Myter

Det är mycket bullshit man fått höra som tränare genom åren.

De vanligaste påståenden :

– min ämnesomsättning är långsam

– jag är känslig mot kolhydrater/jag tål inte kolhydrater

– jag blir snabbt stor av styrketräning

Okeeej.

När någon påstår att de är känsliga mot kolhydrater så brukar det bli så här: man undviker kolhydrater, kör LCHF, testar äta kolhydrater i form av rent socker och BOOM, vaknar 3 kg tyngre. Detta kallar folk känsligt. Jag kallar det ren hitta-på- idioti. Av ett par anledningar. På egen hand utan att forska runt om hur man gör i fall man vill minska på kolhydraterna på rätt sätt så minskar man rejält, extremt. 20 g per dag och det i form av grönsaker är det vanligaste. En dag crashar man för man kan inte leva så här under längre perioder, man käkar allt man ser- bröd, chips, potatis, godis, allt annat skräp. Klart reagerar kroppen för kroppen vänjer sig vid dessa ynka 20 g, klart glykogendepåerna är helt tomma. Klart går man upp pga all vätska, sockret och saltet. Folk gör slutsats att de är känsliga mot kolhydrater. NEJ, man är inte det. Man reagerar mot skräpet – inte mot bra kolhydrater – som man kan tåla i bra mängder (kanske inte svårt sjuka i diabetes men vanliga välmående friska kvinnor). Fortsätter man med sina 20 g så har man fastnat i sin personligt kolhydrat-fängelse och tror att allt är kört. Nej, det är inte kört alls men det är dags att vänja kroppen vid kolhydrater, av bättre sorten.

Angående långsam ämnesomsättning : jag skrivit om det igår. Det går att fixa! Det tar tid men det går.

Stor av styrketräning: Nej, det är inte så att man blir stor av ett par pass/vecka. Det är fettmassan som inte minskar. Musklerna växer men fettet försvinner inte- klart man blir större. Så ha koll på kosten och lägg till ett par fettförbrännande intensiva cardiopass och fortsätt med styrketräning.

 

 

  1. Enig med dig Olga!
    Eftersom en enig internationell forskarvärld anser att medelhavskosten är den bästa för friska människor så fortsätter vi smarta att äta varierat.
    Massor med persikor nu under högsäsongen går ju inte att motstå, inte heller focaccia, falafel eller fritto misto med gelato som dessert.
    Så här har jag som är lång o smal ätit hela mitt liv o aldrig varierat i vikt.
    It´s all about the genes and fresh food!

  2. Patetiska hela bunten…träna för fan om det är så jävla viktigt att vara smal. Folk tror dom är i superform tackvare alla div dieter,lchf mm fast verkligheten är att konditionen är sämre än någonsin.

  3. Du är en mycket klok kvinna, så jag tror det är bra att du läser mer om Progestoronbrist, östrogenöverskott och hur det fungerar i kombination med ämnesomsättningen. Hur man kan förändra balansen vet jag att du redan kan en del om, men båda bitarna av kunskapen är viktig för att förstå vad mer man kan göra för att komma i mer balans. Just progestoronbrist i kombination med östrogendominans är en stor källa till övervikt som är svår att få bukt med och även kraftiga dippar i humöret..

  4. Jag brukar tycka att du är så kunnig och grym. Synd att du inte är mer påläst om LCHF eller lågkolhydratkost. Det går hur bra som helst att hålla det i åratal, varför inte hel livstid? Dessutom kan man absolut överstiga 20 gram kolisar om dagen om man tränar hård styrketräning. Då med bra kolisar, aldrig vitt mjöl eller socker.

    Jag själv är 29 år, 3-barnsmamma, f d småmulllg, numera med fast fin kropp med allt synligare muskler. Då jag tränar 5 styrkepass och ett cardiopass i veckan har jag nu på senare tid valt att äta 40-50 g kolisar om dagen. Räcker väldigt bra.

    Jag har sedan jag började med LCHF/LC för 4 år sedan gått på hälsokontroller 2 ggr per år, resultaten blir bara bättre och bättre. Har även pluggat heltid på universitet i 2 år nu och min hjärna verkar då få tillräckligt med kolisar ;) Jag har ärligt talat aldrig tidigare mått så bra som jag gör idag och varit så pigg som jag är idag. Äntligen orkar jag leva mitt liv till 100 %

    Jag äter dock aldrig feta såser, bacon och liknande. Fettet kommer mest från lax, avocado, nötter, frön, oliver, kokosolja mm. Äter inte mejeriprodukter särskilt ofta men när jag väl äter så äter jag inga lightprodukter alls. Blir aldrig sugen på att hetsäta så som du beskriver. Hände dock ofta när jag försökte gå ner några kilo för 5 år sedan ”när jag tillät mig att äta allt men inte alltid – Viktklubben) . Kunde inte motstå sockret alls då, men nu sen jag uteslutit vitt mjöl och socker helt är det inga problem alls.

    Jag säger inte att alla behöver testa eller ens tycka om det. Men det hade varit trevligt om folk varit lite mer pålästa gällande LCHF/LC

    1. 1.Du har inte läst ordentligt vad jag skrivit.
      2.Det är min skyldighet att vara påläst inom kost och träning.
      3.Kolhydraternas roll i samband med träning och muskelbyggning:
      Kolhydrater sparar muskelvävnad från att omvandlas till glukos.
      Kolhydrater orsakar frisättning av insulin, vilket blockerar frisättningen av kortisol.
      Kolhydrater ökar nivåerna av muskelglykogen vilket kommer att förbättra prestanda och minska trötthet.

      Jag kan fortsätta.

    2. Åh jag kan bara instämma i allt du skriver! 20-50 g kh per dag är en nivå jag tror att många skulle må bra av att hålla, men självklart kan man om man tränar mycket även ligga högre än så. Själv ligger jag generellt på 20-30 g kh/dag och där trivs jag utmärkt, och har så gjort i 2,5 år. Om jag tränar mycket ökar jag något. Magen mår bättre än någonsin, jag är piggare och kan hålla vikten även när jag alltid äter mig mätt. Jag har också kört Viktklubb, då var jag alltid hungrig och magen svullen som en ballong. Innan jag lade om kosten och åt mycket kolhydrater var magen alltid svullen och då borde den ju varit ”van”. Mjöl, potatis och frukt är det värsta för mig, då sväller den upp direkt även av en liten mängd.

      Jag har inget sötsug och frossar inte när jag gör avsteg utan tvärtom. Förr kunde jag äta massor av godis och annat skräp, men nu är jag dels sällan sugen, och när jag väl äter så blir jag nöjd på bara en liten mängd, det trodde jag aldrig skulle kunna hända mig!

      Jag är utbildad kostrådgivare inom lågkolhydratkost och det tråkiga är att LCHF/lågkolhydratkost i mångas ögon dels är en diet, och dels innebär att man bara äter bacon och smör. För det första så ska en kosthållning självklart individanpassas, det är stor skillnad på kost till en diabetiker och kost till en hårt tränande frisk person. Sen har jag aldrig ätit så mycket grönsaker som nu, och då åt vi ändå mycket grönsaker innan. För mig är det en fräsch kost som jag mår väldigt bra av, och jag önskar också att kunskapen var större! Innan man uttalar sig för hårt tycker jag man bör läsa böckerna ”Matrevolutionen” och ”Ett sötare blod”.

      1. Jag ser ingen anledning till att hålla 20-30 g kolhydrater per dag. Många mår utmärkt på t ex 200-400 g bra kolhydrater. Ingen skillnad i hur folk mår-sluta mer er grundlös propaganda. Kolhydrater är INGEN fiende som ni försöker påstå utan har sin roll i kroppens funktioner, hämta era källor från _färska studier_, och inte från gamla böcker.
        Ingenstans rekommenderar jag varken Viktklubben eller socker och pasta, kan du liksom ge dig med dina extrema irrelevanta till det jag skrev exempel? Sen hur mkt grönskar du äter är även det totalt irrelevant och ointressant i sammanhanget.

  5. Om man har binjureutmattning och för höga kortisolnivåer, så är cardio-träning det sista man ska syssla med…då spelar det ingen roll hur mycket du tränar eller hur vettigt du äter :)

  6. Suck, blir så trött på alla dessa begränsningar. Varför kan folk inte äta med förnuft?
    Socker är inte bra så ät det inte i mängder, för mycket protein (och då pratar jag om EXTREMT mycket protein) är inte heller bra, för mycket av mejeriprodukter, kolhydrater, fiber etc är inte heller bra. Ät balanserat för guds skull!
    Och unna er ibland, behöver inte vara varje vecka eller ens på en helg men ät med måtta.
    Själv har jag ätit enligt paleo (är gammal crossfit människa) de senaste två åren men det betyder INTE att jag skippat kolhydrater för det. jag har enbart valt andra kolhydratskällor. Jag köper hela den här grejen med att gluten är inflammatoriskt och inte det bästa alltid men hela den här hysterin om att allt är farligt från folk som kanske inte har full koll gör mig så irriterad.
    Det finns flera olika ”världar”, inom crossfit är det paleo som gäller, inom yoga är det mer raw, inom styrketräningsvärlden handlar det om balans mellan protein, kolhydrater etc. Och ja, jag har varit inne i dem alla och har inget ont att säga om något utav dem!
    Hitta det som passar er bäst och var inte så jäkla rädda för maten!
    Läs det här och få ett nytt perspektiv: http://www.rolereboot.org/life/details/2013-06-when-your-mother-says-shes-fat

  7. En vanlig frisk kvinna. Varför behöva kommentera när man har en sjukdom som gör att ämnesomsättningen är annorlunda. Har jag en muskelsjukdom som påverkar styrketräningens effekter så behöver jag inte nämna det. Olga pratar om friska människor i allmänhet, viss finns det undantag som har medicinska förklaringar.

  8. Gillar dig och din träning och allt men jag vill påpeka att alla har inte en fullt fungerande sköldkörtelsfunktion.
    Den kan arbeta för mycket och ge för mycket hormoner, hög ämnesomsättning eller för lite hormoner, låg ämnesomsättning. Jag har det sistnämda. Jag har motionerat och ätit rätt hela livet, men det har ändå påverkat mitt liv. Kroppen är ständigt på lågvarv. Man är trött, frusen och kan periodvis få problem med minnet. Man kan medicinera mot det här men det är en daglig livslång medicinering som regelbundet måste kontrolleras av läkare.
    Att jag är en av de drabbade betyder inte att jag är otränad och överviktig, i alla fall inte just idag. Detta går dock i vågor. När jag får ett hormonfall så går energinivån ner till noll och vikten går upp och jag är seg och svullen. Det är en ständig kamp och det syns inte utanpå att jag har den här bristsjukdomen. Jag har dock fått utstå många elaka kommentarer, glåpord och kommentarer om hur jag ser ut och att jag inte borde äta mat och inte heller visa mig bland folk. Vill inte dissa dig utan bara berätta för dig hur en grupp människor har det.

    1. Håll dig till saken.

      När jag läser inlägget ser jag att det står Myter som rubrik. Om du har en diagnos av en läkare som har skrivit ut en medicin så är väl din låga ämnesomsättning ingen myt och då gäller väl inte inlägget dej? Jag läser också i inlägget att det finns de som tror att de inte tål kolhydrater för att de kör en panik-slarv-bantning som de kallar tex LCHF sen bryter ihop och trycker i sig skitkolhydrater och mår pyton. Om du har en kosthållning som innehåller bra kolhydrater som du tål, så gäller inlägget inte dej heller. Du som känner dig lite aggressiv och vill utnyttja bloggen till att lägga ut texten om LCHF eller sköldkörtelproblem kan väl rubricera på lämpligt vis.

  9. Fast varför ska man ens ha kolhydraterna? Det går skitbra att leva hela livet utan och må toppbra, vara frisk och träna hårt. Läs Ett sötare blod av Ann Fernholm. Kroppen behöver dem inte. LCHF är ingen bullshit. Det är en grym livsstil och kosthållning som man mår fantastiskt av. Du skulle se mina resultat. Fabulösa! Aldrig mått så bra innan, och jag har ätit max 20 gram kolhydrater om dagen i flera år.

    1. Vad Ann Fernholm ville förmedla var att hennes rannsakning av forskning mellan lågfettdiet och lågkolhydratdiet är felförmedlade och dåligt påläst av de som ska ge oss hälsorekomendationer på högre nivå. Plus om att många läkare ordinerat och lärt diabetiker helt tvärt emot vad dom behöver i kost. diabetikers behov av anpassad lågkolhydratskost skiljer sig från en frisk. Jag upplevde inte att det var en bok som förmedlade att LCHF är det som gäller. Hjärnan måste få kolhydrater för att kunna tänka! Men rätt kolhydrater! Den hänvisade inte direkt till styrketräning heller, vilket verkar vara Olgas syfte är att ha i tanken kring hela diskussionen.
      Däremot upplevde jag boken som en realitycheck av vad forskningen EGENTLIGEN säger kring lågfettskost och lågkolhydratskost som man inte trodde innan. Riktigt bra bok!

      1. Kajsa, vad har du för källa på att hjärnan behöver kolhydrater för att kunna tänka? Om du kollar i vilken fysiologibok som helst så kommer du att få veta att hjärnan behöver GLUKOS för att fungera och den mängden glukos som behövs tillverkas av levern genom glukoneogenesen. Så snälla, läs på innan du kommenterar, blir så väldigt fel annars!

          1. Är mycket medveten om att glukos är nedbrutna kolhydrater så jag skippar bakläxan, och det är just därför jag äter lite av dem eftersom jag inte vill ha mängder med glukos i blodet, jag låter levern göra sitt jobb i stället, räcker mer än väl! Så NEJ, hjärnan behöver inte kolhydrater (i ätlig form alltså, skulle varit tydligare med min formulering) för att fungera!

  10. Fast jag har en ämnesomsättningssjukdom som heter hypoteros vilket innebär att min ämnesomsättning går på lågvarv och därmed försvårar min viktnedgång så det är verkligen inget bullshit från mitt håll! Jag äter medicin hela livet för detta så ta reda på fakta innan du påstår saker tycker jag!

    1. I ditt fall så går det jättebra att åtgärda det med träning och bra rätt kost.Jag jobbar med en del tjejer som går på levaxin och det går utmärkt, långsamt men hur bra som helst.Ingen utesluter kolhydrater öht.

      1. Det framgår inte av inlägget att Olga syftar på ”friska människor”. Det hon gör med sitt inlägg är att säga att alla människor har samma förutsättningar och allt annat är bullshit.

        1. Näe men någonting kan man ju förstå själv, måste man ha allt serverat på ett silverfat eller kan man försöka tänka själv???
          Att denna text handlar om friska människor är väl inte raketforskning!

    2. Det är ju inte det hon påstår heller, hon pratar inte om människor med sjukdomar utan om vanliga friska människor. Jag har också struma, Hashimotos tyreodit och sen jag började äta normalt och sluta ”banta”, leva på lågkolhydratkost osv samt träna hård styrketräning så har min ämnesomsättning kommit igång rejält. Bra mycket bättre effekt än vad enbart levaxinet gav.

      Så jo, Olga har nog tagit reda på fakta innan ”hon påstår saker”.

      Och om du faller utanför denna texts ram, varför då ta åt sig så hårt?

    3. Hördu du, det där är ingen ursäkt – Jag lider själv av underfunktion i sköldkörteln dvs. hypotyreos och kommer att käka thyroxinhormon för resten av mitt liv, men förutsatt att medicindosen är korrekt så fungerar jag som vem som helst. Går regelbundet på kontroll och har haft samma dos i snart 2 år. Då jag fick diagnosen var det kämpigt, men nu har jag gått ner alla kilon igen. Har idag en fettprocent på 14 (!), så problem med övervikt behöver man inte nödvändigtvis ha fastän man lider av hypothyreos.

      1. Ingen ursäkt men en mycket adekvat anledning att kroppen går på lågvarv emellanåt. Alla människor är olika, kanske du blir påmind om det en dag.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..