Kulpass – som långpass fast roligare!

kulpass

Det är ju bra att springa långpass om man siktar mot längre distanser som till exempel halvmara och mara, men vi är många som inte tycker det är jättekul att nöta de där passen vecka ut och vecka in.

Då har jag ett kul förslag, inspirerat av den svenske ultralöparen Linus Holmsäter! Det är det tredje passet i min serie med tips om effektiva pass för stressade småbarnsföräldrar (och alla andra också förstås!) Så här ser det ut:

LÄS OCKSÅ: Ett superbra pass som ALLA hinner köra!

3. KULPASS – SOM LÅNGPASS FAST ROLIGARE!
Långpass tränar man ju för att vänja kroppen vid att vara ute länge. Du ska orka fortsätta springa trots att benen stelnar till och kroppen blir som bekant på det man tränar den för. Men, låt oss säga att du först tröttar ut kroppen på ett intensivt träningspass – som jympa, aerobics, hopprepshoppning, högintensiv cirkelträning eller något annat som belastar skelettet i en dryg halvtimme. SEDAN drar du ut och springer långt, fast inte megalångt som på ett vanligt långpass utan kanske en timme i ett tempo som är lite högre än din vanliga distansfart. Man kan då säga att du ”sparar in” över en timmes vanlig löpning eftersom du startar på trötta ben. Fiffigt, eller hur?

LÄS OCKSÅ: Testa mina superintervaller

Okej, inför en mara kan det väl vara bra att springa några ”vanliga” långpass, men man kommer långt med det här upplägget som på ett smart sätt dessutom simulerar sista milen på en mara (då man ju ”startar” på trötta ben!) Lycka till och ha kul!

  1. Låter som ett kul pass att variera sin träning med!
    När jag fick hälsporre märkte jag till min förvåning att det jag saknade mest faktiskt var grispassen. De där riktigt långa som man måste förbereda sig minutiöst för med rätt kläder så man inte får skav och rätt dryck m.m. Känslan sedan när man är som en evighetsmaskin och bara springer och springer får man inte på något annat sätt än att just springa aslänge. 🙂

  2. Annika skriver:

    Det där har jag tänkt på! Fast utan att veta att det skulle vara extra bra.
    Köra Grit Cardio och sen ta en tur efter det. Som det är nu kör jag 25-30 min med intervaller innan passet som utfyllnad.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..