Testa dig själv: så vet du om du är redo för maran!

frankfurt_marathon

Punkt 11 på checklistan skulle kunna vara att du måste vara beredd på att ett flertal gånger fråga dig själv varför du gör detta, när du lika gärna kunde ligga på soffan och äta praliner. På bilden ser du mig under slutklämmen av Frankfurt Marathon 2011. Foto: Marathon-Photo.

Sugen på att springa ett maraton? Kul! Då har du en riktigt härlig utmaning framför dig, ett minne för livet. Men för att undvika att premiärloppet blir en stor besvikelse kan det vara bra att rannsaka sig själv en aning.

Här kommer en checklista – kan du bocka av de flesta av dem så är det inget att fundera över, då är det bara att anmäla sig och börja träna!

1. Tanken på att ge dig ut och springa minst tre-fyra gånger i veckan känns inte alls avskräckande.

2. Att i ett drygt halvårs tid en gång i veckan springa ett pass som är 90 minuter eller längre  känns inte främmande.

3. Du är beredd att med stor sannolikhet bli tvungen att hantera akut bajsnödighet, oavsett var någonstans du springer. Ta därför alltid med dig en bit toapapper eller våtservetter och svälj stoltheten.

LÄS OCKSÅ: De 5 vanligaste misstagen löpare gör

4. Du blir taggad av att många kommer att tycka att du är lite knäpp som gör detta.

5. Du ryggar inte tillbaka vid vetskapen om att du med stor sannolikhet kommer att drabbas av skavsår på alla möjliga ställen.

6. Du blir inte rädd vid tanken på att din maratonresa kan få större inverkan på ditt liv än du någonsin kan tro. Vi snackar allt från skilsmässor till karriärbyten och ”äntligen har jag hittat min grej”-känslor.

LÄS OCKSÅ: Underskatta inte betydelsen av ett par snygga tights

7. Du backar inte vid tanken på att bli tvungen att ge dig ut och springa i alla möjliga väder: spöregn, snöstorm, tropisk hetta och allt däremellan. Visst kan du köra några pass på löpband, men det finns också en poäng i att härda kropp och själ genom att träna i pissig väderlek.

8. Du blir heller inte äcklad vid insikten om att långdistanslöpning är snorsport. Du måste helt enkelt våga grisa ner dig lite. Snoret kommer att rinna och du kommer att få sportdryck i ansiktet. Och lite till.

9. Du är beredd att lära dig att dricka i farten. Att stanna vid vätskekontrollerna är ingen bra idé, du kommer att förstå vad jag menar mot slutet av loppet.

LÄS OCKSÅ: Strösocker är bättre än sportdryck

10. Du är redo att lägga stora delar av din framtid på att springa långt. För jag är rätt säker på att har du väl genomfört en mara kommer du snart att vilja springa en till. Och en till. Och en till.

Lycka till och spring snyggt! Och är det någon punkt du tycker att jag har glömt, föreslå gärna!

  1. Annika skriver:

    Det är check på alla punkter. Har en halva, en hela och några millopp i bagaget nu så jag är redo för start. Räknar iskallt med det i alla fall. Införskaffat nya skor igår och satan vad fräsiga de är! Nu kör vi!!!

  2. Anmälde mig också till Stockholmsmarathon 4 juni. Blev sugen på det efter tre halvmaraton. Hoppas jag grejar det.

  3. Malin skriver:

    Har inget planerat maraton de närmsta fem åren (är anmäld till GöteborgsVarvet Marathon den nittonde september 2021), men längtar efter de tre halvmaror jag har att springa i År 😀 Det du skriver är helt rätt, det är lite den ”galenskapen” som mina kollegor och vänner skulle beskriva mig

  4. Maria skriver:

    Längtar till 4 juni 🙂 du har helt rätt.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..