Låtsasmåltiderna på Instagram gör mig uppgiven

bodybuilders

Muskler, muskler, muskler. Fitnessbranschens livsstil har sipprat ner på motionsnivå där den ofta tillämpas utan kunskap om hur lågkolhydratdieter påverkar kroppen på sikt. Foto: Istolethetv/Flickr.com.

En hög gröna salladsblad, tomater, gurka och några skivor rostbiff.  En klick keso, skivad avokado och en liten bit kyckling. Bantningsprogram från valfri damtidning? Nej, inte alls. Det här är måltider man ofta hittar i Instagramflödet hos personer som löptränar hårt och ofta. 

Varje gång jag ser dessa måltider undrar jag i mitt stilla sinne: Var är kolhydraterna? Var är kalorierna? Var är energin som ska ta personen igenom nästa löppass? För mig är det här inte mat för människor som tränar löpning flera gånger i veckan. Tvärtom är det lågkalorikost som möjligen, i sällskap med lite mer kolhydrater, skulle kunna passera för en inaktiv person med ett stillasittande jobb. Men inte för någon som ägnar sig åt idrott där man bränner massvis med kalorier, då är det bara en säker väg rakt in i otrevligheter som skador och ett havererat immunförsvar.

Samtidigt läser jag att majoriteten av dagens unga inhämtar sin kunskap om träning, kost och hälsa i sociala medier. Det vill säga bland annat i bloggar och Instagramflöden där man ofta är livrädd för minsta lilla kolhydrat och sköljer ner sina lågkolhydratmåltider med diverse energidrycker innehållande saker som gör mig långt mer mörkrädd än en skiva bröd. Bloggar och Instagramflöden där det förmedlas bekymmersfria liv, flexas med brunbrända muskler och skrattas med kritvita tandrader. Men då ska man ha i åtanke att sociala medier borde betraktas som vilken tidning som helst snarare än en korrekt återgivning av verkligheten. Somliga människor har naturligt en låg fettprocent, men för de flesta av oss krävs det rejäla uppoffringar för att få fram synliga muskler. Det är alltså ett hårt arbete och inte alltid så glamouröst som det förmedlas i sociala medier.

För egen del har jag efter många års mixtrande hit och dit med maten kommit fram till ett förhållningssätt som fungerar över tiden. Jag behöver protein, fett OCH kolhydrater. Snålar jag in på några eller någon av dessa tre hamnar min kropp i obalans. Jag blir retlig, får hormonrubbningar och presterar sämre på min träning. Men så länge balans råder är det frid och fröjd, jag känner mig stark och i form. Inte i en sådan form att jag skulle kunna ställa mig på en scen och tävla i fitness, men det är jag inte heller ute efter. Jag strävar efter en form jag kan hålla över tiden, där vikten är någorlunda stabil och jag kommer i mina kläder. Det är form för mig.

Sedan finns det såklart människor som fungerar bättre om de äter mer protein och mindre kolhydrater och så vidare. Men generellt om man ägnar sig åt konditionsidrotter är det omöjligt att få vettig utdelning av sin träning om man är livrädd för kolhydrater. Man sågar av grenen man sitter på, kan man säga. Kom ihåg att det finns mängder av kolhydratrika livsmedel, till exempel fullkornsbröd och potatis, som är fullsmockade med viktiga och bra näringsämnen. En risk med att äta högproteinkost är att man får i sig för lite näringsämnen eftersom proteinet mättar så pass fort. Behöver man gå ner i vikt är det en annan sak, då kan en snabb mättnadskänsla vara positiv eftersom det totala energiintaget då blir mindre.

Vill förresten också påminna om min intervju med Björn Ferry för Maratonpodden. Han höll sig till lågkolhydratkost ett tag, bland annat när han tog OS-guld. Men sedan övergav han den livsstilen för att den var omöjlig att förena med ett fungerande socialt liv:

”Det var mest kring det sociala. Det är lite som att ha en allergi, man måste alltid ta hänsyn till den som har allergi. Om vi är i Ensamheten och ska käka middag och så går snacket ”Få se nu, inte potatis och inte det…” Man vill inte vara en sådan människa. Man vill kunna tacka ja om någon bjuder på en bulle, annars är man ju vrickad. Det känns skitkonstigt att tacka nej till en bulle som någon tant har bakat. Jag vill ju ha bullen, den är ju god.”

Till sist, visste du att bröd är något av det mest klimatsmarta du kan äta? Läste någonstans att 7 av 10 svenskar känner oro för klimatet, men detta avspeglar sig inte i våra matval: Bara 1 procent väljer bröd för att det är klimatsmart. Se där, ännu ett argument till att våga sig på en macka till frukostkvargen!

  1. Kloka du!
    Själv undviker jag att lägga upp bilder på eller skriva om mat på insta/bloggen, just pga vill inte bidra till någon hets. Någon gång har jag skrivit om öl och hamburgare för att liksom jämna ut… Ehh. Och så är det så svårt det där, för man bidrar väl säkert till någon slags hets eftersom man har träningsblogg/insta… Även om man lägger ut bilder på supernyttigt eller onyttigt eller inte alls. Svårt är det!
    Precis som du förstår jag inte heller hur man fixar att t.ex. springa med för lite mat i sig, äter alltid massor när jag ska träna pga det vore ju fruktansvärt att inte orka för att man inte fått i sig tillräckligt.
    Oj vad långt och flummigt det blev nu. Hoppas du förstår vad jag menar!

    1. Jo, jag förstår hur du menar. Det blir svårt hur man än gör. För trots allt visar ju bloggar och sociala medier bara upp ett par ögonblicksbilder och inte helheten.

  2. Jag har jobbat tre veckor i en restaurang och varje dag lagt upp överfulla tallrikar med lunchmat, både sallad, kött och rejält med potatis/ris. OCH SÅS! Alla dessa fitnessmåltider, hur stora och rejäla de än är, tycks ju helt sakna sås. Fan va gott att äta en torr kycklingfilé och vanligt ris. Nej tack.

  3. Man kan uppenbarligen ta OS-guld på lågkolhydratkost så det kan inte vara så dåligt för en konditionsidrottare. Sen handlar det ju bara att äta tillräckligt mycket av den mat man äter. Sen att väldigt många äter lågkolhydratkost av fel anledning det är en annan sak.

    Fullkornsbröd som köps i vanliga livsmedelsaffärer är oftast ingen vidare bra mat då det innehåller alldeles för mycket socker och för lite fullkorn. Helt ok att äta en del bröd som bakats på bara fullkornsmjöl men för att få det är det nog att baka själv som gäller. I de nya hyfsat vettiga kostråd som bl a Australien och Brasilien gått ut med så är spannmål något man ska äta sparsamt av.

    1. Saken är den att elitidrottare (som t ex Björn Ferry under sin storhetstid) totalt sett får i sig långt mycket mer kolhydrater än vi motionärer, av den enkla anledningen att de ligger på ett högre kaloriintag. Lågkolhydratkost för en elitidrottare och lågkolhydratkost för en motionär är således helt olika saker.

    2. Under de 40 år jag tränat har jag ätit de mesta börjar man fixera på nyttig o onyttig mat tappar man fokus problemet är om man inte äter
      Inte vad.Det finns många exempel på bra tider i löpning mm
      Men de ätit det många kallar skräpmat för mig finns det bara Mat.

  4. Vill mest bara säga att jag uppskattar din blogg väldigt mycket och läser den ofta. Ska alldeles snart bli friskskriven från min ätstörning (ednos) men det är ett hårt arbete. Det är svårt att hitta inspiration i träningsvärlden som inte triggar till gamla osunda vanor, men din blogg är ett undantag. Tack för det och fortsätt göra det du gör!

    1. Vet hur svårt det är. Skönt att höra att du snart blir friskskriven! Allt gott till dig!

    2. Vår dotter var sjuk tre år i
      Ätstörning ett litet tips
      De här bloggen är ok men
      Försök undvika social media som handlar om
      Mat o träning kanske har
      Du något annat intresse
      Som du kan utveckla .
      Jag håller tummarna för
      Dig !

  5. Håller helt med! Blir så trött på ”lunchtallrikar” med sallad och vattenmelon på, ibland kanske ett ägg får hänga med också. Inte ovanligt att bilden följs av hashtaggen #proppmätt eller dylikt… Ja bladspenat är nog ett av de mest mättande livsmedel….not. Tycker det hela är ganska ironiskt när personen som lagt upp bilden inte är direkt pinnsmal. Nånstans måste ju energin komma ifrån. Antingen äter personen ifråga flera portioner eller ett annat troligt alternativ är att personen måste fylla på med mat snart igen för hör och häpna hon/han blev inte mätt av salladen (va?? 😉
    Har absolut inget emot sallad och grönsaker- älskar det men för min del måste det hela kompletteras med kolhydrater, protein och fett för att jag ska orka fungera OCH träna. (Något som gör mig kanske ännu mer trött och provocerad är när ammande mammor lägger upp dessa bilder, för fasiken när du ammar måste du ha riktig mat. visst man vill gå ner alla gravvokilo på en vecka men man går ner på ordentlig mat och motion jag lovar! Bebisen och du är värd bra näring inte bara vatten från frukt o grönt!!)

    1. Livet är helt enkelt för kort för att dietas bort. Finns viktigare saker att uträtta, enligt min mening. Och så länge man rör på sig regelbundet och äter balanserat kommer man vara i form. Så enkelt är det 🙂

Lämna ett svar till Petra Månström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..