Bästa passet på länge!!!

banpass

Att ge sig ut och springa är nästan alltid en fantastisk idé. Igår fick jag till ett banpass med bästa känslan på länge och det skulle jag vilja berätta om.

Att springa i tröskelfart är något som jag ofta har bloggat om och en fart jag verkligen vill uppmuntra andra att träna i oftare. Varför? Jo, för att genom att träna i det här tempot förbättrar du din snabbuthållighet, vilket i praktiken innebär att du kommer att klara av att hålla en högre fart under längre tid. Till exempel på ett halv- eller helmaraton. När jag sprang mitt snabbaste halvmaraton någonsin 2012 hade jag tränat ett tröskelpass i veckan i tre månader och det gjorde underverk.

När man springer i tröskelfart befinner man sig precis på tröskeln till att kroppen producerar mer mjölksyra än den hinner transportera bort. Om du håller i hatten och verkligen ser till att hålla rätt fart och inte kruta på för hårt kommer du snart att känna att det här är en fart som tar fram det bästa i din löpning. Du får känna dig graciös och elegant utan att tappa steget och ”riva och slita” som lätt är hänt när man kör intervallpass i hårdare tempo.

Viktigt är att verkligen se till att hålla nere farten i början av passet, då man lätt annars kanske tycker att det går för långsamt. Jag lovar, mot slutet kommer du att tacka dig själv för att du tog det lugnt i början. Igår körde jag enligt följande:

– Uppvärmning, lugn jogg i cirka 10 minuter
– 3 x 2 km i tröskeltempo med en minuts ståvila mellan varje intervall (gåvila eller ståvila avgör du själv, jag brukar köra en kombination)
– Nedvarvning, lugn jogg i cirka 10 minuter
– Stretch

Andra kul upplägg som funkar bra att köra i tröskelfart är:

– Uppvärmning
– (2-3) x 10 minuter i tröskelfart (bra pass att köra på bana eller annan kortare slinga med vänner som är olika snabba), en minuts vila mellan varje intervall
– Nedvarvning

– Uppvärmning
– (4-8) x 1 000 m i tröskelfart på terrängspår, gärna slinga, en minuts vila mellan varje intervall
– Nedvarvning

Är så glad över att jag fick till ett så bra pass igår, löpning gör verkligen gott i såväl kropp som själ! Fler här som gillar tröskelpass? Testa gärna och berätta vad du tyckte!

  1. Annika skriver:

    Med risk för att låta riktigt dum nu, men hur hittar man sin tröskefart? *skrattar lite åt mig själv*

    1. Millis skriver:

      Absolut ingen dum fråga, det är jättesvårt att hitta tycker jag också 🙂

    1. Det är ingen dum fråga alls! Du hittar farten genom att ligga ”strax under flåsfart”, alltså när du känner att du börjar flåsa så drar du genast ner tempot ett snäpp. Krävs lite intrimning men jag lovar att du snart hittar farten! Lycka till!!

      1. Annika skriver:

        Jag är född flåsare. Från första till sista steg och ibland får jag folk att vända sig om och se efter vad tusan det är som låter när jag ångar fram. Men okej, jag förstår hur känslan ska vara. 🙂

  2. Jag gillar all variation av träning inom löpning. Tycker att intervaller har sin charm och backträning har sin tjusning. Och så naturligtvis långpassen ?. Just nu varvar jag 4 km ×3 km +2km +1km i tröskeltempo på bana. Detta gör jag inför eventuellt maraton i Uppsala den 9 september. Och eftersom det går himla bra på mina intervaller just nu så älskar jag ju det haha. Märker såklart att det gör mycket gott för löpningen.

    1. Vilket kul pass! Tror jag lånar det någon gång! Stegar är roliga och bra för skallen!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..