Nu kan jag tro på ett fint 2019 igen

josefin och vanja 40

I veckans poddis snackar jag och Jossan om den hashtag vi skapat för 2019. En hashtag jag för bara någon vecka sen nog inte hade känt mig 100% bekväm med faktiskt, pga LIVET. Hashtagen är #TheFeelGoodYear och handlar om att vi tillsammans med poddislyssnarna ska göra vårt bästa för att må så bra som möjligt det här året. ✨

josefin och vanja 30

För bara en dryg vecka sen hade jag inte så stort hopp om att det skulle bli så rackarns mycket Feel Good 2019. Vi har haft en tuff start minst sagt, med extrema sömnsvårigheter som vi tagit med oss från 2018 – och så depression på det. 🖤 MEN. Det är BÄTTRE.

Jag kommer skriva mer om det här längre fram när vi förhoppningsvis har mer på fötterna, men i korta drag handlar det om att depressionen som Niklas varit i var och varannan dag (och som han alltid upplevt varit sammankopplad med något fysiskt, inte psykiskt) är sen 13 dagar tillbaka borta. Och det beror på kosten, tror vi. Över en natt försvann det totala mörker som lagt sig som ett moln över Niklas hjärna, och sen vi la om kosten har det inte visat sig alls. Varar detta tillstånd en månad kommer jag känna mig säker på att den förändring vi gjort matmässigt påverkar enormt, och då kommer jag skriva om hur vi gjort, vilken vetenskap som understödjer detta etc. Så håll tummarna för att mörkret fortsätter hålla sig borta. 🙏🏻

Hursomhelst – kanske är det en tröst för någon annan som badar i mörker för tillfället, att hela ens värld faktiskt kan vändas till det bättre inom loppet av några dagar. För i dag TROR jag att vi faktiskt kan få uppleva lite (mycket!) Feel Good under detta kommande år. 💝

josefin och vanja 20

I podden pratar vi om vad vi ska göra för att ge oss själva förutsättningarna att må så bra som möjligt 2019. Jag ska:

  • Ha REALISTISKA förväntningar. Inse att jag har två små barn, varav ett under året, och INTE dra igång tusen projekt eller tro att jag ska kirra en massa jobb – på bekostnad av min egen hälsa (läs: stressssss ⚡️). Jag ska snarare förvalta det jag har. Inte addera.
  • Fortsätta träna. Att investera i min egen styrka gör mig SÅ GOTT – på så många plan.
  • Fortsätta uppleva kultur jag är sugen på! Jag har inte gått på såhär mycket roliga grejer på ÅRATAL, som jag gjort de senaste månaderna. Varit på Dramaten, sett Cirkus Cirkör, varit på föreläsning, konsert. Det är ett perfekt sätt för mig att få nya intryck – utan att behöva investera mer än att dyka upp.

I podden avslöjar vi också vårt nya projekt som vi hoppas att både ni och planeten kommer tycka om. 🌎🌟💘 Lyssna här, och häng med på resan att göra 2019 till även ert #TheFeelGoodYear!

  1. Helena skriver:

    Hej! Så intressant hur kosten påverkar. Det låter dock som att han verkligen skulle behöva medicinsk hjälp – har han fått det? Alla människor kan hamna i en depression som beror på vad du säger, en obalans i signalsubstanserna. Detta kan mycket väl vara orsaken till hans dåliga sömn också. SSRI (serotonin-höjande) FUNGERAR verkligen och jag hoppas att han har provat det? Håller tummarna för att det ordnar upp sig!

    1. Tack bästa för omtanken. menar du antidepressiva med SSRI? Vi vill helst lösa det utan piller då Niklas mår så enormt dåligt av alla typer av kemikalier (blir bakis av en ipren, knasigt men sant). Kram!

  2. Johanna skriver:

    Är det biohacking han har hittat? 😄 Har stött på det begreppet på en massa olika ställen de senaste månaderna och det låter väldigt intressant!

  3. Kajsa skriver:

    Kan ni inte berätta om maten? Är i ett krisläge i depression så orkar inte vänta in om de äns skulle hjälp de minsta. Kan du svara på detta å beskriva lite grann?

    1. Vi ska gå in på det mer i detalj om några veckor, vill känna att vi har på fötterna. Men kort handlar det om att driva kroppen på kolhydrater istället för fett. Detta är dock SÅ individuellt, det som funkar för Niklas kanske inte alls funkar på någon annan. man måste testa, testa, testa och forska, forska, forska. Men sen vi gick över till att äta mycket mer kolhydrater och mindre fett så har depressionskänslan hållit sig borta. Vi tror att det handlar om kroppens förmåga att producera seratonin, och hur det vi äter påverkar den förmågan (som är högst individuell såklart). <3

  4. Petra skriver:

    Så underbart för er! Snälla, snälla, snälla skriv om Niklas nya kost! Behöver tips angående kost vid depression.💖

    1. Vi ska gå in på det mer i detalj om några veckor, vill känna att vi har på fötterna. Men kort handlar det om att driva kroppen på kolhydrater istället för fett. Detta är dock SÅ individuellt, det som funkar för Niklas kanske inte alls funkar på någon annan. man måste testa, testa, testa och forska, forska, forska. Men sen vi gick över till att äta mycket mer kolhydrater och mindre fett så har depressionskänslan hållit sig borta. Vi tror att det handlar om kroppens förmåga att producera seratonin, och hur det vi äter påverkar den förmågan (som är högst individuell såklart). <3

  5. Maria skriver:

    Jag är glad över att det har vänt för er.

    Har själv i många tunga år lidit av sömnlöshet, barnlöshet, burnnout med mera och har tänkt höra av mig sedan en längre tid tillbaka.
    Mina problem blev värre under graviditet så till den grad att jag fick ta till sömnmedecin för att kunna orka med jobb och vardag och för att kunna sova några timmar.

    På grund av extrem trötthet försökte jag på eget bevåg till slut dra in på laktos, mjölk produkter och sedan gluten. Utan gluten märkte att jag plötsligt att sömnen blev stabil och jag fick hälsan åter!!!!
    Numera är jag mest sömnlös på grund av ungarna som håller mig vaken och om jag stressar.Därtill behöver jag akta mig för diverse konserveringsmedel och äter glutenfritt så långt jag orkar.Om jag fuskar märker jag snabbt att jag reagerar.Ofta viftar läkare bort diagnoser och nedvärderar blodprov men det bästa är att testa sig fram.
    Det som passar en, passar inte alla!:)
    Hoppas det löser sig för det blir lätt en ond cirkel då man blir övertrött och inte KAN sova, ju tröttare man är. Man blir nedstämd, grinig och deppad då man inte kan sova…ibland orkar man bättre ibland sämre. Dessutom är det inte lätt för resten av familjen.

    1. Magiskt fint att det vänt för dig! <3<3<3 Och det är precis som du säger - det är SÅ individuellt, man får testa sig fram. Tack för fin och hoppingivande kommentar, och SÅ glad att du mår bra idag, HURRA! <3 😀

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..