Matidéer för en (snart) ettåring?

Idag var jag och snotis uppe bright and early, strax efter fem för att vara mer exakt. Jag var faktiskt rätt pigg och tyckte det var ganska mysigt att gå upp med henne, så Austin fick sova ett par timmar medan vi kollade på llama llama och lekte lite.

Vid halv sju gjorde vi lite frukost, men jag kände liksom att det kändes… tråkigt. Hennes frukost alltså. Det blir alltid en skål gröt, och ibland, om vi ska lyxa till det, lite halvglada bananslantar. Och så vatten såklart.

Men jag tänker att nu när vi närmar oss ettårsdagen så kanske man ändå kan change up the frukost lite grann.. Hon älskar när hon får smaka på brödbitar, så jag tänker antingen något mörkt bröd (har hittat ett mörkt bröd, som är rätt sällsynt här i amerikat, i mataffären som är 5x5cm.. så bra bebisstorlek!) eller något annat fullkorns-polarbrödsliknande som jag hittat.. Kanske att hon kan få det med lite smör och pålägg? En liten ostbit eller kalkon? Och toppa det med nån liten gurka eller tomat kanske?

Smoothie får hon till mellanmål varje dag (ibland till båda mellanmålen), men man kanske å andra sidan inte kan trycka i för mycket frukt i småttingarna?

En annan anledning (mer än att det bara känns så himla tradigt med gröt hela tiden) är att denna barngröt är så fasligt DYR. Eller den blir liksom det i längden tycker jag. Har testat göra vanlig havregrynsgröt men den gick absolut inte hem, inte ens med lite nerblandade blåbär och banan.

Så min fråga är: Vad ger/gav ni för slags frukost till era ettåringar? Gröt? Frukt? Mackor? Smoothies? Yoghurt (vet att man ska vänta med mjölkprodukter tills ettårsdagen, men tänker bara lite framåt!)?

Behöver lite inspo på snotisfrukostfronten, helt enkelt 😽💫

  1. Linn skriver:

    Omelett är ett bra tips till frukost, mellis eller middag. Jag tar ett ägg och blandar ihop med en matsked vatten i en liten skål. Sen kör jag den i micron tills den stelnat. 30- 60 sekunder ungefär. Sen kan man skära den i småbitar som barnet själv kan ta upp och stoppa i munnen. Man kan servera den som den är eller tillsammans med lite skivad kalkon eller skinka eller vad man nu känner för.

  2. Ägg, naturell yoghurt med bär och hackade nötter, hemmagjord filmjölkslimpa, bananpannkaka (på bara banan och ägg och ibland med havregryn), havregrynsgröt kokt i mjölk med lite vaniljpulver och sen banan.

    Jag testade att mortla eller mixa havregrynen innan jag gjorde gröten och sen kokade jag den i kastrull med mjölk och då åt min tjej den med mosad frukt till eller hemmagjort äppelmos. Den blev lenare och mer lätt tuggad då 🙂

  3. Våran tjej får turkisk yoghurt med mosad banan i, det är hennes favorit 🙂

  4. Emmeli skriver:

    Yoghurt är ok! Det är ett vanligt glas mjölk som man helst ska vänta med till efter ett års dagen 🙂

  5. Tove skriver:

    Hedda äter alltid macka till frukost, ljust eller nånstans där mittemellan. Med lite olika pålägg, skinka eller ost oftast 😊 Till det antingen havregrynsgröt med äppelmos med 100% frukt, eller turkisk eller rysk yoghurt med antingen äppelmos eller mosad banan. Yoghurten är favoriten just nu 😋

Lämna ett svar till Sofia Karlsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..