W O W…

vanja wikström yasuragi 3

W O W. Så skulle jag nog vilja summera gårdagen. Med ett stort W O W. Utan utropstecken dock. Mer såhär, med tre punkter efter: W O W… ☁️✨ Ett lugnt W O W.

vanja wikström yasuragi

I går befann vi oss alltså på Yasuragi. Från morgon till kväll. Om det är någon som inte vet vad det är, så är det ett magiskt vackert japanskt bad/spa beläget strax utanför stan. Det ligger vid vattnet, omgivet av tallar. Man kan bo över om man vill och det finns ett flertal restauranger. Det är enormt vackert.

Uttrycket ”oas” känns måhända lite slitet när man talar om Yasuragi, men faktum är att det är precis vad det är. Ett eget universum av skönhet, värme – och stillhet. Det känns lite som att befinna sig på en annan planet.

IMG_4730

Så vackra rum! ✨

IMG_4731

Jag och Niklas fick alltså en heldag där i present, och det var nog den absolut bästa present vi hade kunnat få. Särskilt som läget är nu.

Japanese_bath

Foto: MARKUS CREPIN

Det är mobilförbud i badet och de tillhörande loungerna, så ovan bild har jag lånat från Yasuragis pressarkiv. Ni måste ju få se hur vackert det är. Och just det här mobilförbudet var FANTASTISKT. 🙌🏻 Jag kan inte minnas senaste gången jag var ifrån min telefon så länge. DET VAR SÅ SKÖNT. 😭💘

På den här punkten är jag kanske lite extra skadad på grund av mitt jobb. Är något så vackert som Yasuragi vill mobilen gärna åka fram stup i kvarten och dokumentera. Att inte ens HA den möjligheten var därför så sabla avslappnande. NOLL stress över alla fina bilder man liksom skulle kunna ta. det gick ändå inte.

Yasuragi Japanese Bath

Foto: MARKUS CREPIN

(Ytterligare en bild lånad från pressavdelningen. 👆🏻) Ovan ser ni mitt favoritställe: saltångbastun (ligger strax bakom regndraperiet till höger). Dit in tog jag med mig några skopor salt som jag skrubbade skroppen med, sen satt jag och lät fukten och värmen omsluta både mitt inre och mitt yttre, innan jag sköljde av mig saltet och sjönk ner i den kalla källan som ligger en liten bit bort. Känslan efteråt alltså… Oj oj oj. 👌🏻

vanja wikström yasuragi 4

När man checkar in utrustas alla gäster med likadana badkläder, tofflor och Yukatas (bomullsrockar) vilket gör att synintrycken minskas dramatiskt. Alla ser likadana ut, ingen sticker ut. Skönt på så många sätt. Avdramatiserande för sinnet och skönt för ögat. Stillhet uppmanas; inget spring eller plaskande – inga höga samtal. För såna skadade fåglar som mig och Niklas där ljud- och synintryck ofta blir kämpiga och grötar till hjärnan var detta därför en sån otroligt härlig frizon. ❤️

IMG_4803

Vi åt trerätterslunch i den veganska restaurangen Saishoku (ovan, friterad jordärtskocka med någon slags kräm – SÅ GOTT! 😋), och kände liksom att vi gjorde en insats för våra måenden på alla plan vi kunde. Niklas åt genomgående veganskt (jag blandade lite). Vi båda känner att vi mår så himla BRA av att äta växtbaserat. Vegansk mat ska ju lugna nervsystemet. 💚

IMG_4805

Tog efterrätt både till lunch och middag, nom nom. 👹 Till lunch blev det raw chokladkaka med hallonkräm för Niklas, och matchamousse med kokosgrädde, choklad och körsbär för mig. 😋

IMG_4790

Vi tog också varsin behandling. Niklas hade sin 15.30, fram tills dess hängde vi ihop. Bastade (finns flera olika typer av bastur att välja mellan), badade (finns varma källor, kall källa, varm pool, bergsbad, källor utomhus med mera med mera) och VILADE. I både badet och loungerna finns möbler gjorda för att vila bekvämt utplacerade.

Vår favorit var en gungstol som man låg ner i, och sen vaggades medan man tittade ut på den vackra naturen. Både jag och Niklas gick tillbaka dit i flera omgångar, LJUVLIGHETEN av att ligga och bli vaggad. 😭🙏🏻 Och dessutom UPPLEVA det fullt ut, då mobilen inte sitter fastklistrad i ens hand medan man gör det. 👌🏻

I början var det en smula svårt att få ordning på tankarna upplevde jag. Så mycket som sprang omkring i huvudet, som herrelösa hundar typ. Men efter några timmar fick jag ordning på det, då kunde jag verkligen bara ligga och njuta av gungandet och vilandet. Utan en massa gläfs i hjärnan.

IMG_4775

Från och med Niklas behandling höll vi oss för oss själva fram till middagen kl 18. Det var också superskönt. Att bara slinka runt och göra precis det man kände att kroppen och huvudet skulle må allra bäst av att göra. Tänka enbart på sig själv och sitt eget välbefinnande.

Jag tyckte känslan av den kalla källan (efteråt alltså 🤪) var bäst av allt. Så jag varvade bastu med kall källa – och sen vila efteråt. Somnade i vaggstolen. Åt frukt. Bastu, kall källa – vilade i vilostolen i badet. Tittandes på solnedgången bakom tallarna. Somnade igen.

IMG_4817

Klockan 18 åt vi en till trerätters. Denna gång i deras à la carte-restaurang. SÅ gott! Jag åt sushi till förrätt och en vansinnesgod kyckling med skogschampinjoner till varmrätt. Chokladsorbet till efterrätt. Drack ett glas Valpolicella och pratade med Niklas om att vi M Å S T E göra om detta. Vi hade lite olika förutsättningar när vi kom på morgonen. Jag mådde bra, Niklas mådde risigt. Men vid dagens slut hade han hunnit ikapp mitt mående en smula. Vilandet, tystnaden, njutningen och det AKTIVA pausandet hade levererat. ❤️

vanja wikström yasuragi 5

För just det här med ”aktiv vila” har ju många av er berättat om i kommentarerna (typ: meditera i fem minuter). Kan inte så mycket om det, men upplevde att vår Yasuragidag var det jag tänker mig att aktiv vila är: när man tar ett beslut att göra en insats för sig själv, med fokus på vila och stillhet. För oj vad vi mådde bra av detta. I taxin på väg hem på kvällen reflekterade jag över att den ”sjuka” känslan i min hjärna (när det grötar ihop sig och utmattningskänslan liksom kommer fram) inte visat sig alls, på hela dagen. Det säger mycket.

vanja wikström yasuragi 7

Innan vi åkte hem hade jag en behandling, en helkroppsmassage. Och att få avsluta denna ljuvliga dag med massage var perfekt. Jag var SÅ gosig i både kropp och sinne när vi åkte hem. ❣️ Och både jag och Niklas kände att vi borde göra om detta inom en inte alltför snar framtid.

Det är svårare än man tror tycker jag, att bara VARA. Men på Yasuragi tvingas man liksom in i det, på ett mycket fint sätt. Inte alltid så lätt att få till i vardagen, tycker jag. För även om man vill ta ansvar för sitt mående, så är det fint med hjälp på traven Så, som Arnold en gång sa: ”I´ll be BACK!”. 👋🏻

  1. Maria skriver:

    Hej Vanja!
    Det är första gången jag kommenterar så jag vill gärna börja med att säga TACK för en fin blogg! För mig är du en väldigt positiv inspiration både i det härliga och det tuffa. Jag ville bara tipsa dig om Yoga med Adriene: Home – A 30 day yoga journey. Du finner det på Youtube. Bra både för styrka och smidighet men också så bra för avslappning och mental boost. Passar både nybörjare och de som kört yoga mer ler mindre förut. De flesta pass är mellan 18 – 30 min och man väljer i själv tempo (man MÅSTE ju inte köra varje dag i 30 dagar utan kör bara i det tempo man har lust och hinner). Oavsett vad du gör med detta råd önskar jag dig all lycka och välmående!

    1. TACK snälla, ska absolut kolla in! <3<3<3 Och tack för alla fina ord! <3<3<3

  2. Fanny skriver:

    Tvekade att kommentera för vill inte komma med trista pekpinnar. Men känner att jag vill kommentera av omtanke. Jag har själv fått rätt allvarliga hälsoproblem av vegetarisk mat och det är inte ovanligt. Att äta ”real food”, frukt och grönt är bra för hälsan. Men vegetarisk mat innehåller för lite eller inget alls av viktiga näringsämnen för kropp och hjärna som omega 3, kolesterol och B12. Samtidigt som man får i sig för mycket phytoesterogen och antinutrienter. Tänker på Niklas som redan har det tufft. Det finns så många som prövat den kosten och fått tillfälliga eller permanenta hälsoproblem.

  3. Emme skriver:

    Vill tipsa appropå ”aktiv vila”. Jag har varit utmattad och är en känslig själ som behöver laddas upp då och då. Meditation är såå bra! MEN, vill verkligen tipsa om självhypnos som finns på Storytel. Glenn Harrold har massor av hypnoser där (det är egentligen som en vila fast där allt går in i det undermedvetna) vilket kan läka och lösa upp blockeringar. Om inte annat är det en otrolig stund för återhämtning. Finns på massa olika teman men ex ”Heal your body” eller ”chakra balance” som har hjälp mig så många gånger att låta kropp och sinne vila på ett återhämtande sätt❤️ Väldigt enkelt där man kan slinka in i sovrummet med en ögonmask och lägga sig i en halvtimme eller vid läggdags. Finns många för sömn! Kram

  4. M skriver:

    Wow så härligt 😍👏

    Skulle du kunna skriva lite om hur du underhåller ditt hår mellan tvättar. Hur gör du med håret när du sover tex? 🙂 Blir så sugen på att klippa mitt hår kortare när jag ser din fina frisyr men vet liksom inte hur jag ska lyckas hålla det snyggt typ efter en natts sömn. Är hemma med min 3 månader gamla dotter så har inte så mycket tid att lägga på fix men är samtidigt trött på att verkligen se så sliten och tråkig ut som jag känner mig 🙃

    1. Jag gör inget alls med håret när jag sover, däremot har jag börjat fundera på att sova med det i en tofs uppe på huvudet för att få volym. Håret blir så platt tycker jag, men brukar ordna upp sig med lite hårpuder och gnugga gnugga i hårbotten. 😉 Tycker mitt hår och min frisyr är extremt lättskött, jag lockar det efter tvätt och donar med lite produkter, efter det gör jag i princip ingenting alls med det förrän nästa tvätt (och tvättar håret kanske var tionde/14:e dag). Om några slingor runt ansiktet blivit för raka (om det regnat elelr så) lockar jag till dem, men i övrigt gör jag inget. men mycket beror ju på hårkvalitet också, hur produkter/lockar håller etc. Jag har väldigt många hårstrån, som är rätt tunna. Så har du liknande hår som jag kan vi nog uppleva min frippa liknande. Ska göra en omfattande hårtutorial när jag får tid. 🙂

  5. Låter helt underbart! Det är ni sååå värda!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..