Gravidvecka 37 – styrketaggen är MASSIV!

 

…åsså har gravidvecka 37 kommit – och gått! 👋🏻 Läser kommentarer på Inspirationstagram från folk som säger att det känns som att jag nyss gick ut med nyheten om att jag var på smällen – och nu är snart lillasyster här! Så känner INTE jag, kan jag meddela. 😂

Jag känner snarare att jag varit gravid FOREVER…! 👹 Men nu är det faktiskt inte långt kvar. Alls. Vilket känns superdupermegaskönt!

På fredag har jag min sista session hos PT-Robert innan förlossningen (som nu förhoppningsvis blir den 23:e, har inte hört tillbaka från Danderyd ang den 19:e). Egentligen hade vi bokat in en träning nästa fredag också, men jag strök den eftersom jag vill lägga all tid på att landanjutaboamysa de sista dagarna. Men det var ganska motvilligt som jag strök den.

Att jag för första gången i mitt 40-åriga liv nu fått in fysisk aktivitet i min vardag har varit LJUVLIGT. Ni vet ju att jag allra helst inte rör mig över huvud taget, och att själva begreppet ”träning” gett mig kalla kårar i alla år. Vilket lett till två söndertrasade knän, och att den kropp jag tagit för given sakta men säkert visat fler och fler tecken på allvarligt slitage ju äldre jag blivit.

Vändpunkten kom när jag blev gravid i slutet på sommaren. När jag fick fysiska problem bara några veckor in i graviditeten kände jag att ”Näää, nu får det vara NOG!”. Nu fick det räcka med att ta kroppen för given, och skulle jag ens ha en chans att må okej dels under preggofieringen men framförallt ju äldre jag blir så var det dags att börja ta tag i det där med…”träning”. hur obehagligt det än kändes. 😬

Eftersom mitt extrema icke-engagemang och omfattande ointresse i allt som har med träning att göra har gjort att jag aldrig lyckats hålla i en träningsvana längre än några veckor, blev lösningen en PT. Ett av de absolut bästa beslut jag någonsin tagit på hälsofronten kan jag konstatera såhär i efterhand. Tack vare PT-Robert har jag tränat VARJE VECKA sen i höstas. Och det har dessutom varit KUL! 💪🏻⚡️

Mitt mål med träningen är ju som ni vet att kunna knyta skorna själv när jag är 75. Att hålla. Inte gå sönder. Inga fler trasiga kroppsdelar som kräver operation för att fortsätta fungera. Jag vill kunna vara stark, må bra, kunna leka med Iggy och Basilika utan att behöva begränsa mig. Och efter 9 månaders ganska tuff graviditet känner jag detta ÄNNU starkare. För SATAN I GATAN vad jag känt mig begränsad fysiskt den här omgången. ☹️

Jag må se fräsch ut på bild (tack sminkväskan och bästa Lightroom-filtret 😜), men min fysiska verklighet har bestått av en väldans massa pustande, stånkande, ontontont överalltöveralltöverallt och ”Jag är ledsen Iggy, mamma orkar inte”. En sabla mardröm på vissa sätt, men magiskt bra ändå eftersom det verkligen fått mig ÄNNU mer motiverad att ta hand om min kropp i framtiden. Jag GÅR INTE MED PÅ att må mer fysiskt dåligt nu, och jag är GALET TAGGAD på att bygga upp min styrka i kroppen efter förlossningen.

Och hörrni – jag hoppas att jag inte ens behöver säga att det inte rör sig om att jag vill ha en studsig rumpa att visa upp i stringbikini på Inspirationstagram, eller en tvättbrädemage två dagar efter bf? (Ni som hängt med länge och känner mig har ju koll på detta såklart, men den smått obehagliga mammamaffian som hittat hit de senaste månaderna gör att jag känner ett behov av att förklara och försvara mer än vanligt. 😤)

Ni behöver inte oroa er – jag kommer INTE vara en av dem som lägger upp en perfekt bikinibild en vecka efter förlossningen med ”Kroppen är fantastisk!” som caption. NOPE. NEJ TACK. Mera kroppshets är det sista vi brudar behöver. Men att så snart kroppen tillåter komma igång med någon form av rehabträning för att bygga styrka är jag väldigt sugen på. När jag är 50 bast vill jag kunna kasta runt en tioårig Basilika tills hon tjuter av skratt – utan att gå sönder.

Hösten 2018 döper jag härmed till ”Hälsans Höst”! 💪🏻⚡️🍁

Läs om gravidvecka 36 här!
Läs om gravidvecka 35 här!
Läs om gravidvecka 34 här!
Läs om gravidvecka 33 här!
Läs om gravidvecka 32 här!
Läs om gravidvecka 31 här!
Läs om gravidvecka 30 här!
Läs om gravidvecka 29 här!
Läs om gravidvecka 28 här!
Läs om gravidvecka 27 här!
Läs om gravidvecka 26 här!
Läs om gravidvecka 25 här!
Läs om gravidvecka 24 här!
Läs om gravidvecka 23 här!
Läs om gravidvecka 22 här!
Läs om gravidvecka 21 här!
Läs om gravidvecka 20 här!
Läs om gravidvecka 19 här!
Läs om gravidvecka 18 här!
Läs om gravidvecka 17 här!
Läs min hemliga graviddagbok (vecka 3-16) här!

  1. Hej!

    Ville bara säga att efter det att du skrev på bloggen att du tagit beslutet att stärka kroppen och börja med det under graviditeten tillsammans med en PT inspirerade mig att också börja vara mer aktiv!!! Att göra sådant som övningar hemma, ta trappan istället för hissen eller ta långa promenader trots att allting är så obekvämt och fysiskt begränsat kommer från din otroliga vilja! Tack vare din ärlighet som löper igenom i bloggen (och som jag ääälskar) där du berättar om ALLT som du tänker och känner så har det hjälpt mig att reflektera kring saker i mitt liv på samma sätt – genom att vara ärlig och känna att jag är inte ensam om att det inte är glitter och glamour alltid med en graviditet (trots att jag verkligen hade det vid min första graviditet). Tack tack tack Vanja för att du delar med dig av så mycket och att du står fast vid dig själv trots alla okonstruktiv kritik <3

    1. Åååååå SHITOBERTO vad glad jag blir nu! <3 heja dig och heja oss! heja hälsan! Och TACK för vansinnesfina ord, bästa jag kunde ha läst som första grej här på morgonen. Nu gjorde du min dag, TACK! Och grattis till tvåan! PUSS! 😀

  2. Lina skriver:

    Så bra reflektioner Vanja!!
    Heja dig & jag hänger på dig i det löften!
    Kram

  3. På tal om dina knän. Har de hållit bra efter operationen? Du har inte skrivit nåt post op inlägg om dom efter att det gått 6+månader som jag kommer ihåg 🤔😊🤗

    1. Ja, det har hållit jättebra faktiskt. är FÖRUNDRAD att de inte pajat under graviditeten, var nästan säker på att de skulle duka under. Men de har hållit, hurra! Haer varit extremt noga med hur jag suttit etc för att inte belasta fel, så det har nog bidragit. PLus tränigen såklart.

  4. Helle skriver:

    Härligt att det närmar sig! Jag är i v.39 och har en liten 2,5-åring här som vill bli buren extra mycket just nu och vill gärna springa runt och dansa med mig. Men det går ju liksom inte… Jag längtar tills kroppen blir lättare och mer rörlig igen.
    En sån här tung och trött kropp vill man ju verkligen inte ha permanent när man blir gammal, så jag är också pepp på att ta tag i träningen!
    Lycka till med allt!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..