5 proffsknep som spetsar till din löpning

mauritius_2-9

Som nyfrälst löpare är det ju lätt att gå på diverse nitar.

Jag avstår till exempel helst från att försöka maxa på ett femkilometerslopp utan att ha värmt upp innan. Här är fem riktigt bra proffsknep som du kan låna rakt av – jag lovar att de kommer att funka!

1. Jogga upp före kortare lopp
Du har säkert sett hur elitlöparna joggar av och an med koncentrerade miner framför startfållan inför lopp. Känns det fånigt att göra detsamma? Känn inte så! Alla vinner på att vara varma i kroppen inför start i ett lopp, särskilt om loppet är 5 eller 10 kilometer. På lopp som är längre än en halvmara är uppvärmning inte lika viktigt, se då de inledande kilometerna som tillfälle till att få upp ångan i kroppen.

2. Ha diverse olika ritualer för dig
Maratongurun Anders Szalkai går och klipper sig dagen före ett lopp om han tycker att löparformen känns bra. Andra elitlöpare målar naglarna, rakar benen eller tar på sig särskilda smycken. Att hålla på så här är ingen dum idé alls, för det hjälper dig att få in dig i tävlingsstämning. Genom att fixa och dona med olika ritualer talar du helt enkelt om för kropp och skalle att nu är det lopp på gång.

mauritius_2-1

3. Spring i särskilda tävlingsskor
En gång fick jag en (snäll) utskällning av en bekant för att jag bar tävlingsskor till vardags. Han menade att det var som att ha på sig festskor på jobbet. Polaren likställde alltså tävlingsskor med festskor, vilket är riktigt bra. För precis som jag beskrev ritualerna ovan så är ju loppet en fest som förtjänar särskilda skor som du inte använder annars. Det om något är ett sätt att få in sig själv i rätt stämning.

4. Smörj in benen med liniment
Du har säkert inte missat den karakteristiska linimentdoften i startfållor inför lopp. Varför smörjer folk in sig med det där, kan man undra. Jo, många upplever att linimentet ökar rörligheten och minskar stelheten i kroppen. Dessutom blir muskeln bättre uppvärmd och risken för muskelsträckningar och bristningar minskar. Därtill tycker många att luftvägarna vidgas och andningen förbättras, vilket också ger en bättre syreupptagningsförmåga. Men ta det lugnt när du smörjer på linimentet, tar du för mycket kan det bli väldigt obehagligt (jag minns fortfarande känslan under Amsterdam Halvmaraton 2013 då jag på riktigt trodde att armarna hade fattat eld…men det var bara linimentet som jag hade tagit liiite för mycket av 😉

5. Testa att skippa musiken
Jag älskar ju att lyssna på musik, såväl under träning som under lopp. Men under Mauritius Halvmaraton nyligen pajade hörlurarna och jag fick klara mig utan musik. Det lustiga var att löpningen flöt på bättre då! Och hör du elitlöpare om eventuell musik på pass så ser de ofta frågande ut. Möjligen är det någon som lyssnar på musik under längre långpass, men aldrig på tävling eller intervaller. Vi motionärer använder ju ofta musiken för att peppa oss själva och avleda tankarna från smärtan i benen, medan eliten tvärtom vill vara så närvarande som det bara går i sin kropp för att kunna maximera sin prestation. Kanske passar det inte alls att ta bort musiken för dig, men värt att prova någon gång i alla fall. Du kanske blir förvånad över resultatet…

Till sist: stort lycka till med din löpning och har någon fler tips är det bara att skriva i kommentarsfältet!

  1. Mikaela skriver:

    Jag brukar alltid måla naglarna i en matchande färg inför lopp, sprang blodomloppet igår och tänkte först inte måla naglarna, men sen så läste jag det här inlägget och var tvungen att måla dom 🙂
    Det va nog därför de gick så bra på loppet 😉

  2. Cicci skriver:

    Speciella tävlingskor skulle aldrig funka för mig… Då behöver mina fötter välkända skor som inte skaver eller är annorlunda. Men det kanske funkar för andra?!
    Tack för bra tips i övrigt ?

    1. Jag vet att många springer kortare pass, t ex intervaller, med sina tävlingsskor och på så sätt vänjer de fötterna även vid dessa skor 🙂

  3. Hanna skriver:

    Vilka bra tips Jag har slutat springa med musik jag med. Behöver inget som distraherar mig längre.

  4. Susanne skriver:

    Hej, tack för tipsen, framförallt det med liniment. Jag lider av ömma benhinnor till och från, så detta ska jag prova på.

  5. Sofia skriver:

    Hej Petra, tack för fina tips! Ska springa mitt första lopp om knappt en månad med en kompis. Dock springer han ganska mycket mer än mig och är lite mer av en löpare än jag, ska använda mig av dina tips och chocka honom i loppet 😉
    Jag har dock fastnat lite i min löpning, har aldrig varit någon löpare utan det började för ett år sen ungefär. Jag tycker det ör superkul när det går bra och jag har kommit upp i fina milen rundor, men jag tröttnar liksom Vissa dagar och det är som att jag får en spärr , som att vissa backar kommer jag bara inte uppför, jag fuskar och går några bitar, vad ska jag göra ?? Jag vet ju att jag orkar det är bara skallen som sätter stopp. Tips mottages verkligen !!

    1. Hej! Kul att du är igång med löpningen! Svackor har vi alla, men värt att fundera över hur mycket du verkligen vill hålla på med just löpning? Kanske är det så att du skulle kunna variera med annan träning och på så sätt skapa ett sug efter löpning? Bara en tanke 🙂 Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..