Min mensvärk knäcker mig!!!

löpning

Alla mina manliga läsare (för jag vet att de är några stycken) kan kanske sluta läsa här. Eller så kan ni fortsätta och kanske lära er lite mer om era eventuella fruar/flickvänner.

För det är nämligen så att min löpning just nu blir totalsaboterad en gång i månaden. Så var det inte tidigare, då kunde jag i princip köra på som vanligt. Men efter förlossningen så verkar min mensvärk ha tilltagit och är nu så besvärlig att jag måste ta värktabletter och ibland även mår så illa att jag vill spy (det har dock inte hänt – än).

LÄS OCKSÅ: 10 härliga saker med att inte längre vara gravid

Är det fler som upplevt något liknande? Idag skulle jag ut och springa, tänkte mig ett intervallpass. Men det var stört omöjligt att få upp någon som helst fart i benen. Kände mig svag, matt och illamående. Hatar att behöva avbryta pass, men nu gick det inte alls. Insåg att det inte fanns krafter kvar ens till en lugnare jogg idag, all energi styrdes liksom till magtrakten för att ta hand om värken där. Jäkla elände!

LÄS OCKSÅ: Så får du tillbaka din kropp efter graviditeten

Hatar verkligen detta. Vet några bekanta som också har vittnat om att det inte alls fungerar att ens springa lugna pass när det är ”den” tiden i månaden. Så himla orättvist att man först ska bära runt på bebis, sedan föda fram den och som en ”present” få mensvärken from hell. Hoppas verkligen att det blir lindrigare med tiden, för det blir det väl? Snälla..???!

Många onsdagskramar från soffan, med pralinerna inom räckhåll!

(På bilden ovan harvar jag runt på Kristinebergs IP, i närheten av där jag bor. Blev lite löpskolning och sedan hemlufs…)

  1. Karin skriver:

    Jag har haft det som du. Alla sa att det skulle bli bättre efter en graviditet men icke för mig. Det var överjävligt innan men det var inget mot vad det blev efter. Ett hejdlöst ostoppbart Niagarafall av blod toppat med en smärta som får magen att vridas i ett skruvstäd och huvudet att snurra. Detta toppat med en god dos pms. Stackars mig och stackars alla runt omkring. Oh My Good! Jag som verkligen hoppats och trott att det skulle bli bättre efter att jag fått mina kids. Lösningen blev en hormonspiral. Säga vad man vill om hormoner, men nu är jag i himmelriket. Mensen försvunnen så att inga mensskydd behövs, eventuellt nån dag med trosskydd, och värken är ett minne blott, likaså pms. Helt fantastiskt underbart!

    1. Alla säger att spiral är såååå fantastiskt, men jag vågar inte. Har två vänner som har mycket dåliga erfarenheter av spiraler som fastnat och måste opereras ut under bedövning…vill inte råka ut för det. Finns det inget alternativ??! Kram

      1. Karin skriver:

        Åh vad trist att höra om dina vänner. Jag tror jag testat allt och mått pyton på olika sätt var enda gång. Nu tänker jag ALDRIG byta. Jag vill aldrig mer vara med om hejdlösa Niagarafall toppade med både hiskelig värk och pms. Det enda jobbiga är att få dit/ut den, men 30 sekunder vart femte år ska man väl stå ut med… ?
        Håller på och sträckläser din blogg. Fantastiskt hög igenkänningsfaktor för en annan 37-årig småbarnsmorsa med ätstörningsbakgrund och löparhjärta. Nu på väg tillbaka från ett utmattningssyndrom men på god väg att omvärdera det mesta i livet.
        Stor kram och tack för mycket trevlig läsning.

  2. Ha roligt att läsa det här. Förra veckan gav jag mig ut för att springa, hade mens och klarade typ av att springa två-tre kilometer sen så var jag tvungen att ge upp. Jag går där och känner mig kass och besviken och så tänker jag på dig, att jag skulle skriva och fråga om du någonsin ger upp. Men det glömdes av. Nu sitter jag här och läser tillbaka och ser ditt inlägg, känns ganska skönt för mig : ) att jag inte är ensam.

  3. Andrea skriver:

    Precis innan mens, när jag har pms, går löpningen jättedåligt. Jag har ont i magen, är uppsvälld, irriterad och har ingen energi. Men när jag väl får mens går träningen väldigt bra och jag har massa kraft! När jag väl får tillbaka energin känns den dåliga perioden värt det, men det är såklart tråkigt när en hel vecka ska gå till spillo.

  4. Marie skriver:

    Läst nånstans för länge sedan att det dagarna innan mens är bättre att träna styrka än kondition pga vätska och annat. Prova yoga, uppåtgående hund som sträcker ut höfterna och livmodern så kanske det smärtar lite mindre, så svårt att inte spänna sig också när man har ont och då blir det ju ännu värre.

  5. Sa skont att hora att man inte ar ensam om det har!!
    Pa min mensvecka blir jag tung, orkeslos och trott.
    Lagg dessutom till en hel del vark och allt ar upp och ner. Jag gar fran att trana nastan varje dag till att bara sova sova sova, klarar knappt av jobbet.
    Sover sa fort jag kommer hem och gar sen och lagger mig efter lite mat.
    Vet inte varfor det ar sa har och det retar mig enormt att jag forlorar nastan en hel veckas traning men samtidigt kan jag inte gora sarskilt mycket at det heller.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..