3 framgångsrika vägar ur din löparsvacka

solnedgang

Jag tror att de flesta som älskar löpning någon gång har drabbats av en svacka i träningen.

Man får då svårt att motivera sig att ge sig ut, sporten man tidigare tyckte så mycket om känns inte längre rolig och dessutom kanske man börjar få ont lite här och där.

Tro mig, jag har varit där många gånger. Och hade det inte varit för att jag har det här jobbet där löpningen är en betydande del hade jag säkert lagt ner springandet helt och hållet för en tid.

Här kommer tre riktigt bra tips på åtgärder som tar dig ur svackan:

1. Förändra ditt upplägg – ordentligt
Det typiska scenariot är när folk springer samma runda dag ut och dag in, till slut kan de springa den där sträckan i sömnen och tycker att träningen börjar bli urtrist. Förslag: skippa gamla vanliga rundan och bege dig till en bana och kör ett pass. Eller börja springa i skogen eller på löpband. Spring med en löpargrupp eller ett gäng kompisar. Huvudsaken är att du struntar fullständigt i gamla vanliga rundan, möjligen kan du vara lite våghalsig och springa den åt andra hållet någon gång.

2. Se över ditt löptempo
Springer du alltid i samma tempo, blir det lite ”mellanmjölkskänsla” över passen? Börja polarisera tempot, det vill säga spring dina pass i väldigt varierade tempo. Ett pass kan gå löjligt långsamt, ett kan vara ett intervallpass där du drar på ordentligt. Ett pass kanske äger rum i en backe och ett annat är barfotalöpning på gräsmatta. Huvudsaken är att du varierar dig så att du inte trillar ner i mellanmjölksträsket och drabbas av tristess.

3. Åk på träningsläger
Träningsläger låter kanske inte så sexigt, utan snarare som något svett- och linimentdoftande och blodsmakande. Men glöm det, numera finns det många aktörer som bjuder på riktigt härliga löparupplevelser i spännande miljöer. Vill du åka riktigt långt bort och få en flygande start inte bara i din löpning utan också i din karriär och ditt övriga liv kan du hänga på mig och ett riktigt vasst ledargäng till Seychellerna och springa lopp där i februari nästa år (mer info kommer snart, inboxa mig vid intresse!)

Stort lycka till med vägen ut ur svackan och ett bonustips är förstås att söka pepp i sociala medier, det brukar alltid funka! 

(Foto bilden ovan: Jonas Hansen, löpning i solnedgång på Mauritius)

  1. Haha, började skratta inombords när jag läste ”möjligen kan du vara lite våghalsig och springa den åt andra hållet någon gång”. Känner så väl igen mig 🙂

  2. Hanna skriver:

    Mycket bra tips!

  3. Emma skriver:

    Bra tips!
    Letade lite efter hur du gjorde när du började springa efter förlossningen men hittar inte riktigt, vet inte vilken månad ditt barn är fött så vet inte var jag ska leta riktigt, har du möjlighet att länka till inläggen?
    Fick själva barn i oktober men pga lite komplikationer (bristning) fick jag vänta med löpningen och när jag väl satte igång fick jag alltid så konstiga känningar nere i varje sida om naveln ungefär, satt kvar dagen efter, har blivit något bättre det sista men känns fortfarande men då först dagen efter jag sprungit. Vill gärna komma igång ordentligt då jag tidigare sprungit och tränat mkt

  4. För mig är det nog lopp som har sporrat mig. Jag var aldrig särskilt sportig som liten men en utmaning om tjejmilen fick mig att springa milen och nu i september ska jag springa halva Lidingöloppet. Kanske ska man våga sig på ett halvmaraton under 2017?

    Tack för pepp och inspo, jag springer ofta med din podd i lurarna!

  5. Annika skriver:

    Jag anmälde mig just till en löparkurs i höst för att få lite styrning. Livrädd redan nu! 😮

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..