Kulpass – som långpass fast roligare!

Det är ju bra att springa långpass om man siktar mot längre distanser som till exempel halvmara och mara, men vi är många som inte tycker det är jättekul att nöta de där passen vecka ut och vecka in.

kulpass

Då har jag ett kul förslag, inspirerat av den svenske ultralöparen Linus Holmsäter! Det är det tredje passet i min serie med tips om effektiva pass för stressade småbarnsföräldrar (och alla andra också förstås!) Så här ser det ut:

LÄS OCKSÅ: Ett superbra pass som ALLA hinner köra!

3. KULPASS – SOM LÅNGPASS FAST ROLIGARE!
Långpass tränar man ju för att vänja kroppen vid att vara ute länge. Du ska orka fortsätta springa trots att benen stelnar till och kroppen blir som bekant på det man tränar den för. Men, låt oss säga att du först tröttar ut kroppen på ett intensivt träningspass – som jympa, aerobics, hopprepshoppning, högintensiv cirkelträning eller något annat som belastar skelettet i en dryg halvtimme. SEDAN drar du ut och springer långt, fast inte megalångt som på ett vanligt långpass utan kanske en timme i ett tempo som är lite högre än din vanliga distansfart. Man kan då säga att du ”sparar in” över en timmes vanlig löpning eftersom du startar på trötta ben. Fiffigt, eller hur?

LÄS OCKSÅ: Testa mina superintervaller

Okej, inför en mara kan det väl vara bra att springa några ”vanliga” långpass, men man kommer långt med det här upplägget som på ett smart sätt dessutom simulerar sista milen på en mara (då man ju ”startar” på trötta ben!) Lycka till och ha kul!

LOADING..