ha koll på kosten och lägg till ett par fettförbrännande intensiva cardiopass och fortsätt med styrketräning.

 

 

  1. Enig med dig Olga!
    Eftersom en enig internationell forskarvärld anser att medelhavskosten är den bästa för friska människor så fortsätter vi smarta att äta varierat.
    Massor med persikor nu under högsäsongen går ju inte att motstå, inte heller focaccia, falafel eller fritto misto med gelato som dessert.
    Så här har jag som är lång o smal ätit hela mitt liv o aldrig varierat i vikt.
    It´s all about the genes and fresh food!

  2. Lena skriver:

    Patetiska hela bunten…träna för fan om det är så jävla viktigt att vara smal. Folk tror dom är i superform tackvare alla div dieter,lchf mm fast verkligheten är att konditionen är sämre än någonsin.

  3. PtTess skriver:

    Du är en mycket klok kvinna, så jag tror det är bra att du läser mer om Progestoronbrist, östrogenöverskott och hur det fungerar i kombination med ämnesomsättningen. Hur man kan förändra balansen vet jag att du redan kan en del om, men båda bitarna av kunskapen är viktig för att förstå vad mer man kan göra för att komma i mer balans. Just progestoronbrist i kombination med östrogendominans är en stor källa till övervikt som är svår att få bukt med och även kraftiga dippar i humöret..

  4. Kan du inte länka gårdagens inlägg då?

  5. Jag brukar tycka att du är så kunnig och grym. Synd att du inte är mer påläst om LCHF eller lågkolhydratkost. Det går hur bra som helst att hålla det i åratal, varför inte hel livstid? Dessutom kan man absolut överstiga 20 gram kolisar om dagen om man tränar hård styrketräning. Då med bra kolisar, aldrig vitt mjöl eller socker.

    Jag själv är 29 år, 3-barnsmamma, f d småmulllg, numera med fast fin kropp med allt synligare muskler. Då jag tränar 5 styrkepass och ett cardiopass i veckan har jag nu på senare tid valt att äta 40-50 g kolisar om dagen. Räcker väldigt bra.

    Jag har sedan jag började med LCHF/LC för 4 år sedan gått på hälsokontroller 2 ggr per år, resultaten blir bara bättre och bättre. Har även pluggat heltid på universitet i 2 år nu och min hjärna verkar då få tillräckligt med kolisar ;) Jag har ärligt talat aldrig tidigare mått så bra som jag gör idag och varit så pigg som jag är idag. Äntligen orkar jag leva mitt liv till 100 %

    Jag äter dock aldrig feta såser, bacon och liknande. Fettet kommer mest från lax, avocado, nötter, frön, oliver, kokosolja mm. Äter inte mejeriprodukter särskilt ofta men när jag väl äter så äter jag inga lightprodukter alls. Blir aldrig sugen på att hetsäta så som du beskriver. Hände dock ofta när jag försökte gå ner några kilo för 5 år sedan ”när jag tillät mig att äta allt men inte alltid – Viktklubben) . Kunde inte motstå sockret alls då, men nu sen jag uteslutit vitt mjöl och socker helt är det inga problem alls.

    Jag säger inte att alla behöver testa eller ens tycka om det. Men det hade varit trevligt om folk varit lite mer pålästa gällande LCHF/LC

    1. 1.Du har inte läst ordentligt vad jag skrivit.
      2.Det är min skyldighet att vara påläst inom kost och träning.
      3.Kolhydraternas roll i samband med träning och muskelbyggning:
      Kolhydrater sparar muskelvävnad från att omvandlas till glukos.
      Kolhydrater orsakar frisättning av insulin, vilket blockerar frisättningen av kortisol.
      Kolhydrater ökar nivåerna av muskelglykogen vilket kommer att förbättra prestanda och minska trötthet.

      Jag kan fortsätta.

    1. Tove skriver:

      Åh jag kan bara instämma i allt du skriver! 20-50 g kh per dag är en nivå jag tror att många skulle må bra av att hålla, men självklart kan man om man tränar mycket även ligga högre än så. Själv ligger jag generellt på 20-30 g kh/dag och där trivs jag utmärkt, och har så gjort i 2,5 år. Om jag tränar mycket ökar jag något. Magen mår bättre än någonsin, jag är piggare och kan hålla vikten även när jag alltid äter mig mätt. Jag har också kört Viktklubb, då var jag alltid hungrig och magen svullen som en ballong. Innan jag lade om kosten och åt mycket kolhydrater var magen alltid svullen och då borde den ju varit ”van”. Mjöl, potatis och frukt är det värsta för mig, då sväller den upp direkt även av en liten mängd.

      Jag har inget sötsug och frossar inte när jag gör avsteg utan tvärtom. Förr kunde jag äta massor av godis och annat skräp, men nu är jag dels sällan sugen, och när jag väl äter så blir jag nöjd på bara en liten mängd, det trodde jag aldrig skulle kunna hända mig!

      Jag är utbildad kostrådgivare inom lågkolhydratkost och det tråkiga är att LCHF/lågkolhydratkost i mångas ögon dels är en diet, och dels innebär att man bara äter bacon och smör. För det första så ska en kosthållning självklart individanpassas, det är stor skillnad på kost till en diabetiker och kost till en hårt tränande frisk person. Sen har jag aldrig ätit så mycket grönsaker som nu, och då åt vi ändå mycket grönsaker innan. För mig är det en fräsch kost som jag mår väldigt bra av, och jag önskar också att kunskapen var större! Innan man uttalar sig för hårt tycker jag man bör läsa böckerna ”Matrevolutionen” och ”Ett sötare blod”.

      1. Jag ser ingen anledning till att hålla 20-30 g kolhydrater per dag. Många mår utmärkt på t ex 200-400 g bra kolhydrater. Ingen skillnad i hur folk mår-sluta mer er grundlös propaganda. Kolhydrater är INGEN fiende som ni försöker påstå utan har sin roll i kroppens funktioner, hämta era källor från _färska studier_, och inte från gamla böcker.
        Ingenstans rekommenderar jag varken Viktklubben eller socker och pasta, kan du liksom ge dig med dina extrema irrelevanta till det jag skrev exempel? Sen hur mkt grönskar du äter är även det totalt irrelevant och ointressant i sammanhanget.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..