Förvirring kring Svenska Podcastpriset

poddpris

Skärmdump från omröstningssajten för Svenska Podcastpriset. Byrån Daytona är initiativtagare till priset.

Att jag älskar att jobba med min kära Maratonpodden, som såg dagens ljus i början av 2014, är knappast någon nyhet för er som följer mig i olika sociala kanaler. Jag fascineras av poddmediets kraftfullhet och tror att utvecklingen bara är i sin linda.

Däremot visste jag inte att det fanns något som hette Svenska Podcastpriset, tills min poddkollega Jonas Colting med flera uppmärksammade mig på detta på Twitter tidigare i veckan. Twitterdiskussionen kom att handla om det här priset och flera tweets (från andra än Jonas och mig) kom att handla om att det ju fanns gott om populära poddar med stor publik som saknades bland de nominerade.

Daytona, byrån som ligger bakom priset, kom då in i Twitterdiskussionen och upplyste om att allmänheten stod för nomineringarna och att varken Coltings podd Coltings Nakna Sanning eller Maratonpodden hade nominerats. Nu var det på tok för sent för att nominera, men vi var välkomna att följa dem för att inte missa också nästa år:

Skärmavbild 2015-10-21 kl. 14.04.17

Men döm om min förvåning när jag får ett sms av en god vän i morse: ”Såg du att du är nominerad till Svenska Podcastpriset, i flera kategorier?” Jag gick in på omröstningssajten och konstaterade att ja, det verkade ju stämma. Maratonpodden finns dessutom med i flera kategorier. Men nyss var det ju för sent för att nominera..?

Jag känner att det absolut viktigaste för mig är att människor tycker om och inspireras av Maratonpodden, det är belöning nog för mig. Men visst är det roligt med priser, det är ju ändå en slags bekräftelse som vi gillar att få ibland. Och om nu min podd plötsligt får vara med i matchen känns det ju märkligt att den får vara med först nu, från och med den 21 oktober, när man har kunnat rösta på övriga poddar sedan den 12 oktober.

Som sagt, det finns viktigare saker att bli upprörd över – men ska man vara med i en tävling så ska det väl ändå ske på lika villkor? Kan jag i alla fall tycka i all ödmjukhet. Hur det nu än blir med det här så är jag så glad och tacksam över den fina feedbacken jag får dagligen från er lyssnare. Den är så mycket mer värd än vilket pris i världen.

  1. Rasmus skriver:

    Hej Petra!

    Nomineringarna gjordes i år via e-post, precis som de föregående nio åren i prisets historia. Igår uppmärksammades vi på att ett antal nomineringar som fanns i ett mail som skickats i tid inte hade kommit med i tävlingen. Efter närmare undersökning visade det sig att Googles mailserver hade sorterat bort mailet som spam redan innan det hamnat i vår spamkorg. Med andra ord omöjligt att upptäcka försvinnandet utan att uppmärksammas på det av avsändaren. Alldeles oavsett ansvaret för att mailet markerats som spam (är det egentligen avsändarens eller mottagarens ansvar?) så stod vi då inför det väldigt tydliga valet mellan att säga ”Nej, tyvärr” och att lägga till de saknade nomineringarna i efterhand. För oss var valet självklart. Tycker du att vi gjorde rätt, givet den uppkomna situationen?

    E-post är uppenbarligen inte en perfekt kanal för att ta emot nomineringarna, och det kommer vi självklart att se över till nästa år. Vi tar också gärna emot fler tips på hur tävlingen kan bli ännu bättre. Maila gärna mig om du kommer på något.

    1. Hej Rasmus! Tack för din feedback! Vet inte om jag är rätt person att bedöma om ni gjorde rätt eller fel. Min poäng är bara att det liksom inte riktigt blir ”fair play” om någon får starta ett lopp långt efter de andra. Jag hade också uppskattat ett mejl från er med info om att Maratonpodden blivit nominerad, det är ju alltid kul att känna till 🙂 Men som sagt, det viktigaste är att alla underbara poddar i Sverige får uppmärksamhet för den fantastiska inspiration de ger.

      1. Rasmus skriver:

        Bra input till nästa år! Tack!

      1. Tänker ej sms o mailbomba vänner och uppmuntra att rösta på dig många som lyssnar på din
        podcast rekomenderar nog den till bekanta det ett bra”första pris”.Det är svårt att utvärdera reklam
        men tror maratonpodden sponsorer/reklam m.fl når rätt målgrupp även jag lyssnar ibland på reklamen på din
        podcast.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..