Så får du tillbaka din kropp efter graviditeten

mammaträning

Jag får ofta frågan om hur man får tillbaka sin ”gamla” kropp efter graviditeten. Här nedan har jag sammanfattat mina 5 bästa tips, baserade på egna erfarenheter. Faktum är att större delen av grunden till att snabbare komma i form efter graviditeten läggs UNDER densamma, det kommer du märka när du läser mina tips:

1. Det är förstås enklare att komma i form fortare om man tränade även före graviditeten. Ny forskning visar att lätt till medelhård styrketräning är mycket bra som gravidträning, så om du klarar av det – testa styrketräning och kanske varva med raska promenader eller spinning.

2. Smygträna i vardagen. Det här är nog mitt absolut bästa tips. Närhelst du får möjlighet, kör knipövningar, tåhävningar eller bara vanliga stretchrörelser. Tänk vilken effekt ett par minuter om dagen kan ha, totalt sett!

3. Ha koll på kosten. Visst är det jobbigt med cravings som kanske smyger sig på och jag är ju som bekant bantningsmotståndare, så dra för guds skull inte in på maten av rädsla för att gå upp i vikt för mycket. Men däremot kan du alltid försöka mota dina värsta cravings i grind genom att äta sunt och balanserat och hålla nere sockerintaget.

4. Ställ rimliga krav på dig själv efter förlossningen. Vissa klarar av att sätta sig på spinningcykeln en vecka efter att bebis tittat ut, andra behöver en betydligt längre startsträcka. Men viktigt för din motivation är som sagt att vara rimlig. Bara för att Marit Björgen kan åka skidor i världscupen tre månader efter bebisleverans innebär inte att alla klarar det. Och det är förstås helt okej.

5. Ta hjälp. Att famla i blindo kan vara rätt tufft, särskilt med en kropp som man inte känner igen. Ett superbra tips är därför att ta hjälp av en kunnig sjukgymnast eller PT, med just mammaträning som specialitet. Ett par pass med jämna mellanrum kan vara tillräckligt för att hålla uppe din motivation.

(Foto, bilden ovan: Jonas Hansen)

Stor kram och varmt lycka till! Har du också tips du vill dela med dig av? Skriv gärna i kommentarsfältet!

  1. Jag gick mycket promenader under föräldrarledigheten då min son endast kunde sova i vagnen på dagen under de första tre månaderna. Han var komjölksallergiker så hade ont i magen och vagnen var bästa medicinen innan vi fick allergin konstaterad. Han tvingade ut mig på långa härliga två timmars promenader 2 ggr/dag sen blev det vår och jag fortsatte med dessa. De gjorde mig piggare än att ligga och sova i sängen. Fick bra grundträning efter graviditeten. Sen började jag cykla efter 4 månader 3 ggr/veckan under 4 månaders tid och gick sedan över till löpning. Har kört viktväktarna och efter ett år hade jag gått ner mina 30 kg gravikilo. Är kejsarsnittad så fick inte träna så hårt i början

  2. Åh vilken spännande läsning. Detta är högaktuellt för mig som tänker mycket på hur kroppen (och träningen) kommer att vara efter förlossningen. Jag är gravid i vecka 24 idag. Tack för att du så fint delar med dig av dina erfarenheter!

  3. ”så får du tillbaka din kropp”. Alltså, jag har haft en kropp hela tiden, och har den nu också.

  4. Gosh, jag har nästan degigare mage nu än efter graviditeten för 9 år sen. Det är fasen så svårt att bli av med fläbbet när man legat 38 år på sofflocket som jag. Nu över 40 sitter fettet som berg på mig trots löp 3-4 ggr i veckan. Bläh.

  5. @Sofia: det tänkte jag med. Få tillbaka min kropp? Från vem? Det är ingen som tagit den. ☺☺

  6. Jag också! Vilket sammanträffande.. Undrar om det finns fler som inte tappar bort sina kroppar under graviditeten?
    Känns som vi borde ta detta problem lite mer seriöst framöver annars, att folks kroppar spårlöst försvinner under graviditet och inte återfås förrän man aktivt jagar den..

  7. Ville bara säga att jag verkligen gillar din blogg. Den är så mkt mer nyanserad och samlad än alla andra mammabloggar här. Du är fortfarande samma person men med några fler ämnen. Älskar att du inte ojar dig över alla genustjafsinlägg.

    Superbra inlägg om träning under graviditeten!
    Tack!

    1. Vad roligt att höra, My! Ibland kan jag känna mig lite som katten bland hermelinerna och att min blogg egentligen kanske inte hör hemma här. Så roligt med peppande kommentarer! Kram

  8. Hej Petra,
    här är en trogen läsare som följt med din blogg enda sedan din första maratonsatsning.
    Du och bloggen blir bara bättre med åren, tackar för det. Det jag lyfter happen för är att du tagit upp svåra ämnen både i bloggen och podcasten så som ätstörningar.

    Förra våren fick jag diagnosen sekundär amenorré (Hypothalamic Amenorrhea) pga. allt för hög träningsfrekvens (alltid tränat till nästa maratonlopp + en massa högintensiva gruppträningspass på gymmet, styrketräning osv) + ett mixtrande med ätandet: en strävan efter att äta optimalt. Har försökt komma i matchvikt inför olika lopp och ätit väldigt grönsaksbetonat, inget kött, inget socker och skytt kolhydrater och fett som pesten. Därtill har stressen varit påtaglig eftersom jag är en klassisk A-personlighet, den duktiga flickan som klarar allt på egen hand.

    Det tog ett tag, men nu i januari satte jag igång behandlingen av min amenorré. Hur gör man då? Man sätter sig på soffan, äter och slutar med all träning. Tungt som attan eftersom mitt BMI alltid varit vid det högre laget. Nu 7 veckor efter att jag börjat gå ”all in” med soffpotatismetoden har min mens återvänt efter x antal år. Som konsekvens har min kropp förvandlats till en mumintrolls kroppshydda, ansiktet är som en boll och jag känner inte längre igen mig själv….

    Det bör poängteras att jag lidit av ätstörningar i 13-17års åldern (grav anorexi) och att de senaste åren varit en mellanfas, dvs. jag botade aldrig ätstörningen 100% utan ett ständigt kalkylerande och ängsligt beteende har funnits kvar.

    Därför är jag så oerhört tacksam för din blogg, här skrivs det om hur fantastiska våra kroppar är oberoende storlek och form och hur vi ska ta hand om dom på bästa sätt. Ser framemot att få tillbaka min hormonbalans och kunna börja stärka upp kroppen igen på ett mer måttligt och kärleksfullt sätt.

    Det vore fint om du skulle behandla det här med utebliven mens och vägen tillbaka.

    Eftersom jag nu har fått hormonnivåerna återställda skall jag så småningom börja återinföra styrketräningen i mitt liv. Löpningen vågar jag inte börja med förrän jag haft 3 x menstruationer. Jag vill inte rubba systemet nu. Förhoppningsvis kan jag fortsätta springa i framtiden och nå min optimala vikt (obs inte en deffad superkropp) utan en mer sund kroppsvikt. Nu har jag varit tvungen att ”overshot it” så att kroppen ska kunna börja lita på mig igen efter flera års hård kostregim.

    Kram

  9. Det blir lite konstigt när du blandar inlägg om att ”få tillbaks kroppen” med inlägg mot hälsohetsen i samhället samtidigt som du lägger upp lättklädda bilder på dig själv. Det är som att du vill vara den där sunda förebilden men samtidigt tigga bekräftelse/stärka personliga varumärket eller något och därför lägger upp bilder på dig själv i bikini så att alla ska kunna se att du är smal trots att du nyss har fått barn. Tror att du hade känts mer äkta ifall du inte lagt upp bilder som säger emot texterna. Det blir som sagt lite konstigt.

    1. Hej Kajsa! Tack för din kommentar! Jag ser inget motsatsförhållande i att reagera mot de olika ideal som finns i samhället och att lägga upp en bild på mig i badkläder. Vi är ju på semester och det är såklart något jag vill förmedla till er läsare. Jag har inga som helst behov av att tigga bekräftelse eller störka mitt personliga varumärke genom att lägga ut bilder på mig själv i badkläder, det arbetet sköter jag på helt andra plan – det kan du vara trygg i förvissningen om. Ha en fin dag!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..