Trött på träningshetsande bloggare? Läs då detta!

Man vet att man borde och blir stressad när diverse träningsmänniskor (som t ex jag) så flåshurtigt talar om att ”Du hinner! En halvtimme några gånger i veckan hinner ALLA!” 

Jag fattar såklart att somliga blir stressade. Kanske har man inte tränat regelbundet innan man fick barn och alla vet ju att man knappast får mer tid över när man har blivit förälder – och så har den där träningsblogghurtbullen mage att hetsa mig till att träna. Jag köper det, att det känns jobbigt att läsa. Jag köper att det kan uppfattas som hets och press.

LÄS OCKSÅ: 3 superbra pass som ALLA hinner köra

Men, låt oss vända på det. Tänk om folk uppmanade till motsatsen:

”Sitt så mycket du kan! Surfa så mycket du kan på mobilen när du får en stund över! Sitt lite extra länge på toaletten när tillfälle ges! Kolla på alla tv-serier du kan! Rör dig bara om du måste! Träna kan du göra när bebisen har blivit större!”

Hur låter det? Lite knasigt, eller hur? Vart vill jag då komma? Jo, det här med att ”träna” är så laddat. Jag misstänker att många förknippar ”träning” med blodsmak, mjölksyra, galen träningsvärk och möjligen ångest inför passet. Nu kommer de goda nyheterna: en RASK PROMENAD är också träning! Definitionen av träning är INTE smärta och ångest till varje pris, utan välmående och ökad ork.

LÄS OCKSÅ: Bristningar, ytliga blodkärl och annat myspys

Så: nästa gång du läser ett blogginlägg eller en tidningsartikel med budskapet ”Alla hinner träna en halvtimme några gånger i veckan”, fundera en stund innan du reagerar negativt. För du kanske rentav redan tränar utan att veta om det! Och nej, man måste inte köra slut på sig själv för att det ska kallas träning. Själv älskar jag lugna, sköna löppass i prattempo och körde nästan bara sådana pass inför mitt maraton i början av maj. Har inga planer på att öka dosen blodsmakspass och det var flera år sedan jag senast körde så tufft på träning och tävling.

LÄS OCKSÅ: Om tokträning och hetsbantning

Hoppas att detta kan lugna någon. Nyblivna mammor och pappor ska inte behöva känna stress inför sin träning och tro att allt eller inget är det som gäller. Träna i fas med ditt liv så blir det en livsstil att röra på sig, istället för något som ska ”läggas på” allt annat och förvandlas till nödvändigt ont. Att sitta för mycket är farligt, till och med farligare än att röka enligt vissa. Så vi som förespråkar träning gör det inte för att framhäva oss själva och få andra att framstå som dåliga. Tvärtom vill vi att människor ska må så bra som möjligt OCH kunna njuta så mycket och länge det bara går av sina barn!

Ha en fin dag och träna om du vill! Annars funkar en promenad och fika med vän också bra! 😉 Dela gärna dina tankar i ämnet i kommentarsfältet!

  1. Som en av de största latmaskarna i världen kan inte stryka under det här, haha..
    Jag behöver peppen, hetsen och mina lopp för att över huvudtaget överväga att ge mig ut.
    Jag kan längta efter ett löp, men ibland när jag står där och ska klä på mig hinner jag tänka tio tankar på saker som jag skulle kunna göra istället.
    Jag får alltid dåligt samvete om jag hoppar över ett pass. Vilket såklart händer. Men utan press blir det inget av alls.

      1. Lite skoj med här såklart.
        Ibland vill man bara trycke en kanelbulle och slänga sig i soffan 🙂

  2. ”Sitt så mycket du kan! Surfa så mycket du kan på mobilen när du får en stund över! Sitt lite extra länge på toaletten när tillfälle ges! Kolla på alla tv-serier du kan! Rör dig bara om du måste! Träna kan du göra när bebisen har blivit större!”
    Haha, jag tycker det låter som helt awesome blogginlägg! :-p Såklart är den bästa motionen den som blir av, men nog mår man också bra av att ta saker med en klackspark. Lite humor helt enkelt. Är i övrigt helt med på spåret att avdramatisera, tycker det låter väldigt sympatiskt! 🙂 I slutändan så är det kanske så att alla triggas av något så vill man slippa känslor av hets så är det nog bäst att ta det lugnt med sociala medier för egen del…

  3. Folk blandar alltför ofta ihop träning för prestation med träning för hälsa. För att må bra, hålla kroppen i form och leva länge behövs endast måttlig motion, men du behöver mycket av den. Promenera, stå upp, vardagsmotionera – mer än så behövs inte!

    Vill du däremot träna för att pressa din tider, klara längre distanser och forma om kroppen så behöver du ta i mer. Men det finns inget som säger att du mår bättre rent fysiskt av det, för en del är det snarare tvärtom!

  4. Du har så rätt i att träning är så mycket mer än det som är blodkärlsbristande jobbigt, och att det finns många möjligheter att få in träning i livet. Vilket jag tycker att din blogg är ett jättefint exempel på. Jag känner mig alltid träningspeppad när jag har varit inne på den!

    Men jag tänker att det är rätt fint att påminna människor om att ta det lugnt OCKSÅ. Det känns som att mångas stressnivå är så hög att de får dåligt samvete över minsta outnyttjade minut. (Jag har varit där och blivit sjuk av det. Nu har jag flyttat från Stockholm och både tränar och vilar mer än någonsin förut.)

    Så jag tänker att man kan göra både och. Peppa till träning, och peppa till vila.

  5. Ko-kooar det ett gökur i skallen för någon när jag påminner oss om
    Arne Tammers gamla träningsdevis: Ge dig själv en kvart om dagen?

    Den går hursomhelst ut på att det funkar prima med någon form av
    fysisk aktivitet blott en kvart om dagen för att uppnå förbättrad form
    och hälsa. Härmed konstaterar vi att föga är nytt under solen gällandes
    vikten av att ta sig själv i kragen blott en ynka pulshöjande kvart om dagen.
    Är ju inte minst viktigt i dessa tider av den grasserande Stillasittaresjukan.

    Nedkortat formulerat så är konklusionen att alla vi nutidsmänniskor sedan
    stenåldern har ett inneboende typ Träningsgökur i skallen som ofta nog
    i dagens moderna ständigt uppkopplade (stressiga) värld inte alltid hörs.

    Lösningen ligger, som vi förstår, i att vi blir (ännu) bättre på att hörsamma
    våra inre Träningsgökur när de poppar ut och ljuder: Ko Koo! Let’s Go Now!

  6. Stänga av hjärnan knappen fungerar ej alltid så bra för mig och många andra.
    Ta det lugnt med träningen är enklare.När barnen var små vi hade ingen dator
    o mobil Idag fem smartphone 3-4 datorer inkl.de som tillhör
    arbetsgivare,skola.

    Själv är jag ej ”alltid uppkopplad” Träna på att ha tråkigt är underskattat(utan mobil,dator)
    Sitta rakt upp och ner och göra inget är mer känt som Yoga.

  7. Det är väl just det som är grejen, att det ska vara en livsstil. Om man inte har en aktiv livsstil och ska ändra är det jobbigt för det är jobbigt att förändra. När man väl har ett aktivt synsätt så hittar man tillfällen att röra på sig. Man packar ner löpardojjorna och drar en runda innan AW på jobbet eller man puttar in laxen i ugnen och springer medan den står och blir klar. Men förändringen är jobbig, det måste man vara medveten om.
    Precis som du skriver håller man inte på att berätta att man tränar för att andra ska få dåligt samvete. Inte jag i alla fall. Man är glad att man tränat och mår bra av det och skulle kanske gärna se att man fick sällskap. Men åtminstone att man slapp tråkiga kommentarer för att man tränar.

  8. Fast var kan man läsa uppmaningar om att det är ok att vara ”lat”? dessutom befäster du också tron att lat är ohälsosam, det är väl det som är problemet i sig det uppmanas eller ”inspireras” till träning överallt men var läser man att det är ok att bara vara? Jag förstår problematiken för dig eftersom ditt jobb är att blogga om träning, jag kan bara bli så trött på denna info från alla kanter om träna hit o träna dit… och innan någon kommenterar varför läser du denna bloggen, kom bara in för titelns skull annars håller jag mig borta

    1. Hej! Uppmaningarna var ett exempel på raka motsatsen till de träningsbudskap som vi träningsförespråkare förmedlar i våra kanaler. Det var alltså inga citat eller direkt återgivning av något specifikt. Mer ett exempel på att det ofta är svart eller vitt för många när det kommer till träning. Antingen kör man på och älskar det man gör, eller så tränar man inte alls och håller sig borta från denna blogg som du skriver. Fast tack för titten och välkommen tillbaka ändå!

      1. Där har du ju problemet det är inga direkta citat eftersom den typen av artiklar eller blogg inlägg knappt finns eftersom vi hela tiden matas med olika träningsinlägg. ni som träningsbloggar har vare sig ni vill det eller inte en stor roll i den hetsen som existerar.
        Tycker det är komiskt att du skriver att eller så läser man inte träningsbloggar och tränar inte alls. Precis som att man måste blogga, rapportera eller läsa omträning annars finns det inget chans att man tränar.
        Visst kan man debattera o tycka att alla ska få ta plats, problemet är att nästan enbart vältränade, smala människor syns i media och jag tycker att de flesta träningsbloggar bidrar till den bilden vare sig ni vill det eller ibte

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..