Dubbelbebis

vanja wikström

Hos farmor fick Grodan hänga med kusin Ruben också. Alltid skoj. Jag passade på att dubbelbebismysa.

 

vanja wikström

Helt sjukt förresten, vad stark man blivit sen man fick barn! Grodan väger 9 kilo, Ruben omkring där också. Så det är nästan 20 panner som sitter i famnen, och ändå kändes det rätt lugnt. I alla fall en stund.

 

vanja wikström

Har faktiskt tänkt fråga er en grej, just angående det där med hur kroppen beter sig iom allt bärande efter att man blivit med bebis. Har ni ont? För min del så började jag få ont i kroppen någon månad efter att Iggy fötts; träningsvärk, pulserande smärtor hit å dit, allmän värk på olika ställen.

För typ tre månader sen var det helt galet, jag som vanligtvis är rätt vig och stark kunde inte ens lägga armen bakom ryggen, det gjorde helt enkelt för ont. ALLT gjorde ont: rygg, ben, höfter, knän, axlar.

 

vanja wikström

Nu är det bättre (jag har fått tillbaka förmågan att dra bak armen bakom ryggen helt tack å lov), och kroppen känns någorlunda på banan igen. Antar att det är en kombo av att jag blivit successivt starkare allteftersom Grodan lagt på sig, och att jag bär mindre iom att jag jobbar istället för att vara föräldraledig.

Hur är det för er? Jag har ju (tyvärr) aldrig tränat, om jag hade gjort det kanske jag skulle sluppit allt det här onda. Ni som gör det – har ni klarat er från rygg/armsmärtor å sånt? Och ni som har äldre barn – försvinner det onda, eller måste man acceptera att från och med bebis så får man dras med att ha ont i kroppen? #MåsteBörjaTränaFörSatan

  1. E skriver:

    Jag tror att det helt nödvändigt att bygga upp kroppen igen efter graviditet och förlossning! Inledningsvis med knip och inre (!) bålmuskulatur (appen ”mammamage” är kanon) och sedan ”resten”. Jag började med s.k mamma-bootcamp 10 v efter förlossningen – jättebra för att komma igång och bebbarna sussar sött i vagnen och man får lite andrum. Har varit försiktig m löpning, hopp osv för att skona bäckenbotten, situps bör man ju också vänta med tills magmusklerna läkt ihop. Nu tio månader efter förlossningen är jag lika stark som tidigare. Stark bål är a&o för att slippa ryggsmärtor och de inre musklerna måste stärkas (och läka ihop..) först.

  2. Li skriver:

    Jag hade skitont i nacke och muskelfästena mellan nacke och axlarna typ i flera flera månader, tror det var en kombo av alldeles för lite sömn, sitta snett och amma ibland och att vagga och bära bebis typ jämt.
    Men nu när han närmar sig året så mår kroppen bra igen, mer sömn och mindre vaggande och han gillar att åka vagn igen så no more babybjörn osv!

    Har precis slutat amma och nu börjar kroppen kännas mer som vanligt igen. Jag gick ner så himla mkt i vikt av att amma, efter 7 veckor så vägde jag samma som innan jag blev gravid och sen bara fortsatte vikten att rasa trots att jag åt SÅ HIMLA MYCKET typ jämt. Så det blir man ju rätt sliten av med. NU har vikten stabiliserats och är mer normal och det känns som jag tappar mindre hår osv.

    Det sägs ju att det tar 18 månader för kroppen att återhämta sig helt efter en graviditet (men jag minns inte om det var om man helammat eller generellt…) att alla ens reserver är tillbaks då, och det kan nog stämma. Därför rekommenderas det att man väntar 18 månader om man vill ha en bebis2 snabbt just för att kroppens reserver ska återställas så att bebis2 får allt den behöver under graviditeten. Ett sidospår, menmen!

  3. Tjenis!
    Jag har kört mycket yoga men var tvungen att lägga av tidigt i graviditeten. Nu är bebis 2 månader & jag fattar vad du menar med ont i kroppen! Har blåmärken lite här & var av att bära (?) och så ryggen som gör ont då. Har kört med Glammom’s gördel sen ca 5 veckor tillbaka och den tycker jag är bra då hållningen blir annorlunda. Har börjat köra lite yoga hemma dels för ryggen. Och det är riktigt skönt!!! Testa du med, köp en yogamatta och så youtubar du bara. Jag sökte på typ yoga for backpain 🙂

  4. Nikki skriver:

    Måste passa på att slå ett slag för ergonomiska bärdon (bärsjalar, bärselar- typ Ergobaby, Tula, Wompat), det är verkligen guld värt när man har en liten knodd som vill bli buren mycket och speciellt om man dessutom har ett barn som vägrat vagn från start. Jag upptäckte inte det förrän liten var 4 månader och då försvann mitt ont i kroppen och stelheten som jag dragit på mig. Vi bär fortfarande en hel del, utan problem, och barnet är nu 1 år 🙂

  5. Cecilia skriver:

    Innan jag blev gravid tränade jag 5-6 gånger i veckan (styrkelyft, thaiboxning) och var väldigt stark. Den mängden träning är ju numer helt omöjlig att få till så det blir 2-3 gånger i veckan just nu. Jag har (peppar peppar) klarat ryggen än så länge men har väldigt ont i armbågarna! Gissar att det blir på tok för mycket statisk belastning med konstant 10 kg hängandes på böjd arm. Tror nog kroppen tar stryk oavsett hur stark du var eller är. På ett eller annat sätt. För ryggen tror jag det är viktigast att tänka hur du lyfter upp ditt barn från golvet, att man böjer på benen och liksom använder kraften i benen när man lyfter. Ja som ett marklyft typ 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..